ריטלין לא מסוכן ללב וכלי הדם

(0)
לדרג

מחקר: הסיכון לאירועי לב בקרב מי שנטלו תרופות להפרעות קשב לא שונה משמעותית מהסיכון בקרב מי שלא נטלו תרופות אלה. במחקר השתתפו מעל מיליון איש

מאת: ד"ר עמית עקירוב

ריטלין ותרופות נוספות לטיפול בהפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות אינן מובילות לעלייה בסיכון למחלות לב וכלי דם. כך עולה ממחקר חדש שפורסם בכתב העת New England Journal of Medicine, וכלל למעלה ממיליון ילדים ומבוגרים צעירים.

מדי שנה נוטלים 2.7 מיליון ילדים אמריקאים תרופות לטיפול בהפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות. אף שמחקר קודם בארצות הברית וקנדה קשר מקרים של מחלות לב וכלי דם עם תרופות אלו, דיווחי מקרים אינם מספקים הערכה מהימנה של הסיכון. למרות זאת, נוכח החשש שנוצר, איגוד ה-American Heart Association פרסם בשנת 2008 המלצה לפיה סביר לערוך בדיקות אק"ג בילדים המטופלים בתרופות אלה.

במחקר הנוכחי התמקדו החוקרים בנתונים שנאספו בין השנים 1986-2005 אודות למעלה מ-1,200,000 משתתפים בגילאי שנתיים עד 24. רשימת התרופות לטיפול ב-ADHD כללה ריטלין ומספר תרופות דומות.

החוקרים בדקו את הקשר בין נטילת התרופות לאירועי לב וכלי דם חמורים, כולל מוות לבבי פתאומי, אוטם לבבי חד או שבץ מוחי. האירועים סווגו לפי אופי הטיפול התרופתי שקיבלו המשתתפים (נטילת טיפול בהווה, נטילת טיפול בעבר או אי-נטילת הטיפול התרופתי אי-פעם).

81 משתתפי המחקר אובחנו עם אירוע לב או כלי דם חמור, כולל 33 מקרי תמותה לבבית פתאומית, 39 אירועי שבץ מוחי ו-9 מקרים של אוטם לבבי חד. השיעור של אירועים לבביים חמורים לא היה גבוה יותר משמעותית בקרב חולים המטופלים בתרופות ל-ADHD, בהשוואה לאלו שלא נטלו את הטיפול מעולם, או בהשוואת אלו שנטלו את הטיפול בעבר, מול אלו שלא נטלו את הטיפול מעולם. בנוסף, לא נרשם סיכון מוגבר לאירועים דומים כאשר החוקרים ערכו השוואה בין חולים שטופלו בהווה ואלו שטופלו בעבר, ולא נמצאה עלייה בסיכון לאירוע זה או אחר.

באשר לריטלין, התרופה הנפוצה ביותר לטיפול בחולים עם הפרעות קשב, ריכוז והיפראקטיביות, גם כאן לא נמצא סיכון מוגבר לאירועים הקשורים בהפרעות לב וכלי הדם בעקבות הטיפול התרופתי.

ממנהל המזון והתרופות האמריקאי FDA נמסר כי מדובר במחקר הראשון מבין שלושה שנועדו להעריך את הסיכון האפשרי אירועי לב וכלי דם חמורים בעקבות טיפול בתרופות נגד הפרעת קשב ריכוז והיפראקטיביות. שני המחקרים הבאים יתמקדו במבוגרים בלבד.

בואו לדבר על זה בפורום ריטלין (Ritalin) - תמיכה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום