ילדים: השתלת מח עצם

(2)
לדרג

יש מחלות שהתרופה היחידה להן היא השתלת מח העצם, אלא שהמושתלים נחשפים לזיהומים קשים, העלולים להיגרם בטרם מערכת החיסון החדשה כשירה להגן עליהם

מאת: ד"ר גל גולדשטיין

מחלות מסכנות חיים נדירות בקרב אוכלוסיית הילדים. אולם למרות זאת מחלות מסוימות ניתנות לריפוי רק על ידי השתלות מח עצם. בישראל מבוצעות בילדים כמה עשרות השתלות מדי שנה. מרבית הילדים ייאלצו לעבור השתלות בשל מחלה ממאירה של מח העצם לוקמיה. אחרים בשל מחלות (שחלקן גנטיות) הגורמות לתפקוד לא תקין של מח העצם, או של מערכת החיסון.

השתלת מח עצם
השתלת מח עצם

מה זו השתלת מח עצם?

בתוך העצמות זורם נוזל אדום הנראה כמו דם, אבל תחת המיקרוסקופ מתגלה כי הוא עשיר בתאים שונים מתאי הדם. זהו המפעל הגדול בגופנו שלא מפסיק לפעול - מח העצם. כאן נוצרים תאי מערכת החיסון, תאי הדם הלבנים. מח העצם מייצר גם תאים אדומים ואת טסיות הדם, הקשורות לקרישת הדם. התאים שמרכיבים את האיבר הנוזלי הזה הם תאי האב של הדם.

כאשר מבקשים להחליף מח עצם חולה בבריא, או כאשר יש סיבה אחרת להכנסת תאי אב של דם לגוף חולה - מדובר בהשתלת מח עצם, שם לא ממש מדויק. בעוד שבעבר נהגו לשאוב את התאים הללו ישירות מעצמות האגן, כשהתורם מורדם ושוכב על בטנו, הרי שכיום חלק גדול מההשתלות מבוצע על ידי הפקת התאים מהדם בטכניקה מיוחדת. איסוף תאי אב נעשה כאשר התורם מחובר למשך כמה שעות למכונה המפרידה את תאי האב מדמו, לאחר שבימים לפני כן קיבל זריקות שממריצות את פעילות מח העצם. אם כן, לא מדובר בהשתלת של מח עצם, אלא של תאי האב של הדם. מאז סוף שנות השמונים של המאה העשרים מבוצעות ההשתלות הללו גם בעזרת דם טבורי. הסתבר כי בשלייה, שנפלטת מהרחם לאחר הלידה, טמון אוצר ביולוגי. כ-150 מיליליטר של דם עשיר במיוחד בתאי האב הדרושים להשתלת "מח עצם". את הדם ניתן למצות מתוך השלייה, להקפיאו ולהשתמש בו במועד מאוחר יותר.

בין אם מדובר בשאיבה ישירות מהעצמות, באיסוף התאים מהדם, או בדם טבורי, העיקרון דומה. הנוזל העשיר בתאי האב של הדם יוזרם לוורידי החולה, לאחר שזה עבר תהליך בן מספר ימים של השמדת מח העצם הישן שלו. ללא הטיפול העוצמתי הזה (שילוב של כימותרפיה או קרינה) אין סיכוי לתאים הזרים להיקלט בגוף. אלו ימצאו דרכם אל תוך חללי העצמות ותוך מספר ימים ינבטו ויצמיחו תאי דם חדשים.

תהליך ההחלמה

גם מי שאינו מומחה המכיר את מורכבות מערכת החיסון, לא יכול שלא להתפעל מתהליך קליטת תאי האב בגוף חדש וזר. גם לאחר שנבחר תורם מתאים, וגם אם מדובר במי מאחיו של החולה, הרי שתמיד קיימת מידה כזו או אחרת של סיכון לאי התאמה בין התאים לבין גוף החולה. ולכן מי שעבר השתלה, עתיד לקבל במשך שבועות וחודשים ארוכים תרופות שנועדו למנוע ממערכת החיסון החדשה מלתקוף את הגוף החדש בו היא נובטת. תהליך ההחלמה מהשתלה הוא ממושך ולעיתים מסובך. הסכנות שאורבות למושתלי תאי האב הן רבות. מספר שבועות לאחר ההשתלה החולה ישתחרר לביתו, קרוב לוודאי כשהוא עדיין חלש וחיוור.

למסגרת החינוכית הוא ישוב כעבור חודשים ארוכים, כשבמהלכם הוא והוריו יפקדו מספר פעמים בשבוע את בית החולים, לבדיקות מעקב והמשך טיפולים.

אבל בסופו של דבר מרבית הילדים שעוברים השתלות תאי אב שורדים את תלאות הטיפול. הצוות שמייעד ילד להשתלה מודע היטב למורכבות התהליך. אין כמעט רופא מומחה בבית החולים לילדים שלא טיפל בילדים שעברו השתלות תאי אב. אנשי טיפול נמרץ ילדים מכירים את הזיהומים הקשים בהם הם לוקים בטרם מערכת החיסון החדשה נקלטה. מומחי העור מכירים את נזקי מחלת השתל וכמוהם גם המומחים למחלות הכליות, למערכת העיכול, לריאות, ומי לא?

השתלות כשגרה

מאז שנות השבעים של המאה העשרים, עת נרשמו ההצלחות הראשונות של השתלות מח העצם, חלו התפתחויות רבות. אך גם באלף השלישי עדיין רבים האתגרים הניצבים בפני העוסקים בהשתלות בקרב הילדים. עם השנים משתפרות הטכניקות ועולה שיעורם של הילדים המחלימים מהמחלות הקשות בעטיין עברו השתלות. הדם הטבורי מאפשר ליותר ילדים לעבור השתלות, גם אם אין התאמה מלאה לחולה. השתלות עם דרגה גבוהה של אי התאמה הפכו לדבר שבשגרה, ולעיתים ההורים נקראים לשמש כתורמים.

ד"ר גל גולדשטיין הוא מומחה בהמטו-אונקולוגיה ילדים במחלקה להמטו-אונקולוגיה והשתלות מח עצם בילדים בבית חולים אדמונד ולילי ספרא לילדים בתל השומר

בואו לדבר על זה בפורום המטואונקולוגיה - מחלות דם וסרטן בילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום