"זיהום לאחר שאיבת ביציות - נדיר"

(0)
לדרג

כך אומר פרופ' דניאל זיידמן בעקבות מותה הטראגי של צעירה מזיהום לאחר שאיבת ביציות. סימנים מדאיגים לאחר ההליך הם סחרחורת, כאבי בטן עזים ותחושה כללית רעה

מאת: מערכת zap doctors

אישה בת 35 מתה שלשום (ב') מזיהום קשה שהתפתח לאחר שאיבת ביציות. האישה עברה הפרייה חוץ גופית בעבר, למרות מחלת רקע קשה ממנה סבלה.

משרד הבריאות הודיע היום (ד') כי מינה ועדת בדיקה למקרה.

פרופ' דניאל זיידמן, רופא בכיר ביחידה להפריה חוץ-גופית ואחראי על יחידת המחקר של אגף הנשים והיולדות במרכז הרפואי שיבא, תל השומר מפיג את החששות, ומדגיש כי "רוב הסיבוכים בהפרייה חוץ גופית הם קלים וחולפים ואירוע מהסוג הזה קורה אחת לעשרות אלפי מקרים".

הפרייה חוץ גופית היא אחד הטיפולים השכיחים ביותר שמטרתו למסייע לזוגות חשוכי ילדים להביא תינוק לעולם. בישראל כ-30 אלף נשים עוברות הפרייה חוץ גופית מדי שנה על ידי כ-100 רופאים מומחים, שעברו הכשרה ביחידות להפרייה חוץ גופית.

מטרת הטיפול היא לאחד ביצית וזרע בתנאי מעבדה בכדי ליצור עוברים. לאחר ההפרייה, העוברים מאוחסנים בצינון בטמפרטורה של אוויר נוזלי עד שהם מוחזרים חזרה לרחם האשה. שיעורי ההצלחה של ההליך נמוכים יחסית ורק 15?20 אחוז מההפריות החוץ-גופיות מביאות ללידת יילודים חיים.

פרופ' זיידמן מסביר כי ההליך מבוצע במרבית המקרים בהרדמה מלאה, תוך מעקב אולטרה סאונד "דוקרים את השחלה כדי להוציא מתוך הזקיק את הנוזל שמכיל את הביצית. המחט מוצמדת למתמר נרתיקי המוחדר לנרתיק האשה. דוקרים את השחלה ושואבים את נוזל הזקיק עם המחט, כשמהטרה היא לשאוב כ-10 ביציות בכל הליך. ככל ששואבים יותר זקיקים רמת הסיכון עולה".

מהם הסיכונים בהליך?

"מאחר שמדובר בפעולה חודרנית יכול להיגרם זיהום מהמחט כתוצאה ממעבר המחט בנרתיק, שהוא איבר לא נקי מחיידקים. ולכן עלול לעבור חיידק מהנרתיק לשחלה. הסכנה השנייה היא דימום. אחרי שהשחלה נדקרת אין דרך לעצור את הדימום הפנימי שעלול להיגרם מהדקירה. אחת הבעיות היא שזיהום או דימום לא מתרחשים מיד אחרי ההליך ולכן הם לא מתגלים בזמן ההשגחה שנמשכת מספר שעות בלבד. רוב הסימנים של זיהום או דימום מופיעים אחרי 12 שעות או יותר. אולם מאחר שמדובר בפעולה שכיחה יחסית אין טעם להשאיר אלפי נשים בהשגחה ממושכת".

נורות אדומות אחרי שאיבת ביציות המצריכות הגעה לרופא: פרופ' זיידמן: "באופן כללי ההחלמה אמורה להיות מהירה. אם האשה לא מרגישה טוב כעבור יממה, מומלץ כי תפנה לרופא. בחילות והקאות מספר שעות אחרי ההליך הן דווקא שכיחות בשל תגובת הגוף לחומרי ההרדמה. סחרחורת, כאבי בטן עזים, שאינם חולפים לאחר נטילת משככי כאבים, תחושה כללית רעה, שמתחילה 12 שעות לאחר ההליך מצריכה בירור אצל הרופא. נשים עם אנדומטריוזיס, ציסטות שמכילות דם ישן בשחלות נמצאות בסיכון לזיהומים ומקבלות אנטיובטיקה מונעת מספר ימים אחרי השאיבה".

מי נמצאת בסיכון? "נשים עם מחלת רקע לדימום או זיהום לדוגמה אשה עם מערכת חיסונית לא טובה, סוכרת או יתר לחץ דם. בנשים עם מחלות רקע מבצעים את ההליך בדרך כלל בבית חולים ציבורי כדי לתת טיפול רב תחומי במידת הצורך".

בואו לדבר על זה עם פרופ' זיידמן בפורום פריון האישה והפריה חוץ גופית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום