גניקולוגיה: הפרשות ודלקות בנרתיק

(1)
לדרג

זיהומים חיידקיים, פטרייתיים והתפתחות של טפילים הגורמים לדלקות הם תופעה שכיחה בקרב נשים, ופוגעים באיכות החיים ובהנאה מיחסי מין

מאת: ד"ר אפרים סיגלר

הפרשות נרתיקיות שכיחות בקרב נשים בכל הגילאים. מקורן של מרבית ההפרשות הוא בזיהומים נרתיקיים מסוגים שונים. לזיהומים אלה השפעה משמעותית על איכות החיים, על ההנאה מיחסי מין ובמקרים מסוימים גם על הביטחון העצמי והפתיחות בין בני הזוג.

הזיהומים הנרתיקיים נחלקים לשלושה סוגים עיקריים: הסוג הראשון, שמקורו פטרייתי (קנדידה), שכיח בקרב כ-30%-40% מהנשים הסובלות מזיהום; הסוג השני, ששכיחותו דומה, הוא דלקת חיידקית (BV-Bacterial Vaginosis); הסוג השלישי, השכיח ב-5%-10% מהמקרים, נגרם בשל טריכומונס, טפיל הנמצא בנרתיק האישה ובבלוטות שסביב לו. שאר מקרי הזיהום, כ-10%-20%, נגרמים משילוב בין כמה מסוגי הזיהום.

דלקת בנרתיק
דלקת בנרתיק

האבחון

לכל אחד מהזיהומים יש סימפטומים שונים. הזיהום הפטרייתי גורם במרבית המקרים לגרד חזק, לאודם, לצריבה ולאי נוחות וכאבים בעת קיום יחסי מין. הדלקת החיידקית גורמת להפרשות בעלות ריח רע המתגבר לאחר קיום יחסי מין, אי נוחות, גרד וצריבה קלה. לזיהום הטפילי אין תופעות נראות לעין. לעיתים הוא מלווה בהפרשות בעלות ריח רע ובכאבים, ובחלק מהמקרים גם בדימום קל בעת יחסי מין.

מעבר לשוני בסימפטומים אלה קיים שוני גם במראה ההפרשה. הפרשה לבנה עם גבישים מעידה במרבית המקרים על זיהום פטרייתי, בעוד שהפרשה מימית אפורה עלולה להעיד על קיומו של זיהום חיידקי. בזיהום של טפיל עלולה להופיע הפרשה ירוקה וקצפית. במקרים של זיהום הנובע ממספר גורמים, לרוב הסימפטומים של הזיהום הפטרייתי גוברים ורק הם ניכרים.

את מקור הדלקת רופא הנשים יכול לזהות באופן מדויק על ידי בדיקת רמת החומציות בנרתיק באמצעות נייר PH, מאחר שרמת החומציות משתנה בהתאם למקור הדלקת. אמצעי בדיקה נוספים שבהם עושים הרופאים שימוש הם בדיקת תרביות, בדיקת מעבדה המאפשרת לזהות נוכחות של חיידקים וטפילים בנרתיק ובדיקה באמצעות מטוש צמר גפן, המשנה את צבעו בנוכחות של חיידק או טפיל. מטוש זה הנקרא "קלוטסט סטיק" ניתן גם לרכישה לשימוש בית בבתי המרקחת ללא מרשם רופא.

הטיפול

זיהום של דלקת חיידקית יטופל בעיקר באמצעות תרופות אנטיביוטיות, או באמצעות נרות וגינאליים במרשם רופא. טיפול בזיהום פטרייתי יתבסס במרבית המקרים על משחות ונרות נגד פטריות. במקרים חריפים יינתן טיפול אנטי פטרייתי לבליעה במרשם רופא בלבד. במקרים בהם הזיהום נגרם בשל כמה גורמים משלבים את הטיפולים.

הדרך למנוע זיהומים נרתיקיים היא בראש ובראשונה בשיטת "לתת לגוף לעשות את שלו". הנרתיק מכיל באופן טבעי נוזל המכיל חיידקים "טובים", אשר נועד למנוע התפתחות של חיידקים מזיקים ופטריות ולשמור על רמת חומציות תקינה. שטיפות חוזרות ונשנות של הנרתיק פוגעות בהגנה הטבעית של הנרתיק וגורמות לשגשוג של חיידקים מעוררי דלקת ולהתפתחותן של פטריות. בכל מצב, גם לאחר קיום יחסי מין, אין צורך לשטוף את פנים הנרתיק. די בשטיפה חיצונית.

כדי למנוע חזרה של זיהום פטרייתי רצוי לשמור על תפריט דל בפחמימות וסוכרים, התורמים להתרבות הקנדידה ולהרבות באכילת יוגורט הגורם לשגשוג חיידקים "טובים", מונעי פטרת וזיהום חיידקי.

זיהומים חיידקיים ודלקות נרתיקיות הם תופעות שכיחות אצל נשים רבות; שינויים הורמונאליים, לידה, מחלות רקע, ריבוי פרטנרים ועוד מעלים את רמת הסיכון להתפתחותם. הסיכון גדול במיוחד אצל נשים שעברו פרוצדורות ניתוחיות, כגון לידה, ניתוח קיסרי, גרידה ועוד, בשל סכנת זיהום הנובעת מהפצע הניתוחי. בדומה לבעיות רפואית אחרות חשוב לאבחן ולטפל מוקדם ככל שניתן בתסמיני זיהום, לפני התפתחותה של דלקת שתפגע באיכות החיים.

ד"ר אפרים סיגלר הוא מומחה למיילדות גניקולוגיה ומנהל שירות צוואר הרחם במרכז רפואי כרמל שבמחוז חיפה של שירותי בריאות כללית

בואו לדבר על זה בפורום גניקולוגיה ופריון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום