סקר: גם בריאות קונים בכסף

(0)
לדרג

מחקר של משרד הבריאות: למצב החברתי-כלכלי יש השפעה על מצב הבריאות ואורח החיים. בריאותם של ערבים, עולים ושל המתגוררים ביישובים "עניים" ירודה

מאת: מערכת zap doctors

עדיף להיות עשיר ובריא מעני וחולה. האמרה העממית מקבלת משנה תוקף במחקר החדש שמפרסם היום (ג') משרד הבריאות. מהמחקר, שהתבסס על נתוני של סקר בריאות לאומי בשנים '2003-2004, עולה כי מצבם הבריאותי של ישראלים המתגוררים ביישובים בעלי מאפיינים חברתיים גבוהים טוב יותר משל השאר. העולים, הערבים ושאר האוכלוסיות הנחשבות לאוכלוסיות חלשות נותרות, כתמיד, מאחור.

מהנתונים עולה כי 26% מהיהודים (796,620) ו-92% מכלל התושבים הערבים בישראל (449,330) מתגוררים ביישובים בעלי נתונים חברתיים כלכליים נמוכים. ביישובים אלו נצפו מדדי בריאות ותפקוד נמוכים בהשוואה לכלל אוכלוסיית ישראל. אף כי ביישובים שמדורגים בתחתית הסולם החברתי-כלכלי לא נמצא הבדל משמעותי במצב הבריאות הכללי בין ערבים ליהודים, נמצא כי הערבים הישראלים סובלים ממוגבלות גופנית יותר מהיהודים, 25% מול 19% בהתאמה. התושבים הערבים גם סובלים יותר ממצוקה נפשית ומהפרעות רגש וחרדה (11.2%) לעומת היהודים (8.6%).

עוד עולה מהנתונים כי הערבים לא מרבים לעסוק בפעילות גופנית (13.7%), אבל רבים מהם מעשנים (32.6%) לעומת היהודים (29.4% ו-24.8% בהתאמה). לפי משרד הבריאות, הדבר רומז על כך שהמצב החברתי-הכלכלי הוא המשפיע על מצב הבריאות ולא השתייכות אתנית כזו או אחרת.

עוד עולה מהנתונים כי בניתוח נתונים של התושבים היהודים לפי ארץ לידה, עדיין קיימים פערים משמעותיים בבריאות ובתפקוד גופני לטובת ילידי ישראל לעומת ילידי הארצות האחרות. מצבם הירוד של ילידי אסיה, אפריקה ובריה"מ לשעבר בולט כמעט בכל התחומים ובעיקר בבריאות ובתפקוד. עם זאת ככל שהתושבים ותיקים יותר, הפער מול ילידי ישראל קטן.

יותר כסף, יותר מודעות

מנגד, נמצא כי יהודים המתגוררים ביישובים בעלי מאפיינים חברתיים גבוהים נהנים מבריאות טובה יותר. בקרב המתגוררים ביישובים אלו שיעור העוסקים בפעילות גופנית גבוה יותר, שיעור בעלי עודף המשקל נמוך יותר. התושבים ביישובים אלה סובלים בשיעור נמוך יותר ממוגבלויות גופניות, מבעיות שינה בלילה ומישנוניות ביום ומבקרים פחות אצל רופא משפחה.

ומה עם מעמד הביניים? 92% מהמתגוררים ביישובים בעלי מאפיינים חברתיים-כלכליים בינוניים הם יהודים. יחסית ליתר הנבדקים, הם מעריכים את בריאותם כמצוינת וטובה מאוד, אבל מעשנים בשיעור גבוה יותר, עוסקים בפעילות גופנית בשיעור נמוך יותר, ומבקרים אצל רופאי משפחה בתדירות נמוכה יותר.

הפער הכלכלי גורם לפער בבריאות

לפי משרד הבריאות, תוכניות להתמודדות עם אי-שיוויון בבריאות מתחילות במיפוי החסמים העומדים בפני האוכלוסיות החלשות ואיתור הדרכים לשפר את המצב החברתי-כלכלי שלהן, כלומר קידום נגישות האוכלוסיות החלשות להשכלה גבוהה, השתלבות בתעסוקה וקיום אורח חיים יצרני.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת משפחה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום