עקרות: פלאי הרפואה הסינית

(0)
לדרג

נשים המתקשות להרות יכולות להיעזר ברפואה הסינית, גם אם הן נמצאות בעיצומם של טיפולי פוריות

מאת: טל אליאס

מאז ימי קדם, נחשב הפריון לאחד הכוחות החשובים המניעים את הטבע ומבטיחים את המשכיותו של היקום. ברפואה הסינית מעיד פריון על נשים שכליותיהן פועלות היטב, שה"יין" והיאנג" שלהן מאוזנים ושהאנרגיה בגופן זורמת לקראת המשכיות היקום ההריון.

לפי הרפואה הסינית, דווקא הרחם נחשב לאיבר חלול. חשיבותו, אומרים הסינים, היא במה שיוכנס לתוכו ניצוץ החיים: העובר, שבו מגולם הקשר עם ההורים והתכונות הפיזיות והנפשיות שהם מעבירים לתינוקם.

נקודת המבט על בריאותה של האישה שונה ברפואה הסינית מאשר ברפואה המערבית. ברפואה המערבית מאבחנים נשים שאינן יכולות להרות בגלל שחלות פוליציסטיות, או בעיות ברירית הרחם באמצעות בדיקות כמו צילום רחם, או אולטרה סאונד והטיפול נעשה באמצעות תרופות וזריקות. לא תמיד יודעים מהי הסיבה לאי היכולת להרות.

ברפואה הסינית מסתכלים על האדם במבט כולל, לפיו כל תת המערכות בגוף הן מרכיבים במערכת השלמה, שגם הפריון הוא חלק ממנה. הסינים מחלקים את מחזוריות חייה של האישה ל"מעגלי החיים", שבהם מדי 7 שנים מתרחש אצל אישה אירוע משמעותי: גיל 14 הוא הגיל של המחזור ראשון, 21 הוא גיל שיא הפוריות ובגיל 49 מתחילה הבלות. על פי מחזור החיים בו נמצאת האישה ייקבע הטיפול, כך שטיפול באישה בת 28 לא ידמה לטיפול שיינתן לאשה בת 42.

פוריות ורפואה סינית
פוריות ורפואה סינית

אבחון גופני

הטיפול באישה מתחיל באבחון מערכות גופה באמצעות בדיקת דופק, המספק מדד על עוצמת האנרגיה הכללית ועל האיזון או חוסר האיזון בין האיברים הפנימיים. לכל איבר בגוף "עמדת" דופק משלו ולכל אחד מהם השפעה על הגוף מבחינת הפוריות:

הכבד הקשור לרירית הרחם ברפואה המערבית אחראי על זרימה תקינה של דם לאזור הרחם. כשהכבד סובל מתקיעות (סטסיס) וחוסרים, עלול הדבר להתבטא במיומות או באי יכולת להיכנס להריון.

הכליות הן החשובות ביותר בראיית הרפואה הסינית והן השליטות הבלתי מעורערות של הרחם, השחלות והביציות. הכליות אוצרות את כוח החיים בארבעה סוגי אנרגיות המניעות את הגוף. אחת מאנרגיות אלה היא אנרגיית הג'ינג שאיתה אנו נולדים. הג'ינג היא אנרגיה מתכלה העלולה להישחק באורח החיים המערבי התובעני. כשאנרגיית הג'ינג נחלשת - פעילות השחלות והרחם יורדת; זו המקבילה להורמון השחלה, ה-FSH, ברפואה המערבית.

הטחול: נשים החיות את אורח החיים המערבי עובדות יתר על המידה, מגזימות בפעילות ספורטיבית, מעשנות וניזונות ממזון מתועש ולכן משתבשת אצלן פעולת אנרגיית הצ'י אנרגיה נוספת המניעה את הגוף. כאשר הגוף אינו ניזון ממזון בריא מגיעה אל הטחול פסולת שאין הוא יכול לייצר ממנה אנרגיה ראויה. התוצאה: השמנת יתר, כבדות, עייפות וגם חוסר פריון. כשפעילות הטחול נפגמת, הנוזלים אינם מועברים הלאה והלחות שוקעת באברי הגוף ויוצרת דלקות, פטריות (קנדידה), בעיות במערכת העיכול, נפיחות ועוד.

הלב הוא האיבר הרביעי בעל מסלול ישיר אל הרחם. הלב מזין את העובר המתפתח וקשור בהרגעת הנפש. נשים המצויות בטיפולי פריון חוות לחץ נפשי שעלול לפגוע באנרגיית הלב ששיבושים בה גורמים להפרעות שינה, דפיקות לב מואצות, אי שקט נפשי והצטברות של מתחים וכעסים. כדי לאפשר ללב לפעול כראוי יש להרגיע את הלחצים. פועל כאן אפקט הדומינו איבר משפיע על איבר; כאשר קיימת תקיעו?ת במקום מסוים גם פעולת יתר האיברים תשתבש.

נשים מבקשות פעמים רבות להסתייע ברפואה הסינית כשהן נתקלות בבעיית פריון שלרפואה המערבית אין עליה מענה, או כשהן מצויות בעיצומם של תהליכי הפריה או הזרעה. בהתאם לשיטת הטיפול הסינית נבדקים הריונות קודמים (יש הבדל בהתייחסות ובטיפול באשה שטרם הרתה למי שעברה כבר הריונות), מתשאלים אותה לגבי אורח חייה, בודקים לשון ודופק ומקבלים, בהתחשב בגילה, תמונה מושלמת המאפשרת את תחילת הטיפול.

טיפול בבעיות פריון

1. באמצעות דיקור: שיטה שקיימת כבר 3,000 שנה שמתבססת על טיפול בערוצי אנרגיה - מרדיאנים, המצויים לאורך הגוף וסביב ארבעת האיברים הראשיים הנוגעים לפריון. דיקור פותח חסימות ומשחרר את האנרגיה התקועה.

2. צמחי מרפא סיניים: אף זו שיטה עתיקה, באמצעותה מתאימים למטופלת מרקחת צמחים בהתאם לאבחון: צמחים לשיפור רירית הרחם, לשיפור איכות הביציות, לחיזוק הדם ולהגברתו סביב הרחם, להסדרת המחזור ועוד.

3. טיפולי מגע: עיסויי הרגעה שונים פותחים אף הם אזורים תקועים וחסימות, מקלים על לחץ נפשי ומרוממים את מצב הרוח, מונעים נפיחויות, הזעות, סחרחורות, עלייה במשקל ועוד.

נשים שמעוניינות לחזק את גופן ולהכינו לקראת הריון בריא או לפני התחלת טיפולי הפריה יכולות להסתייע בכמה טיפולים משולבים, אשר יחזקו את הגוף והרחם, ישפרו את איכות הביציות ויגדילו את הסיכויים להיקלטות והשתרשות העוברים ברחם. מחקרים מוכיחים כי בקרב נשים שהסתייעו ברפואה הסינית במקביל לטיפולי הפרייה יש עלייה של כ-25%-40% בקליטת ההריון.

פוריות גברים

ב-50 השנים האחרונות חלה ירידה תלולה בפוריות הגברים, מסיבות כמו קרינה סלולארית, תזונה לקויה, מתח, עישון, חום וקרינת מחשבים ניידים הקרובים מדי לגוף, חוסר פעילות גופנית והשמנה. לרפואה הסינית תשובה גם לכך באמצעים הדומים לטיפול בנשים: דיקור ותמציות להשבחת מורפולוגיית הזרעים, כמותם ואיכותם, חיזוק הגוף ועוד.

טיפים להרות

להימנע מעישון.

לאמץ אורח חיים בריא ככל האפשר, הכולל שינה בשעות נכונות ובכמות מספקת, פעילות גופנית ותזונה נכונה.

להתחיל את תהליך הכניסה להריון בשלב סביר מבחינת הגיל ולא להמתין, אם אפשר, לגיל 42-45 הנחשב לדקה ה-91.

תזונה

לכל הנשים בלי תלות מהבעיה ממנה הן סובלות מומלץ לצרוך פחות סוכר לבן, קמח לבן, ממתיקים מלאכותיים בצקים אפויים ואספרטיים. מומלץ גם להימנע ממזון מטוגן הפוגע באנרגיית הכליות.

כדאי להימנע מארוחות גדולות וכבדות כדי לא להקשות על זרימת האנרגיה ולא לאכול בשעות הערב המאוחרות.

לצרוך אוכל המזין את הגוף: ירקות ופירות, בשר (במידה ומאיכות טובה), דגים, קטניות, דגנים, שמן זית.

מאכלים מומלצים: סלק המגביר את זרימת הדם לרחם נחשב לירק נפלא וכמוהו מזונות "מניעי דם" נוספים, כבד עוף, דגים ותירס. מאכלים מחממים מומלצים לנשים אנמיות: פלפל חריף, ג'ינג'ר, כוסברה, בשר אדום, קינמון; מאכלים מקררים: עדשים, אבטיח, מנטה, נענע, מלון, סלרי, אבוקדו.

טל אליאס הוא מטפל ברפואה סינית ברשת מרפאות "כללית רפואה משלימה"

בואו לדבר על זה בפורום פריון ופוריות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום