הריון: מה מדאיג ומה לא?

(0)
לדרג

בתקופת ההריון הגוף עובר שינויים, המתבטאים בתופעות לוואי טבעיות. אבל במקרה של כאבים עזים, הפרשות מוגברות ודימומים חובה להיבדק אצל רופא

מאת: פרופ' אייל שיינר

תקופת ההריון היא תקופה נפלאה מלאת ריגושים וציפיות. בתקופה זו הגוף עובר שינויים הורמונאליים המשפיעים על מצב הרוח ושינויים פיזיים הניכרים במראה הגוף. חלק מן התופעות אופייניות לתקופת ההריון ואחרות עלולות שלא להיות קשורות למצב ותחייבנה לכן התערבות רפואית.

הריון
הריון

החצי הראשון של ההריון

בחילות והקאות - לא מדאיג: חודשי ההריון הראשונים מאופיינים בריבוי בחילות והקאות בשל העלייה בהורמוני ההריון. הבחילות מתחילות במרבית המקרים בבוקר ונחלשות במהלך היום. תופעה זו נורמאלית לחלוטין. במחקרים שנערכו נמצא שאין בהם כל השפעה על העובר והתפתחותו אינה נפגעת. יתירה מכך, יש מחקרים שהראו כי הסיכונים להפלה או ללידה מוקדמת ק?טנים בקרב נשים הנוטות לסבול מבחילות בוקר. עם זאת, חשוב להיות ערניים ובמצבים בהם יש חשש לתשישות נדרש לפנות מבעוד מועד לטיפול רפואי.

דימום מדאיג: דימום קל , הפרשה דמית חומה, בשבועות הראשונים להריון נחשב כדבר נורמאלי הנובע מתהליך השתרשות העובר ברחם. סיבה נוספת שעלולה לגרום לדימום קל היא שחיקה של הרקמה הרגישה באזור הווגינלי כתוצאה מבדיקה גניקולוגית. לעומת זאת, דימום כבד יותר אינו סימן מבשר טובות, ולכן יש לפנות לבירור רפואי. ייתכן שיש איום של הפלה או הריון חוץ רחמי.

כאבים בבטן התחתונה- לא מדאיג: בעיצומו של החציון הראשון להריון או בתחילת החציון השני עלולים להופיע כאבים שמקורם במתיחת הגידים והשרירים התומכים ברחם, כאב המורגש בעיקר בקימה מישיבה או משכיבה. יחד עם זאת, כל מקרה של כאב חזק שאינו חולף דורש בירור רפואי, כי הוא עלול להעיד על בעיות שונות, כגון הריון חוץ-רחמי. כמו כן, כאב גב המלווה בתלונות של דחיפות ותכיפות במתן שתן מחייב לבצע בדיקות שתן לגילוי סיבתו.

חולשה, סחרחורות וחיוורון מדאיג: תופעות אלה עלולות לרמוז על התפתחות של אנמיה - מחסור בברזל. התפתחות העובר והשלייה בגופה של האם גורמים לגוף להגביר את דרישתו לכדוריות הדם האדומות המתבססות על ברזל. צריכה מועטה של ברזל עלולה לגרום להידלדלות המאגרים בגופה של האם ולהופעת אנמיה. אי לכך, מומלץ להקפיד הקפדה יתרה על צריכת מזונות עשירים בברזל או לצרוך תוספי ברזל בזמן תקופת ההריון. תופעה זו אינה מסכנת באופן מיידי את האם ואת העובר, אבל רצוי לגלות ערנות על מנת למנוע סיבוכים אחרים.

החצי השני של ההריון

כאבי גב - לא מדאיג: כאב גב המתפשט אל עבר הבטן ומלווה בהתקשות של הרחם הוא סממן לצירים ודורש התייחסות. אבל לרוב, בתקופה המתקדמת של ההריון כאב גב הוא תופעה נפוצה, הנובע מכובד הבטן וגודלה, ומהתכווצות שרירי הבטן ועלייה במשקל השדיים כהכנה להנקה. תופעות אלה משפיעות באופן משמעותי על היציבה וגורמות לשינויים מבניים זמניים בעמוד השדרה. ניתן להקל על כאב זה באמצעות חימום השרירים, מנוחה על מזרון קשיח, תרגילים מודרכים ומתיחה קלה של השרירים.

רטיבות בתחתונים מדאיג: רטיבות מוגברת עלולה להעיד על ירידת מים ותחילת לידה או על דליפת מי שפיר, שני מצבים הדורשים התערבות רפואית. עם זאת, במקרים רבים נגרם בלבול בעקבות תופעות של דליפת שתן הנפוצות בשלב זה של ההריון. נוזל שקוף או צהבהב ובעל ריח חזק של זרע או חרובים, עלול להעיד על דליפת מי שפיר. דרך מדויקת יותר לבדוק את מהות הדליפה היא להיעזר בפד דיאגנוסטי בשם "מיטסט", הנמצא בשימוש בבתי החולים וניתן לרכישה גם לשימוש ביתי ללא מרשם רופא.

כאבי אגן - לא מדאיג: לקראת הלידה מתחוללים בגוף שינויים המכינים את הגוף ללידה. אחד מההורמונים שרמתם עולה בשלב זה הינו הורמון בשם רלקסין. הורמון זה גורם לרפיון של האגן כהכנה ללידה. נוכחותו של הורמון זה ורפיון האגן עלולים לגרום לכאבים. כאבים אלה ניתנים לאבחון באמצעות לחיצה על עצמות האגן. אם הלחיצה על עצמות האגן כואבת, ככל הנראה מדובר בתופעה זו.

דימום - מדאיג: דימום בכל מצב צריך להדליק נורה אדומה. דימום לקראת סוף ההריון הוא תופעה נורמאלית, המרמזת על תחילת הלידה ועלול להיגרם כתוצאה מפתיחת הפקק הרירי שבצוואר הרחם. יחד עם זאת, דימום בחציו השני של ההריון יכול לרמז גם על שליית פתח, סיבוך שנגרם כתוצאה מהשתרשות השלייה בתחתית הרחם, בסמוך לפתח היציאה מהרחם אל הנרתיק. דימום יכול להיווצר גם מהינתקות השלייה מדופן הרחם, דבר הגורם לסיבוכים אצל האם והעובר.

בחילות והקאות - מדאיג: בשלב זה של ההריון בחילות הקאות אינן שכיחות ויש לברר אם הן נובעות ממקור זיהומי, מחלת כבד או תופעה אחרת. מובן שבחילות והקאות יכולים להופיע אצל האישה ההיריונית כמו אצל כל אדם אחר, כתגובה למזון לא טרי או לזיהום חיידקי או ויראלי.

לסיכום, תקופת ההריון כוללת תופעות רבות המשתמעות לשני פנים. הדבר החשוב ביותר הוא להפעיל שיקול דעת: כאבים עזים, הפרשות מוגברות, דימומים או כל תופעה בלתי רגילה אחרת המופיעה בעצמה ולאורך זמן דורשות בירור רפואי. בעת ההריון, כמו בכל זמן אחר, אם מתגלה סימפטום הקשור לבריאות יש לנהוג לפי הכלל: "אם יש ספק- אין ספק" ולגשת לבדיקה רפואית.

פרופ' אייל שיינר הוא יו"ר ועדת ההתמחות ורופא בכיר בחטיבת מיילדות וגינקולוגיה בבית החולים סורוקה

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום הריון ולידה - הלל יפה
פורום הריון ולידה - תמיכה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום