אלימות נגד רופאים: הפחד להתלונן

(0)
לדרג

לפי משרד הבריאות, מתוך כ-2,500 תקיפות שדווחו ב-2010, הסתיימו מעט מאוד בתלונה. המשטרה: ב-2011 חלה עלייה של 85% בכתבי אישום בגין תקיפת עובד ציבור

מאת: מערכת zap doctors

מותקפים ומפוחדים. לפי נתוני משרד הבריאות, למרות הירידה בכמות גילויי האלימות כלפי אנשי הצוות הרפואי שדווחו בשנת 2010, חלק גדול מהתקיפות אינן מגיעות כלל לכדי תלונה במשטרה. כך גילה אתמול (ב') מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' רוני גמזו, בישיבת הוועדה לביקורת המדינה בכנסת.

לפי הנתונים שהוצגו, בשנה החולפת נרשמו 2,528 גילויי אלימות כלפי הצוות הרפואי, לעומת 4,000 בשנת 2008 ו-3,670 בשנת 2009. עם זאת, לדברי גמזו, חלק לא מבוטל מהתלונות לא מוגשות למשטרה בגלל הייאוש של הצוות הרפואי או בשל החשש מפני התוקף. בשנת 2010 הוגשו במשטרה רק 520 תלונות.

פרופ' גמזו הוסיף כי קיים יחס ישיר בין תשתיות רפואיות חלשות כמו היעדר כוח אדם, מחסור בציוד וצפיפות במוסד הרפואי לגילויי האלימות. "כיום כל אירוע בבית החולים או במרפאות הקהילה מדווח, אך לא כל הנפגעים מתלוננים", אמר. לפי הנתונים, כ-80% מגילויי האלימות הם מילוליים והתוקפים יכולים להיות מטופלים או מאושפזים, מבקרים ובני משפחה, ללא הבדל ניכר בשיעור התקיפות.

ד"ר ישראל אייליג, סגן יו"ר ההסתדרות הרפואית, אמר בישיבה כי "המשטרה מתעלמת מתלונות הרופאים. האחיות מדגישות שאין שום טעם לקרוא למשטרה, כי זו מסרבת לרשום את התלונה במקום, שם נמצאים גם העדים".

בתגובה לכך, הציע יו"ר הוועדה, ח"כ רוני בר-און (קדימה), להתייחס לתקיפת אנשי הצוות הרפואי כאל תקיפת שוטרים. הוא דרש כי מעתה ואילך רק קצין בדרגת ניצב יורשה לסגור תלונה על אלימות כלפי עובד ציבור בשל חוסר עניין לציבור. "לציבור אינטרס בהגנה על עובדיו והמעניקים לו שירות, כמו עובדים סוציאליים, עובדי הרשויות המקומיות והצוותים הרפואיים", הדגיש.

ראובן קרן ממשרד הבריאות ציין כי כיום לכל המאבטחים בבתי החולים יש סמכויות כשל שוטרים לעניין עיכוב והפעלת כוח, ובקרוב יממן משרד הבריאות הצבת שוטרים בבתי החולים הנחשבים למאוימים יותר.

גם העובדים הסוציאליים מאוימים

בתוך כך דיווחו נציגי הרווחה על עלייה של 30% בדיווחים על אלימות כלפי עובדי הרשויות המקומיות ועובדים סוציאליים. אלא שגם כאן, נראה שהעובדים לא תולים תקוות רבות במשטרה. "אם אין לי מאבטח, אני לא פותחת את הסניף", סיפרה רחל וידאל מאיגוד העובדים הסוציאליים, "אבל בכל מקרה קיימת בעיה בדיווח, כי העובדים מיואשים מהמשטרה".

בתגובה לטענות, אמר ראש חטיבת החקירות במשטרה, תנ"צ אפרים ברכה, כי ב-2011 נרשמה עלייה של 85% בהגשת כתבי אישום בגילויי האלימות נגד עובדי ציבור, ובתוך 1,114 תיקים, הוגשו 406 כתבי אישום. ניצב-משנה אבינועם בירן, ראש יחידת הביקורות, הוסיף: "כיום יש עדיפות גבוהה בטיפול באלימות כלפי עובדי ציבור, זה יעד משטרתי, ואין השתהות בחקירה".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום