חנוכה: ליהנות בלי להשמין

(1)
לדרג

הסופגניות והלביבות הטעימות גובות מחיר כבד: סופגנייה אחת ליום במהלך החג עלולה להסתיים בעלייה של חצי קילוגרם במשקל. איך חוגגים בלי להגזים?

מאת: נגוהה שפרלינג, כתבת doctors

עם ריבת חלב, עם זיגוג של שוקולד ואולי סתם במילוי ריבת תותים בטעם של פעם. את נס פך השמן מציינים הישראלים באכילת סופגניות מטוגנות בשמן עמוק, אבל כמה שזה טעים, אסור לשכוח את הנזק לבריאות. צריכה לא מבוקרת של סופגניות ולביבות עלולה לעלות לנו במחיר קלורי כבד, מזהירה הדיאטנית הקלינית עדי מילר, "ניתן להעלות עד חצי קילו בשבוע אם לא מקפידים על המינון".

סופגנייה לאכול בלי להשמין
סופגנייה לאכול בלי להשמין

70 קלוריות לביס

סופגנייה רגילה בגודל בינוני במילוי ריבה מכילה כ-425 קלוריות, ובחשבון פשוט כ-70 קלוריות לביס", מסבירה מילר. סופגנייה במילוי אחר ובתוספת ציפוי יכולה להכיל אפילו 800 קלוריות יותר מחצי כמות הקלוריות הממוצעת המומלצת לאנשים שרוצים לרדת במשקל או לשמור על משקלם. סופגנייה בינונית עם ריבה מורכבת מ-40 גרם פחמימות, 7 גרם חלבונים, 14 גרם שומן, 25 מ"ג כולסטרול ו-316 מ"ג נתרן. כפית אחת של אבקת סוכר/ריבה מוסיפה לחגיגת הקלוריות כ-20 קלוריות.

אם חשבתם שבגזרת הלביבות המצב נוח יותר, אתם צודקים, אבל בכל זאת לביבת תפוח אדמה בינונית מטוגנת בשמן מכילה כ-220 קלוריות ומורכבת מ-8 גרם פחמימות וכ-14 גרם שומן.


לא רק בימי החנוכה

התרבות הצרכנית בישראל השתנתה בעשורים האחרונים, והסופגניות כבר לא צצות במאפיות ימים ספורים לפני החג, אלא ניתן למצוא אותן על המדפים כבר אחרי ראש השנה. הניחוחות המגרים מקשים עלינו לעמוד בפיתוי, ולא אחת קורה שאנחנו אוכלים "רק סופנייה אחת ליום" במשך כמה חודשים תמימים.

אכילה יומיומית של סופגנייה משמעותה צריכה של 3,500 קלוריות נוספות בשבוע", מזהירה מילר. "תוספת כזו לתפריט השבועי מובילה לעלייה ממוצעת של חצי קילוגרם. כמובן שאם מדובר בסופגנייה משודרגת, העלולה להכיל יותר מ-500 קלוריות, ולא מוותרים גם על לביבות, העלייה במשקל בשבוע החנוכה תהיה משמעותית יותר.

מתכננים ונהנים

אז מה עושים? לא אוכלים בכלל ומסתכלים על הסביבה בפרצוף חמוץ וסובל? לאו דווקא. לדברי מילר, לא צריך להתנזר לחלוטין ממאכלי החג המפתים, ואפילו אנשים חולים, סוכרתיים ובעלי משקל עודף יכולים ליהנות מסופגנייה באופן מבוקר. אפשר להסתפק באכילת סופגניות ולביבות בערב החג עצמו, ואולי באירוע נוסף המתקיים במהלך ימי החג. המפתח הוא לדעת לשים את הגבול.

לפי משרד הבריאות, מומלץ כי 20%-30% בלבד מצריכת האנרגיה היומית תהיה משומנים. מומלץ שמירב השומנים הנאכלים יגיעו משמן בלתי רווי, ממקור צמחי או מממרחים על בסיס שמנים אלה כמו טחינה, מיונז ואגוזים.

אחת האופציות לצמצום צריכת השומן בחג היא בחירה בלביבות וסופגניות "דיאטטיות". ניתן לאכול סופגניות אפויות במקום מטוגנות", אומרת מילר. "סופגנייה אפויה מכילה בממוצע 150 קלוריות הבדל של 270 קלוריות לעומת הגרסה המטוגנת. למי שבכל זאת בוחר לטגן, מומלץ לשלב בין קמח לבן לקמח מלא כדי להעניק לסופגנייה ערך תזונתי כלשהו. כמו כן יש להקפיד להחליף את שמן הטיגון לאחר שני מחזורי טיגון לכל היותר, כי ככל שהשמן עובר יותר מחזורי חימום הוא הופך למזיק יותר בגלל תהליך החימצון.

"בתום הטיגון יש להניח את הסופגניות על נייר סופג כדי לספוג את השמן העודף. כמו כן, מומלץ להכין סופגניות בגודל סטנדרטי ולא סופגניות קטנות משום שככל ששטח הפנים של הסופגנייה קטן יותר, כך היא סופגת יותר שמן. מי שרוצה לצמצם את כמות הקלוריות עדיף שיאכל חצי סופגנייה גדולה מאשר סופגנייה אחת שלמה וקטנה".

לגבי בחירת השמן, גם כאן ניתן למזער מעט את הנזק: על פי משרד הבריאות, המקור המומלץ לשומני מאכל הינו שמנים לא רוויים לסוגיהם, נוזליים בטמפרטורת החדר ולרוב צמחיים. השימוש בשומן רווי ממקור צמחי (כמו שמן קוקוס ודקלים) או מהחי (כמו חמאה ושומן שמקורו בבשר) אינו מומלץ. אם כבר אכלתם סופגנייה, נסו לזכור את הנוסחה הבאה, בתור חיזוק לכוח הרצון הרופף שמבקש עוד אחת - 1 גרם שמן מכיל 9 קלוריות, 1 כפית שמן כ- 45 קלוריות. עכשיו דמיינו את סיר השמן הרותח, וחכו למחר. הסופגנייה לא תברח ותהיה כאן לאורך כל החג.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום אימון, כושר גופני ותזונה
פורום הרזייה ללא דיאטה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום