ברזל לתינוקות: נזק לחשיבה?

(0)
לדרג

ייתכן שמזון מועשר בברזל לא מומלץ לתינוקות שערכי ההמוגלובין שלהם בדם גבוהים. כך לפי מחקר הקושר בין תזונה בינקות לחשיבה וזיכרון בגיל 10

מאת: מערכת zap doctors

האם עודף ברזל עלול להזיק? לשאלה זו נדרשו לאחרונה חוקרים מצי'לה שבחנו תוצאות מבחני חשיבה של ילדים בני עשר, שאכלו בינקותם מזון תינוקות מועשר בברזל. נמצא כי לתינוקות שניזונו מפורמולה מועשרת היו לעתים תוצאות נמוכות יותר משל אלה שאכלו מזון דל ברזל. כך עולה ממחקר צ'יליאני שפורסם לאחרונה בכתב העת Archives of Pediatrics & Adolescent Medicine.

המחקר נערך בסנטיאגו בין השנים 1991-1994, בהשתתפותם של יותר מ-800 תינוקות בני חצי שנה. החוקרים מדדו את ערכי ההמוגלובין בדמם של התינוקות, הוציאו מהמדגם את האנמיים, ולאחר מכן חילקו את הנותרים לשתי קבוצות אקראיות; חלק אכלו במשך חצי שנה מזון תינוקות מועשר בברזל וחלק הסתפקו במזון בעל פורמולה רגילה. עשר שנים לאחר מכן, זימנו החוקרים 473 מהמשתתפים לבדיקות להערכת חשיבה, קואורדינציה וזיכרון.

נמצא כי לילדים שקיבלו תוספת ברזל בינקות ציונים מעט יותר נמוכים במבחנים, כולל במבדקים להערכת תיאום עין-יד וחשיבה מרחבית. עוד התברר שהציונים הנמוכים יותר אפיינו ילדים שבגיל הינקות רמות ההמוגלובין שלהם מלכתחילה היו גבוהות יותר, עוד לפני שאכלו את מזון התינוקות המועשר.

החוקרים הופתעו מממצאי המחקר, אך אלה מתיישבים עם טענות חדשות של מומחי תזונה, לפיהן אם רמות המוגלובין בדם גבוהות מהמקובל, על ההורים לשקול בחירת פורמולה המכילה ברזל, אך לא בכמות גדולה מדי.

לדברי החוקרים, מדובר בחלק קטן מאוד מהילדים וציוני המבחנים לאחר עשור לא עמדו בלב המחקר, כך שיש להתייחס לתוצאות בעירבון מוגבל. לדבריהם, ייתכן שגורם אחר הוביל לערכי ההמוגלובין הגבוהים בינקות או שכמות ברזל גדולה מדי עלולה להוביל לתופעות רעילות. הם מדגישים כי דרושים מחקרים נוספים לפני שיגובשו מסקנות חד-משמעיות לגבי הנזק האפשרי הנובע מחשיפת יתר לברזל.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום תזונת תינוקות וילדים
פורום חום אצל תינוקות

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום