כל הטרנדים החמים בדיאטות

(0)
לדרג

הרבה דיאטות לוהטות יש בשוק, חלקן לא יעילות וחלקן אפילו מזיקות. אז איך תוכלו לדעת מהי הדיאטה שהכי מתאימה לכם

מאת: נגוהה שפרלינג, כתבת doctors

לרדת במשקל היא אחת המטרות הנחשקות ביותר בעולם המערבי בקרב בני נוער ומבוגרים משני המינים. הרדיפה אחר המראה המושלם לצד הסיכונים הבריאותיים הרבים הנובעים מהשמנת יתר מעוררים רבים מאיתנו לחפש את הדיאטה שתוביל אותנו אל היעד: גוף יפה וחטוב. המטרה, שיכולה להיות מבורכת ולתרום לבריאותנו כל עוד היא מושגת על ידי שינויים תזונתיים מבוקרים והדרגתיים ובאמצעות דיאטה מאוזנת, עלולה לפגוע באלה שמקדשים את האמצעים להשגתה.

אנשים רבים מחפשים באינטרנט דיאטות ורעיונות חדשים כיצד לרזות; הם מוצאים כי מגוון דיאטות ההרזיה עצום, וכמובן כל אחת מהן מבטיחה תוצאות מפתות", כך אומרת דנה ויינר, סגנית מנהלת המחלקה לתזונה קלינית בקריה הרפואית רמב"ם. "אבל אף לא אחת מהאפשרויות המוצעות אכן מהווה 'פתרון קסם' לירידה במשקל. פתרון הקסם היחיד הוא אימוץ אורח חיים בריא הכולל דיאטה מאוזנת ובריאה ופעילות גופנית. כל הדיאטות שבפועל מפחיתות באופן משמעותי את צריכת הקלוריות יביאו לירידה במשקל. השאלה היא האם מדובר באובדן משקל זמני ואיזה מחיר בריאותי גבתה הדיאטה מאיתנו. כמו תמיד, שמירה על המשקל הרצוי לאחר הירידה היא המטרה האמיתית, והיא הקשה ביותר להשגה עבור רוב האנשים.

טרנדים בדיאטות
טרנדים בדיאטות

עניין של אופנה

כמו בעולמות האופנה, האמנות והאדריכלות, גם בתזונה יש לטרנדים משקל רב. מדי תקופה צצות דיאטות חדשות המבטיחות ירידה מהירה במשקל ושמירתו לאורך זמן. רובן לדעת מומחים אינן יעילות בשמירה על המשקל לאורך זמן וחלקן עלולות לפגוע בבריאותנו. "כל קיץ אנו שומעים על הדיאטה החמה והמוצלחת התורנית שתהילתה עוברת מפה לאוזן, אומרת בריג'יט כוכבי, דיאטנית קלינית ומומחית בהפרעות אכילה בילדים ומתבגרים בבית החולים שיבא. לדבריה, "רוב הדיאטות האלה אינן יעילות ואפילו עלולות לגרום נזקים בריאותיים. אנשים רבים מנסים את הדיאטות האלה על מנת להגשים חלום ולהפחית כמה שיותר במשקל, ואינם מודעים למחיר הבריאותי שהם משלמים או לעובדה שמיד עם סיום השמירה על כללי הדיאטה הם ישיבו את כל המשקל שאבד בתוספת משקל נוסף. ברוב הדיאטות אי אפשר להמשיך לטווח ארוך מפני שהן מאוד קשות ליישום ומבצעיהן הרעבים נשברים ומפצים את עצמם על תקופת ההרעבה והמחסור. מעבר לכך, חלקן גורמות נזקים בריאותיים דוגמת הדיאטות הכוללות נטילת משלשלים אשר גורמים נזק למערכת העיכול, לאיבוד חומרי תזונה חיוניים ולהתייבשות. כמו כן דיאטות דלות קלוריות או דלות שומן באופן קיצוני, כמו גם דיאטות המפרידות בין אבות המזון, עלולים להוביל לחסרים תזונתיים המסכנים את הבריאות".

לדברי ויינר "רבות מן ההצעות לדיאטות הן מגוחכות, וגרוע מכך, אף מסוכנות. הבעיה העיקרית הינה במדידת יעילות הדיאטה, שלרוב נבחנת לטווח קצר מאוד. ירידה במשקל בטווח הקצר אינה מהווה ערובה להצלחה אמיתית, כלומר ירידה עם שמירה על המשקל לאורך שנים. אין דיאטה שמתאימה לכולם, אין דיאטה שהיא המוצלחת ביותר לכולם, ואין קסמים. הכל מתחיל בשינוי אורח חיים שמשמעו מעבר לאכילה מזינה ובריאה יותר, הקפדה על איכות וטיב המזון אותו אנו צורכים, ויותר פעילות גופנית.

יתרונות וחסרונות של דיאטות פופולריות

מערכת doctors סקרה בעזרתה של דנה ויינר את הדיאטות הפופולאריות בארץ ובעולם, תוך הדגשת יתרונותיה וחסרונותיה של כל אחת מהן:

The Flat Belly Diet דיאטת הבטן השטוחה

תוכנית הדיאטה אשר כוללת צריכת 1,600 קלוריות ביום שייצרכו בארבע ארוחות; הארוחות נבחרות מתוך מאות אפשרויות לארוחה, וכל אחת מהן תכלול מקור MUFA - קיצור של חומצות שומן חד בלתי רוויות, לדוגמה: שמן זית, אבוקדו, שקדים, אגוזים ושומשום. ויינר מתייחסת ומסבירה: "לדברי התומכים בדיאטה, אכילת חומצות שומן בלתי רווי תורמות להפחתת שומן בטני שנחשב למסוכן. אני יכולה לומר כי בסך הכל מדובר בדיאטה סבירה ובריאה, עם דגש על מזונות שהוכחו כמועילים באיזון שומנים בדם והורדת תנגודת לאינסולין. נכון להיום המחקרים לטווח קצר מראים תוצאות מבטיחות ואף מצביעים על השתטחות הבטן תוך 32 יום מראשית הדיאטה. המחקר אינו מצביע בהכרח על קשר הדוק בין הדיאטה הייחודית הזו להשטחת הבטן דווקא. כל דיאטה שמובילה להרזיה וירידה במשקל מתבטאת בירידת מסת שומן באזור הבטן בכל דיאטה, כמו גם בדיאטת הבטן השטוחה, מי שרוצה בטן שטוחה באמת נתון לחסדי נתוניו הגנטיים ובכל מקרה צריך להתמיד בפעילות גופנית וחיזוק שרירי הבטן. בגדול ניתן לומר כי הדיאטה יכולה להתאים לרוב האוכלוסייה בליווי דיאטן קליני.

Low-Carb (Atkins) Diet דיאטת אטקינס דלת פחמימות

דיאטה זו מבוססת על צריכה נמוכה של פחמימות ומעבר לתזונה עשירה בחלבונים ובשומן, מתוך הכרה בכך שצריכה מוגברת של פחמימות היא הגורם העיקרי להשמנה. כוכבי: "הדיאטה עלולה לגרום חסרים תזונתיים והיא מתאימה רק כטיפול לאנשים הסובלים מעודף משקל קיצוני ומועמדים לניתוח הרזיה. לפני הניתוח מומלץ למטופלים להקפיד על דיאטה דלת פחמימות כדי להקטין את מאגרי השומן בגוף ולטפל בכבד השומני שלהם, במטרה למנוע פגיעה בו במהלך הניתוח; וכן כדי להקטין את הסיכוי לסיבוכים בניתוח".

ויינר מתייחסת לחסרונות הדיאטה ומציינת כי היא אינה מתאימה למי שסובל ממחלות רקע, כגון סוכרת, יתר לחץ דם ומחלות כליה וכבד. לדבריה, גם לאנשים בריאים אין היא מומלצת במיוחד בשל היותה חסרה בסיבים תזונתיים ועתירת שומן רווי וכולסטרול. לדבריה, טרם נעשה מחקר מספק בנושא אשר בדק יעילותה למשך שנים רבות, היא קשה מאוד ליישום ולביצוע ואחוזי הנשירה ממנה גבוהים ביותר.

The Mediterranean Diet דיאטה ים תיכונית

ויינר ממליצה על הדיאטה הים התיכונית, השואפת לחקות את בחירות המזון של המתגוררים באזורי הים התיכון כדיאטה המומלצת ביותר: "תזונה ים תיכונית אמיתית היא בעיקר על בסיס צמחי, עם שפע של פירות וירקות, דגנים, קטניות, אגוזים, זרעים ושמן זית. היא גם משלבת גבינות, יוגורט, דגים טריים, עוף, ומעט מאוד בשר אדום. אין הכוונה למזון המוגש במסעדות האיטלקיות בישראל. נכון להיום זו הדיאטה הנכונה והמומלצת ביותר לכלל האוכלוסייה הבוגרת. במחקרים השוואתיים מצאו כי זוהי התזונה הנכונה, הבריאה והמאוזנת ביותר למניעת מחלות של המאה ה-21. היא לא בהכרח תוביל לירידה במשקל באופן בולט, אם לא מקפידים על הגבלה קלורית, בדומה לדיאטות האחרות, אך ללא ספק יכולה להיות מאומצת כחלק מאורח חיים בריא ומזין".

Detox Diet דיאטת ניקוי רעלים

דיאטה פופולרית בהוליווד המיושמת לתקופה של מספר ימים מדי פעם, במהלכם נמנעים ממאכלים מסוימים וצורכים אחרים, במטרה לטהר את הגוף. ויינר מזהירה מפני פעילות ניקוי מאולצת שכזו וגורסת כי אין בה כל תועלת אלא רק סיכון. "כל דיאטות ה-Detox הן מיותרות ואף יכולות להיות מסוכנות. הגוף יודע לטהר את עצמו לבד באמצעות הכבד והכליות, ואינו זקוק לשיטות מסוכנות אחרות. הדיאטות השונות לניקוי רעלים אינן מהוות אמצעי מוצלח לירידה במשקל, מפני שאיבוד המשקל במהלכן נובע מאיבוד נוזלים, מלחים ומסת שריר".

The South Beach Diet דיאטת סאוט' ביצ'

ויינר: "דיאטת סאוט' ביץ' הפופולרית פותחה על ידי קרדיולוג. מדובר בתוכנית בת שלושה שלבים שנועדה לסייע לרדת במשקל בטווח הקצר ולשמור אותו לטווח ארוך. מתוך שלושה שלבים, הראשון הינו המגביל ביותר, במיוחד כשמדובר בפחמימות. בשלב זה צורכים יותר חלבון רזה וירקות עשירים בסיבים. בשלבים הבאים מעלים בהדרגה פחמימות ומקורות מזון אחרים. תוכנית דיאטה זו גם מעודדת פעילות גופנית כחלק מהתהליך. מדובר בדיאטה מאוזנת ברובה, פרט לשלב הראשון. ייתכן שההתחלה תהיה קשה ותגרום לאחוזי נשירה גבוהים, אך למתמידים יכולה להיות הצלחה רבה. בגלל הדגש הרב על פעילות גופנית, דיאטה זו אינה מתאימה לכולם, אלא בעיקר לצעירים ולאנשים בריאים".

לסיכום: למרות שנים רבות של מחקר בתחום התזונה ודיאטות לירידה במשקל, צריך להבדיל בין דיאטות שמטרתן להשיג ירידה מיידית ומהירה במשקל, לבין דיאטות שמטרתן להביא לשינוי באורח חיים.

דיאטות "בזק" לרוב נכשלות, הן קשות לביצוע, לא אמינות ואף מסוכנות עם אחוזי נשירה גבוהים, ואחוזי חזרה למשקל גבוהים.

כל תהליך של ירידה במשקל באופן מבוקר, לא משנה סוג הדיאטה, יביא להורדה בסיכון למחלות וסיבוכים, אך על מנת לשמר תוצאות אלו יש להתמיד.

כמו שנאמר, אין דיאטה שמתאימה לכולם, וכלל שאנו מתקדמים במדע ויודעים יותר כיצד הגנים שלנו עובדים, כך לא רחוק היום בו נוכל להתאים לכל אחד ואחת את התפריט הנכון ביותר ואת הפעילות הנכונה ביותר.

נכון להיום אין דיאטה אחת נכונה יותר, אך מכל אלו שנסקרו למעלה היחידה שמטיפה גם לאורח חיים בריא ונמצאה מועילה גם במחקרים הינה הדיאטה הים תיכונית, כמובן בשילוב של פעילות גופנית יומית. בפעילות גופנית אין הכוונה רק חדרי כושר, מרתונים ואופניים, אפילו אימוץ של הרגלים יומיומיים קטנים יכולה לעשות את ההבדל כגון: לעלות במדרגות במקום מעלית, להחנות את הרכב רחוק יותר, טיול עם הכלב ועוד.

בואו לדבר על זה בפורום תזונה קלינית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום