1 מ-5 חולי לב לא מטופל בסטטינים

(0)
לדרג

מחקר: חלק מהרופאים לא רושמים את התרופה, גם לא לנבדקים אחרי שבץ או התקף לב. לדעת החוקרים, לטיפול יתרונות נוספים מעבר להורדת רמת הכולסטרול

מאת: ד"ר עמית עקירוב

אף שהחוקרים חלוקים בשאלה אם סטטינים מונעים הופעה ראשונה של מחלות לב וכלי דם, התועלת הרפואית של הטיפול מוכחת במטופלים שעברו התקף לב או שבץ מוחי. עם זאת, למרות ההמלצות הברורות, יותר מאחד מכל חמישה חולים במחלת לב אינו נוטל טיפול בסטטינים. כך לפי מחקר חדש, שפורסם לאחרונה בכתב העת Circulation.

מהמחקר עולה כי קרוב ל-39,000 חולים לאחר התקף לב או ניתוח לב, כ-8,600 לא קיבלו מרשם לטיפול בסטטינים. כ-5% מהחולים קיבלו טיפול תרופתי שאינו ממשפחת הסטטינים להורדת רמות כולסטרול בדם, ו-17% לא קיבלו טיפול תרופתי כלל. אף שהסיבות להיעדר הטיפול אינן ברורות, לא זוהו התוויות נגד כלשהן לטיפול בקרב המשתתפים במחקר.

נמצא כי למחצית מהחולים שלא מקבלים סטטינים היו ערכי LDL ("הכולסטרול הרע") נמוכים, דבר התומך בהנחה של חלק מהרופאים כי חולים אלה אינם זקוקים לטיפול בתרופות כנגד שומנים בדם. עם זאת, גם בחולים עם ערכי LDL נמוכים, תיתכן תועלת לטיפול בסטטינים, מכיוון שמעבר להורדת רמות כולסטרול הסטטינים מורידים את היקף הנגע הטרשתי ומשפיעים על התהליך הטרשתי בעורקים.

ממצאי המחקר עולים בקנה אחד עם מחקר קודם, שבו נמצא כי אחד מכל שישה חולים לאחר שבץ מוחי, משתחרר מבית החולים ללא מרשם לטיפול בסטטינים.

בואו לדבר על זה בפורום הרשמי של האיגוד הקרדיולוגי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום