תינוקות: עוברים למזון מוצק

(0)
לדרג

מתי תינוקכם בשל לאוכל מוצק? מה כדאי להציע לו? האם הוא יאהב את זה? האם להמשיך בהנקה במקביל? עד מתי להניק? השאלות והתשובות

מאת: נגוהה שפרלינג, כתבת doctors

צעד חשוב בהתפתחותו של התינוק לקראת עצמאות הוא המעבר מהזנה בהנקה או בתמ"ל (תחליף מזון לתינוקות) להזנה במזון מוצק. תהליך זה, שלכאורה היה אמור להיות פשוט, הוא תהליך מורכב המעורר לא מעט שאלות. הורים טריים לילד ראשון תוהים מתי לתת לתינוק אוכל מוצק? האם הוא כבר בשל לכך? מה כדאי להציע לו? האם הוא יאהב את זה? האם להמשיך בהנקה במקביל? על שאלות אלה משיבה בריג'יט כוכבי, דיאטנית קלינית ומומחית בהפרעות אכילה בילדים ומתבגרים בבית חולים שיבא תל השומר.

להתחיל בהדרגה

"בין שבוע 17 לשבוע 26 יש חלון הזדמנויות לטעימות מזון", אומרת כוכבי ומדגישה כי "בשלב זה מדובר בטעימות בלבד- מתן כמויות קטנות של מזון טחון או מרוסק, רק כדי שהתינוק יתוודע לטעם ומרקם שונה, אך לא בכוונה שישבע מכך".

תזונת תינוקות
תזונת תינוקות

תפריט מגוון

כבר בשלב הטעימות חשוב, לפי כוכבי, להציע לתינוק מגוון רחב של מזונות: "צריך לתת לתינוק לטעום הכל, בכמות קטנה מאוד, לרבות פירות, ירקות, עוף, בשר, הודו, דגים, ביצים, קטניות, דייסות לתינוקות וטעימות של חלב. חשוב להדגיש כי המזון יינתן כשהוא טחון, ללא כל שיירים ובטמפרטורת החדר. הכמות המומלצת לטעימה בכל פעם היא זעירה, כפית או שתיים".

ענין של בשלות

במהלך תקופה זו יהיו תינוקות בשלים ומוכנים לעבור לשלב הטעימות ואחרים המוכנים פחות. יכול להיות שבכל טעימה תזהו חוסר שיתוף פעולה מצד התינוק: הוא יסגור את פיו, ידחוף לשון, ירק את האוכל, או יאגור את האוכל בפיו לבסוף יפלוט אותו. לפי כוכבי זה טבעי, אין טעם להילחץ ויש להמשיך בניסיונות. לדבריה, הכל עניין של בשלות שתגיע ברגע כלשהו בטווח הגיל הזה: קיימים תנאים מוטוריים ותחושתיים המראים על מוכנות התינוק לשינויי מרקם המזון- שליטה טובה בראש ובגב, מיומנויות בליעה, גירויי הפה, הבא לידי ביטוי בנטייתו של התינוק להכניס ידיים וצעצועים לפיו, ועוד. חלק מהמיומנויות נלמדות בתהליך החשיפה למזון, כלומר, בשלב הטעימות, ולכן אין צורך למהר. מומלץ שהתהליך יתבצע בקצב איטי ולאורך זמן. להתאזר בסבלנות, ולא לנסות להאכיל את התינוק בניגוד לרצונו. יש לנסות לעורר את סקרנותו של התינוק לאוכל מוצק ולהגיש לו את הטעימה לפני הארוחה, כשהוא רעב. אין צורך להתרגש כשהוא מסרב לאכול. צריך להבין שזהו תהליך הדרגתי שבסיומו התינוק יכיר וידע כיצד להתמודד עם מזון מוצק".

מוצק במקום נוזל

לאחר שבועיים שלושה של טעימות בלבד, הכמויות של המזונות המשלימים ילכו ויגדלו מיום ליום, כפי שממליצה כוכבי, כאשר המטרה היא להציע לו מגיל 6 חודשים ארוחות של ממש בנוסף להזנה בחלב אם או תמ"ל, ושמזונו יהיה מועשר בברזל. לפי כוכבי בגיל זה שתי ארוחות יחליפו שתי מנות הנקה או שני בקבוקים של תחליף חלב.

בשלב מאוחר יותר ההנקות ובקבוקי התמ"ל יצומצמו ויוחלפו על ידי הארוחות המוצקות. יש הממליצים להמשיך בהנקה במקביל להזנה ממזון מוצק למשך זמן מה. כוכבי: "אין גבול עליון לגמילה מוחלטת מהנקה, ויש הממליצים להמשיך בה כמה שניתן. אולם, אין הוכחה שהנקה מאוחרת תורמת לתינוק, אך גם אין כל הוכחה שהיא עלולה להזיק לו, או לגרום לנזק פסיכולוגי או התפתחותי. לעניין גמילה מוחלטת, ההמלצות הן להמשיך להזין את התינוק בשני בקבוקים ביממה של תחליף חלב, בדרך כלל בקבוק בוקר ובקבוק ערב, עד גיל שלוש, על מנת למנוע אנמיה, מאחר שידוע שתחליפי חלב לתינוקות מועשרים בויטמינים ומינרלים כגון ברזל".

"הילד לא אוכל"

בשלב בו מצטמצמות ארוחות ההנקה והתמ"ל הורים רבים מגלים חרדה מכך ש"הילד לא אוכל". גננות מדווחות כי השאלה הנפוצה ביותר של ההורים היא מה וכמה הילד אכל. הורים רבים חיים בתחושה שהילד שלהם פשוט לא אוכל. כוכבי מכירה את התופעה ומציעה דרכים להתמודד עימה: על מנת שתינוק ירחיב את מאגר המזונות המוצקים ויהיה סקרן לטעמים שונים יש לצמצם את מספר הבקבוקים או את ההנקות ו'להרעיב' אותו. יש ליצור פערים בין ארוחה לארוחה ולא להאכיל את התינוק לעיתים תכופות. כמו כן, יש לעודד אכילה יחד עם שאר בני המשפחה סביב השולחן".

בואו לדבר על זה בפורום תזונת תינוקות וילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום