חדש: מחט רדיואקטיבית נגד סרטן

(0)
לדרג

פצצת מצרר נגד סרטן - באוניברסיטת ת"א פותחה שיטה שהורסת גידולים מבפנים וגורמת לחולה לפתח חסינות מפני חזרתם. החוקרים: השיטה יעילה ולא פולשנית

מאת: מערכת zap doctors

גם כשמגייסים כנגד גידול סרטני את כל "התותחים" הכבדים כימותרפיה, הקרנה וניתוח עדיין אין כל ערובה לכך שהסרטן לא יתקוף שנית. שיטה חדשה להסרת גידולים סרטניים, מבטיחים חוקרים מאוניברסיטת תל אביב, מגדילה משמעותית את הסיכוי שהגידול יחוסל סופית ולא יחזור.

הפיתוח החדש הוא מחט רדיואקטיבית, בעלת אורך של סנטימר אחד ועובי של סיכה. כשמחדירים את המחט לתוך גידול סרטני מוצק, היא משחררת אטומים רדיואקטיביים קטלניים, שיוצרים הקרנה מבפנים, וגורמים להתפרקותו של הגידול בתוך הגוף. המחקר פורסם לאחרונה בכתב העת Translational Research ובפרסומים נוספים. התוצאות המבטיחות במחקר התקבלו עבור סוגים רבים של גידולים סרטניים בלבלב, בריאות, במעי הגס, בשד ובמוח. לשיטה זו, מסבירים החוקרים, יתרונות נוספים - היא יעילה, חסכונית ופחות פולשנית.

פרופ' קיסרי, מהפקולטה לרפואה, מעורכי המחקר, מסביר: "הגידול המתפרק משחרר אנטיגנים, שמעוררים תגובה חיסונית כנגד תאים סרטניים. היתרון כפול: הגידול עצמו מושמד באופן יעיל יותר, ובמרבית המקרים הגוף מפתח חסינות שתמנע את חזרתו. מצב כזה הוא נדיר כאשר גידול סרטני מוסר בניתוח".

להרוס את הגידול מבפנים

כיום מטופלים חולי סרטן רבים בהקרנה של קרני גאמה. אמנם ידוע שחלקיקי אלפא יעילים הרבה יותר, אך הטווח שלהם קצר מאוד, ולכן הם אינם מסוגלים לחדור את העור, ואינם מתאימים לשיטות ההקרנה המקובלות. המחט הרדיואקטיבית, שפותחה במעבדתו של פרופ' יצחק קלזון מהמחלקה לפיסיקה ואסטרונומיה, עוקפת חיסרון זה: היא מוחדרת לתוך הגידול באמצעות מזרק, ושותלת אטומים רדיואקטיביים פולטי חלקיקי אלפא ישירות בתוך הגידול.

"חלקיקים אלה הולכים ומתפשטים בתוך הגידול הסרטני, לפני שהם מתפרקים", מסביר פרופ' קלזון. "זה דומה לפצצת מצרר: במקום להתפוצץ בנקודה אחת מסוימת, ממשיכים האטומים להתפזר ולפלוט חלקיקי אלפא במרחק גדל והולך ממקור הקרינה הראשוני. התהליך כולו אורך כעשרה ימים, ומותיר בסופו רק עופרת שאינה רדיואקטיבית, בכמות שאינה רעילה. המחט עצמה נשארת בגוף, בלי לגרום נזק".

בניסויים שנערכו על מודל של עכברי מעבדה, התברר כי לשיטה החדשה יתרון מובהק על פני הסרת גידולים סרטניים בניתוח. קבוצה אחת של עכברים חולי סרטן טופלה בניתוח, בעוד שהקבוצה השנייה טופלה באמצעות המחט. לאחר מכן הוזרקו לכל העכברים תאים מהגידול המקורי. מהממצאים עלה כי כל העכברים שטופלו בניתוח חלו שוב, לעומת 50% בלבד מהעכברים שטופלו במחט הרדיואקטיבית.

לדברי פרופ' קיסרי, המסקנה היא שהשיטה מגבירה את חסינות הגוף מפני חזרתם של תאים סרטניים. "ניתוח יכול לחסל 80-90% מהגידול, והכימותרפיה קוטלת עוד 5-15% ממנו, אך לעתים קרובות נותרים בגוף כמה תאים גרורתיים, ואלה הורגים כ-85% מהחולים". לפיכך, שיטת המחט שמפרקת את הגידול מבפנים ומעוררת חסינות, תגרום להרג תאי סרטן שחומקים מאמצעי טיפול אחרים.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום סרטן המעי הגס
פורום סרטן ריאה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום