"מצב המים בישראל טוב מאוד"

(0)
לדרג

כך סיכמו במשרד הבריאות את נתוני סקר המתכות במים. נמצא כי שיעור המתכות עומד בתקן, אך יש חריגות במים חמים או עומדים. בתוך כך, הכנסת דנה בהוספת פלואור למים

מאת: מערכת zap doctors

סקר מתכות במים. מי הברז בישראל תקינים ונוכחות המתכות בהם אינה מהווה סיבה לדאגה, כך עולה מסקר שערך לאחרונה משרד הבריאות.

לפי המשרד, בבדיקה שכללה כ-800 דגימות בכל רחבי הארץ נמצא כי רוב הבדיקות תקינות, ומצב המים בישראל הוא טוב מאוד, גם בהשוואה למקובל בעולם. התגלו חריגות מעטות ברמות העופרת - חריגה של 2% מהתקן, העומד על 10 מיקרו גרם לליטר. ברמות הברזל נמדדה חריגה של 1.6% מהתקן, שנמצאו במגזר הפרטי והמוסדי. החריגות התגלו במים חמים או במים קרים שעמדו זמן רב לפני הזרמה.

במשרד הבריאות מסבירים כי הסקר הוכוון בעיקר לצנרות ישנות ולכן סביר להניח שהתוצאות בפועל טובות יותר. עוד הוסיפו כי הבדיקות נעשו בהשוואה לתקנים המחמירים בישראל (המחמירים יותר מהתקן האמריקאי והתקן האירופאי הנוכחיים).

לא לצרוך מים חמים

על מנת לצמצם את החשיפה למתכות דרך מי ברז ממליצים במשרד הבריאות להימנע מצריכת מים לשתייה ובישול לאחר שעמדו מספר שעות. עוד מומלץ להימנע ככל האפשר מצריכת המים החמים לשתייה ובישול ו/או לצרוך מים לשתייה ובישול בעלי עכירות גבוהה או צבע.

הדיון על הפלואור מתחדש

בתוך כך דנה אתמול (ב') ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת בתקנות מים חדשות ומחמירות יותר בנושא חיטוי מים ותוספות מינרלים למים - פלואור ומגנזיום.

פרופ' אבנר עדין, שהציג את עיקרי התקנות החדשות אמר כי ההישג הגדול ביותר של הוועדה הוא החובה לסנן מים עיליים (מי מאגרים) כמו גם את מי התהום. בנוסף ציין כי בעוד שבמי ברז קיימים מינרלים, במים מותפלים הם אינם קיימים ולכן הוועדה בראשותו ממליציה להוסיף פלואור ברשויות המקומיות שיהיו מעוניינות בכך. לדבריו, לפי עמדת משרד הבריאות יש להוסיף פלואור באופן גורף למים.

שאלת תוספת חומרים למי ברז היא שאלה במחלוקת זה זמן רב. כך למשל נציגי עמותת "אדם טבע ודין" ציינו בדיון כי הם תומכים בהשבת מגנזיום למים מותפלים, אך מתנגדים לתוספת פלואור באופן גורף. שמעון רדליך, מנכ"ל תמהיל, הציע כי המים המותפלים יוזרמו חזרה לאקוויפרים או לכנרת, שם יוכלו לקלוט שוב את המינרלים שאבדו בהתפלה. רדליך הדגיש כי המגנזיום חשוב ביותר למניעת תחלואה וכי הוא מצוי במי ברז ולא במזון.

לגבי שאלת העלות, היו גורמים שגרסו כי העלות תהיה שולית והיא יכולה להתגלגל על הצרכן. ח"כ הרב אורי מקלב (יהדות התורה) העריך כי תוספות שונות למים יגרמו לעלייה של 10% במחירי המים. ח"כ אמנון כהן (ש"ס), יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה, אמר כי הגורם המכריע יהיה בריאות הציבור ושאלת העלות היא שולית."כשמדובר במים אותם אנו שותים, רק בריאות הציבור עומדת לנגד עיניי", אמר.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת שיניים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום