קשיים בהריון - טיפולים משלימים

(0)
לדרג

למרות שיש מגבלות על טיפולים שונים במהלך ההריון, ברפואה האלטרנטיבית ישנם מטפלים שהתמחו בשיטות המתאימות לתקופה ויכולים לסייע בהתמודדות עם הקשיים פיזיים ונפשיים

מאת: נגוהה שפרלינג, כתבת doctors

תקופת ההריון מעוררת תחושות ורגשות אמביוולנטיים אצל האישה ההרה. מחד התרגשות, ציפייה, שמחה ותחושה שרבות מתארות כ"נס" או "קסם", ומאידך עייפות, בחילות, תחושה של כבדות, מיחושים, שינויים קיצוניים בגוף, חרדה, חשש מהבאות, ספקות, הפרעות שינה, טחורים, צרבות וקשיים נוספים שמעיבים על השמחה.

הריון הוא זמן של שינויים, תקופה דינמית ויוצאת דופן של העצמה גדולה בגופה ונפשה של האישה", אומרת ענת מנדל שפר, בעלת תואר שני במדעים ורפואה סינית, מומחית לרפואה סינית מסורתית, דיקור וצמחי מרפא המתמחה בגינקולוגיה וכאב. "במונחי הרפואה הסינית מדובר בזמן שבו יש לאישה יותר יין, יותר דם, ושינויי הזרימה משתנים. הנחה זו מתיישבת גם עם הידוע לנו מבחינה מדעית בגוף נוצרת כמות דם הגדולה בשליש מהרגיל במשך ההריון.

"התארגנות הגוף והנפש בזמן התהוותם של חיים חדשים דורשת מאמץ רב מכל מערכות החיים, אבל כל אישה מגיעה למצב זה עם הרכב אחר, גנטיקה שונה, חולשות ועוצמות ייחודיות, ולפיכך, כל אחת תחווה קשיים שונים. יחד עם זאת, אפשר לדבר על מספר נקודות תורפה נפוצות יותר, שמשותפות להרבה מהנשים ההרות".

רפואה משלימה בהריון
רפואה משלימה בהריון

אנמיה, בחילות וחרדות

לא בכדי מחולק הריון לשלושה שלישים. בכל אחד מהם יבואו לידי ביטוי קשיים אחרים, בהתאם למוקדי המאמץ הקשורים בחלק זה של ההריון. "בשליש הראשון עוברת האישה את השינוי הדרמטי ביותר", אומרת מנדל שפר. "מעבר ממצב שבו המערכות כולן תומכות באיזון הקשור בה בלבד, למצב שבו צריך להישמר איזון עדין בין צורכי האם לצורכי העובר. סדרי העדיפויות משתנים והאישה חווה גם בחילות והקאות השכיחות בתקופה זו.

"תופעה נוספת היא אנמיה בעקבות חוסר ברזל, הקשורה לכך שכל המאגרים מופנים אל העובר והאם נותרת בחסר. אנמיה עלולה להתגבר בקרב נשים שטרם ההריון ניזונו מתזונה לקויה, חוו דימומים וסתיים מוגברים, יש להן קשיי ספיגה של ברזל או שאין זהו הריונן הראשון. כמו כן, בשליש הראשון וגם בשליש השני עלולות להופיע דלקות בדרכי השתן כתוצאה מצפיפות הולכת וגדלה בחלל הבטן עקב גדילת הרחם והעומס הרב המופעל על הכליות, האחראיות על פי הרפואה הסינית הן על איברי הרבייה והן על שלפוחית השתן.

"חשוב לציין שבשליש השני רוב הנשים מרגישות מצוין ונראות מצוין, כמות הדם הגדולה בגופן גורמת לעור ולשיער להבריק, ורובן נפטרות מהבחילות. השלב השלישי מביא עימו קשיים חדשים- צרבות, סכנה לסוכרת הריונית ורעלת הריון, כאבי גב כתוצאה משינוי מרכז הכובד של הגוף, אגירת נוזלים, בצקות ודליות. כמו כן ההיבט הנפשי איננו פשוט רף החרדה עולה לקראת הלידה המתקרבת ועימו נדודי השינה שמתגברים.

מעקב הריון זה לא מספיק

בישראל נשים בהריון עוברות מעקב הריון צמוד ופיקוח מתמיד וממושך מרגע גילוי ההריון ועד הלידה. הפיקוח הרפואי הקונבנציונלי לא מעניק לנשים טיפול של ממש ואין בו כדי להקל על הקשיים הנפשיים והפיזיים הכרוכים בהריון. הוא בוודאי לא מצליח לבטל את כל אי הנוחות הכרוכה בהריון עצמו ולעזור בהתמודדות עם שלל האיסורים והגזירות המוטלים על האישה עם היוודע דבר הריונה. עובדה זו גורמת לנשים רבות לפנות ולחפש מזור והקלה בטיפולים אלטרנטיביים, אולם לרוע המזל גם על כך חלות הגבלות רבות.

אבישי מגל, מטפל IPEC מומחה: ככלל, לנשים הרות מומלץ להימנע מנטילת תרופות ותוספים תזונתיים וכן מהשתתפות בטיפולים גופניים כלשהם ללא קבלת אישור מהרופא המטפל". רופאים רבים אוסרים על שורה ארוכה של טיפולים במהלך ההריון: עיסוי, רפלקסולוגיה, כל טיפול הגורם להפעלת שרירי הבטן, כל טיפול המעלה את חום הגוף, רחיצה בסאונה או ג'קוזי וכל טיפול הממריץ את זרימת הדם או מעלה את הדופק. עם זאת, מטפלים אלטרנטיביים רבים דווקא ממליצים על מגוון טיפולים שלא רק שאינם מסכנים את ההריון, אלא יש בהם דווקא כדי לתרום להרגעתה של האישה ההרה, להקל את המיחושים השונים ולשפר את מצב הרוח.

יש אלטרנטיבה

ישנם מומחים שונים לרפואה משלימה שהתמחו בטיפול ובסיוע לנשים הרות, מדובר במטפלים מוסמכים לרפואה סינית, מדריכי יוגה מוסמכים לאימון נשים הרות, מעסים מקצועיים שהוסמכו לעסות נשים הרות, מאמנים בדמיון מודרך, מטפלי שיאצו, מאמני פילאטיס, נטורופתים, מטפלים בארומתרפיה, מטפלים בשיטת סו ג'וק, כירופרקטים וכן הומיאופתים. בכל מקרה, לפני שפונים לטיפול כלשהו יש לוודא שמדובר במטפל שמומחה לטפל בנשים הרות וכן לקבל אישור מהרופא שעורך את מעקב ההריון.

"טיפול נכון באישה הרה יכול לסייע לה מאוד ולתת מענה לרבות מבעיותיה", אומרת מנדל שפר. "טיפול שכזה יכלול, על פי רוב, דיקור סיני, צמחי מרפא, שינויים תזונתיים, תרגול מערכת הנשימה ותרגול פיזי. להרבולוגיה הסינית ישנם קווים ברורים ומדויקים לגבי צמחי מרפא האסורים לשימוש בזמן הריון. כך, למשל, צמחים ממשפחת המשתנים החזקים, המרוקנים או מניעי הדם אסורים לגמרי לנשים הרות. חשוב ביותר להדגיש כי אישה הרה הפונה לטיפול משלים חייבת לפנות אך ורק למטפלים מוסמכים כדי למנוע נזק אפשרי וכדי לזכות בטיפול ותמיכה נחוצים ויעילים. לצד הרפואה הסינית ישנם טיפולי שיאצו וכן תרגולי יוגה המסייעים מאוד לנשים הרות".

איה מגל, מטפלת בכירה בשיטת IPEC, ממליצה על טיפול בשיטה כדי להתמודד עם קשיים פיסיים ונפשיים בזמן ההריון. נשים בהריון מתמודדות עם קשת גדולה של חרדות, דאגות וקשיים רגשיים. האישה, שמרגישה פחות מושכת, מודאגת מהצפוי לה ואכולה ספקות לגבי יכולתה לתפקד כאם מוצלחת ולשמור על הזוגיות ועל שלמות המשפחה. האישה סובלת גם מחוסר שקט בשל שינויים הורמונליים וכן מחרדה בעקבות הבדיקות השונות והלידה הצפויה. כל אלה מולידים צורך בסיוע לאם ובטיפול מתמשך בה במהלך הלידה.

"מאחר ששיטת IPEC לא כוללת התערבות פיזית, היא אינה מסוכנת לאישה ההרה אלא יכולה רק לתרום לה ולחזק את בריאותה הנפשית והפיזית גם יחד. בשיטת אייפק ניתן לאבחן ולאתר בצורה מדויקת מהם הגורמים השונים לקשיים הספציפיים של המטופלת, ולטפל בהם ללא שימוש בתרופות וללא שימוש באמצעים פולשניים כלשהם. שיטת אייפק מציעה הקלה משמעותית בהתמודדות הן עם ההריון והן עם הלידה ומאפשרת התייחסות בריאה וטבעית לתהליך.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום רפואה משלימה בהריון ולידה
פורום טיפול בשיטת אייפק
פורום הריון ולידה תמיכה
פורום הריון ולידה הלל יפה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום