ספסיס תינוקות: אין תועלת ל-IVIG

(0)
לדרג

הזרקת נוגדנים לווריד יעילה במבוגרים הסובלים מאלח דם, אך במחקר שבדק כ-3,500 תינוקות נמצא כי לתרופה לא הייתה השפעה על תחלואה או תמותה

מאת: מערכת zap doctors

על אף השימוש הנרחב באנטיביוטיקה, זיהומים הם עדיין גורם שכיח לתמותה בקרב תינוקות. בנוסף, זיהום אצל יילודים ופגים קשור בתחלואה קשה, בעיקר פגיעה מוחית. עם זאת הטיפול ב-IVIG (תרופה המכילה נוגדנים ומוחדרת דרך הווריד) לא נמצא כיעיל ואינו משפיע על תחלואה או תמותה בקרב תינוקות עם ספסיס. כך עולה ממחקר חדש שפורסם החודש בכתב העת New England Journal of Medicine .

רקע

הטיפול ב-IVIG הוכח בעבר כיעיל במצבים של ספסיס (אלח דם) קשה במבוגרים. בנוסף נמצא כי לפגים ויילודים רמות נוגדנים נמוכות. מספר עבודות שפורסמו בעבר תמכו במתן נוגדנים במצבי ספסיס, אך איכות העבודות שנויה במחלוקת, ועד כה התבססו ההנחיות על עבודות סקירה שסיכמו מחקרים אלו.

שיטות

חוקרים מ-113 מרכזים רפואיים בתשע מדינות שונות שיתפו פעולה ובדקו 3,493 תינוקות, שסבלו לפי החשד מזיהום בדם או במערכת העצבים המרכזית. מחציתם טופלו בשתי מנות של התרופה (0.5 גרם לק"ג משקל גוף בהפרש 48 שעות), ומחציתם קיבלו 2 מנות פלצבו. כל היילודים טופלו אנטיביוטית כמקובל. החוקרים עקבו אחר אורך האשפוז של היילודים, התפתחות NEC (דלקת מעי נמקית) ותמותה מיידית או מוות ונכות בגיל שנתיים. הערכת התפקוד של הפעוטות הושגה באמצעות שאלונים שמולאו על ידי ההורים והרופא המטפל.

תוצאות

בקבוצה שטופלה בתרופה, 686 ילדים מתו או סבלו מנכות קשה בגיל שנתיים (39%) מול 677 בקבוצת הפלצבו (39%). לא היה הבדל בכמות אירועי הספסיס החוזרים, כלומר לא היה הבדל בתמותה או בתחלואה קשה בין הקבוצות. כמו כן לא נמצא שוני בתופעות הלוואי מהן סבלו התינוקות.

לכתבות נוספות והרשמה לאתר ללא תשלום - לחצו כאן.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום רפואת ילדים
פורום חום אצל תינוקות

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום