"אין תחרות בין יצרני התמ"ל"

(0)
לדרג

הכנסת דנה בחוק ההנקה, ואם ניתן להתערב בכלל בנושא שכולו בין האם לתינוק. בוועדת הכלכלה הבהירו: לא דנים בהנקה אלא בשיווק תחליפי החלב כבר בחדר היולדות

מאת: מערכת zap doctors

הצעת חוק ההנקה שמציעה לחייב כל יולדת לחתום בכתב על קבלת תחליף חלב נידונה היום (ד') בוועדת הכלכלה של הכנסת ועוררה דיון סוער. חלק מחברי הכנסת תמכו בדעתם של הרופאים, לפיה המחוקק אינו יכול להתערב בסוגיה אינטימית זו והאיצו בח"כ דני דנון (הליכוד) למשוך את ההצעה.

פרופ' אבינעם רכס, יו"ר הלשכה לאתיקה בהסתדרות הרפואית אמר בדיון כי "אם הכוונה לשנות התנהגות האמהות בלבד, הדבר חייב להיעשות באמצעות חינוך, על ידי יועצות הנקה, ולא בחקיקה. בכל העולם אין כפייה בנושא זה והכנסת לא צריכה להיכנס ברווח שבין שפתי התינוק לשדי האם. אם יש לכם חשבון עם חברות המזון לתינוקות, אל תסגרו אותו על גב האמהות. לחייב יולדת לחתום על הסכמה מדעת זו טעות מאין כמוה. היולדת היא לא צד לסכסוך הזה, הצעת החוק מדברת על חשיבות ההנקה - שנו את ההצעה".

ח"כ דנון השיב כי מדובר בהצעה שנועדה במהותה להוציא את השיווק האגרסיבי של החברות מבתי החולים. לדבריו, "החברות השונות מעבירות לבתי החולים 50 מיליון שקל בשנה ובתמורה מקבלות בלעדיות בבתי היולדות". הוא הוסיף כי לפי מחקרים שונים, המוצר שיקבל תינוק בבית היולדות יהיה גם זה שימשיך לקבל בעתיד, ולכן החברות מעדיפות להתמקד בשיווק בבתי החולים במקום להתחרות בינן לבין עצמן על המחיר. דנון ציין כי חברת אסם התחייבה בפניו להוזיל ב-9% את תחליף החלב שהיא משווקת אם תעבור הצעת החוק.

ח"כ ד"ר רחל אדטו (קדימה), מומחית לגניקולוגיה ומיילדת, אמרה כי הצעת החוק הוגשה בעיתוי שבו נכנסה טבע כמתחרה חדשה לשוק. "משרד הבריאות יכול בקלות לקבוע איך בתי החולים יעשו רוטציה בין החברות ולנו אסור להתערב בכך. הסדרת שוק תחליפי החלב בבתי החולים הוא תפקידו של הרגולטור, שהוא משרד הבריאות, ולא תפקיד הכנסת".

"הדיון הוא כלכלי"

ראש מחלקת המחקר בארגון אמון הציבור, רונן רגב כביר, אמר כי ההתייחסות להנקה היא משנית וכי כרגע אין ליולדות חופש בחירה בין המוצרים השונים. "בית החולים יודע שיש לו תפקיד מרכזי באספקת התרכובת, כי יש לו אינטרס כלכלי והמכרזים מתאימים להשפעה השיווקית שניתן להשיג בבית החולים ולא למספר הלידות שיש בו. צריך חקיקה כי משרד הבריאות לא עושה את עבודתו", אמר.

נציג משרד הבריאות, עו"ד רמי אבישר, אמר בתגובה כי המשרד מתנגד להצעה לאסור על בתי החולים לקבל תקבולים מחברות תחליפי המזון. לדבריו, משרד הבריאות מעוניין להשאיר את התחרות בין החברות פתוחה במתכונת דומה לזו הקיימת כיום, אך לחייב את בתי החולים לבחור לפחות שני זוכים במכרז ולא לתת בלעדיות לחברה אחת.

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ כרמל שאמה-הכהן (הליכוד) אמר בדיון כי הוועדה לא תוציא מידיה חוק שכולל עידוד הנקה, אלא תתמקד בהיבטים הכלכליים בהצעה. "להבנתי מדובר בחוק צרכני שבא לטפל בכשל שיוצר מונופולים בשיווק של תחליפי חלב בבתי החולים. אם מישהו רוצה לחוקק חוק אחר בנושא עידוד הנקה אולי צריך להעביר את זה לוועדות אחרות בכנסת". הוועדה טרם קיימה דיון בסעיף שמציע לחייב את בתי החולים להחתים את היולדות על טופס הסכמה לפני מתן התרכובת לתינוקות וגם שם הצעת החוק צפוי להשתנות.

בואו לדבר על זה בפורום הנקה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום