שיעור ההתאבדויות במגמת ירידה

(0)
לדרג

75% מהמתאבדים גברים ושליש מכלל המתאבדים - עולים, כך מנתונים שהוצגו בכנסת. החדשות הטובות: תוכנית למניעת אובדנות הוכיחה כי ניתן להקטין את התופעה

מאת: מערכת zap doctors

80% מהמנסים להתאבד שנכשלים בניסיון הראשון, עולם לא יחזרו על הניסיון. כך עולה מתונים שהוצגו היום (ג') בועדת הרווחה והבריאות, במסגרת דיון שנערך לרגל היום הבינלאומי למניעת אובדנות.

ד"ר שירלי אברמי, מנהלת מרכז המחקר והמידע של הכנסת מסבירה על חשיבות המניעה: "הוכח כי כשנחסמים אמצעים שונים ושמים מכשול פיזי בפני המנסה להתאבד, כמו התקנת סורגים והפחתת זמינות של תרופות - שיעורי ההתאבדות פוחתים. בנוסף, הוכח שבמדינות בעלות תוכנית לאומית למניעת אובדנות שיעורי ההתאבדות מצטמצמים". ד"ר אברמי סיפרה בדיון כי אביה שם קץ לחייו.

עוד עולה מהנתונים שהוצגו כי שיעור ההתאבדויות נמצא במגמת ירידה בארבע השנים האחרונות, בהשוואה לשיעור יציב בעשור האחרון. כך, בשנת 2009, נרשמו 404 התאבדויות בישראל בהשוואה ל-354 בשנה שעברה ו-425 בשנת 2005.

75% מכלל המתאבדים הם גברים, כאשר 38% מהתאבדויות הגברים מתרחשות בגילאים 25-44. 30% מהתאבדויות הנשים מתרחשות בגילאי 45-64.

נתון מעניין נוסף הוא כי גרושים מתאבדים יותר מרווקים ונשואים - שיעור ההתאבדויות בגרושים הוא פי 6.2 מנשואים ופי 1.7 מרווקים, בגילאי 25-44.

נתון מדאיג, המצריך מחשבה על מניעה ממוקדת בקרב העולים הוא כי מתחילת שנות האלפיים, שליש מההתאבדויות בישראל הם של עולים, מרביתם מבריה"מ לשעבר.

מ"מ יו"ר הוועדה, ח"כ אברהם מיכאלי המשמש גם כיו"ר השדולה למאבק באובדנות בישראל, אמר בדיון כי "יש להעלות את הנושא לראש סדר העדיפות הלאומית, לממן "שומרי סף" בבתי הספר ובצבא, ולהגדיל תקציבים למחקר הרפואי".

ד"ר אבשלום אדרת, שבנו שם קץ לחייו: "התקציב והיקף הטיפול בנושא אינו מספיק. השקעה של 1.5 מיליון שקל למשך 3 שנים במניעת אובדנות, לעומת השקעה של מאות מיליוני שקלים במאבק החשוב בתאונות הדרכים זאת טיפה בים. אין לנו זמן; מתאבדים עוד ועוד אנשים ועוד משפחות נכנסות למעגל השכול. חייבים להקצות משאבים להרחבת הפיילוט לכל הארץ בהדרגה".

אל"מ אייל פרוכטר, ראש מחלקת בריאות הנפש באט"ל: "בחמש השנים האחרונות חלה ירידה של 30% במקרי האובדנות בצה"ל".

בקרוב: תוכנית לאומית למניעת אובדנות

במהלך הדיון הציג הצוות הבין-משרדי של את פיילוט התכנית הלאומית למניעת אובדנות והתאבדות שנערך בקרב 3 אוכלוסיות: נוער, עולים וקשישים בשלושה יישובים: רמלה, רחובות וכפר כנא, תוך התמקדות בקשישים ובעולים יוצאי אתיופיה.

הפיילוט הופעל בתוך מסגרות בתי ספר, במסגרות פנימיתיות של משרד הרווחה, בשירותי בריאות נפש, במרפאות קופת חולים, בבתי חולים כלליים ופסיכיאטריים ובמוקדי קליטת עולים. המניעה התחלקה למניעה ראשונית שהתמקדה בהסברה, איתור אוכלוסיות בסיכון על ידי הכשרות של "שומרי סף", שימוש בשאלונים והצעת סיוע בקווים חמים ואינטרנט. מניעה שניונית מתן טיפול מיידי למי שאותר וקיים לגביו חשש לסכנת התאבדות. ומניעה שלישונית מעקב וליווי של מי שאותר וטופל. המטרה היא להרחיב את הפיילוט לתוכנית לאומית כאשר בשלב בראשון יצורפו מספר ישובים נוספים ובהדרגה התוכנית תתפרס בכל הארץ.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום פסיכיאטריה
פורום הפרעות דיכאון וחרדה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום