תרופות: מדריך למשתמש

(0)
לדרג

מה אתם יודעים על התרופה שאתם נוטלים? האם אתם נבדקים תקופתית? מה ההבדל בין תרופה אתית לתרופה גנרית? וכיצד אתם מתייחסים לתופעות לוואי?

מאת: ליאת עיני, כתבת doctors

באחרונה עלתה לכותרות תרופת האלטרוקסין, לטיפול בתת-פעילות של בלוטת התריס. בעקבות החלפת חומרי המעטפת המרכיבים אותה, התרבו תלונות חולים על תופעות לוואי קשות. הפרשה עוררה שאלות רבות בקרב מטופלים הנוטלים תרופות, לרוב בלי להתייחס למרכיביהן ולשינויים בהן, העלולים להשפיע על בריאותם.

תופעות לוואי כנורות אזהרה

"ניתן לחלק את התרופות לשתי קטגוריות: תרופות הנלקחות במתן חד פעמי ותרופות הנלקחות באופן קבוע, כרוני", אומר ד"ר סלים חדאד, מנהל שירותי רוקחות בקריה הרפואית לבריאות האדם, רמב"ם. "תופעות לוואי עלולות להופיע אף בלקיחת מנה אחת, חד-פעמית, של תרופה מסוימת, גם אם ניתנה במינון הנכון, כשם שהן עלולות להופיע בלקיחת תרופה כרונית. תופעות הלוואי השכיחות הן רגישות יתר, גרד, כאבי בטן והפרעות במערכת העיכול, צריבה, חומציות יתר, דמם ממערכת העיכול, שלשול או עצירות, הזעת יתר, אדמומיות וכאבי ראש".

ד"ר חדאד מציין כי "הסימנים העיקריים אשר יכולים להצביע על כך שהתרופה לא מתאימה הם לרוב שינוי במצב הכללי של הגוף, כגון שינוי בלחץ הדם, קצב דפיקות הלב, גרד, הרגשת נימול, נפיחות באיזור הפה והלוע ופריחה".

מקור או חיקוי?

תרופה אתית היא התרופה המקורית שייצרה החברה שפיתחה אותה, ערכה את כל הניסויים הנדרשים, ערכה את המחקרים הקליניים המתחייבים, וקיבלה את האישורים המתאימים לשיווקה. לאחר שמסתיים תוקף הפטנט, לרוב לאחר 15-20 שנה מיום רישומו, חברות אחרות יכולות לייצר תרופות גנריות, שהן בעצם העתקים זהים מבחינת החומרים הפעילים וצורת המתן. כדי שתרופה תוכר כתרופה גנרית לתרופה קיימת היא צריכה להכיל בדיוק את אותו חומר פעיל כמו התרופה המקורית (תרופה אתית), ולחקות את משך הפעולה בגוף של התרופה המקורית. הפיתוח של תרופה גנרית מהיר, המחיר שלה זול והשפעתה על גוף האדם אמורה להיות זהה להשפעתה של התרופה המקורית.

ד"ר חדאד מדגיש כי ישנם מקרים שחשוב ליידע את החולה העובר מתרופה אתית לתרופה גנרית, בעיקר כשמדובר בתרופות קבועות, כגון לטיפול בבלוטת התריס, לדיכאון ואפילפסיה. לדבריו, "החולה צריך לדעת כי אכן שונתה התרופה המקורית לתרופה גנרית, ולאחר השינוי, יש לעקוב אחר המצב הכללי ותפקוד מערכות הגוף ולבקש מהרופא לבצע בדיקות דם וסימנים נוספים, על מנת להבטיח שאכן השינוי בתרופה עבר בצורה חלקה. במידת הצורך יש לבצע איזון תרופתי מחדש או שינוי תרופתי".

בדיקות תקופתיות

לאנשים הנוטלים תרופות באופן קבוע מומלץ לעבור בדיקות תקופתיות, על מנת לזהות אם חלו שינויים בסימנים הקשורים ללקיחת התרופות. "בודקים מספר מערכות בגוף, כמו תפקודי כבד כי יש תרופות שעוברות פירוק בכבד, תפקודי כליות מפני שחלק גדול מהתרופות עוברות פינוי דרכן, בדיקת דם כללית ושאר הסימנים, בהתאם לסוג התרופה אותה נוטל המטופל", אומר ד"ר חדאד.

חשש משינויים

לכל תרופה רשומה במדינת ישראל קיים תיק רישום, המוגש למשרד הבריאות על ידי החברה בעלת הרישום, ומכיל מידע רחב על הרכב התרופה והשימוש בה. משרד הבריאות מאשר את התיק, האריזה, העלון לצרכן ועלון המידע לרופא המטפל.

קופות החולים מחליפות לעיתים תרופות למבוטחים במסגרת הסכמים עם חברות התרופות. "החלפה תרופה אתית לתרופה גנרית אינה אמורה לפגוע באיכות חיי המטופל", מרגיע ד"ר חדאד. "ההחלפה אמורה להיעשות בפיקוח רפואי צמוד בהסברה נאותה למטופל, ובמעקב לאחר תוצאות המעבדה השונים ושימת לב לתופעות לוואי".

לעיתים יש מקרים בהם השינוי אינו מתקבל בצורה טובה. ד"ר חדאד: "לפני מספר שנים היה נהוג שימוש בתרופה מסוימת לטיפול במחלת מאניה-דפרסיה, תרופה אשר משמשת גם לטיפול בכיפיון (אפילפסיה), שבצורתה האתית הופיעה בטבליות בעלות שחרור מושהה של החומר הפעיל. עם המעבר לתרופה הגנרית איבדו חלק מהחולים את האיזון תרופתי; נצפו תופעות של פרכוסים ותסמיני המחלה שבו והופיעו, עד שהיה הכרח להחזיר את החולים לתרופה האתית, ורק אז מצבם השתפר". אולם ד"ר חדאד אומר כי "מקרים בודדים אלו אינם מהווים סיבה מספקת שלא להשתמש בתרופות הגנריות. השימוש בתרופות גנריות רווח בארץ ובעולם והן בטוחות, יעילות וזולות למערכות הבריאות ומאפשרות להוזיל את השירותים הרפואיים".

קרדיט: לכתבות נוספות בנושא בריאות, רפואה מונעת ואיכות חיים, היכנסו לאתר הקריה הרפואית רמב"ם.

בואו לדבר על זה בפורום תרופת ורוקחות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום