טיפת חלב: חסרים 108 תקנים

(0)
לדרג

המשבר גרם לקיצור משך הביקור מ-45 ל-15 דקות המוקדשות בעיקר לחיסונים. יו"ר ועדת הבריאות: "פקידי האוצר מתעלמים מרה"מ. משרד הבריאות פועל בחוסר אחריות"

מאת: מערכת zap doctors

ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת קיימה היום (ב') דיון מיוחד במצבן הקשה של תחנות טיפת חלב ברחבי הארץ.

חטיבת בריאות הציבור בהסתדרות האחיות הודיעה כי למרות סיכום עם משרד האוצר על תוספת של 69 תקנים לטיפות חלב, לא השתנה דבר. יתרה מכך, לאחיות נוספו משימות ותפקידים המאריכים את משך הטיפול בתינוקות, בילדים ובנשים ההרות. התוצאה היא פגיעה ישירה בשירות הניתן להם. אם בעבר, ביקור של תינוק עד גיל שנה נמשך 45 דקות, כיום הזמן שמוקדש למשפחה בכל ביקור עומד על 15-20 דקות ומוקדש בעיקר לחיסונים.

נציגי הממשלה העריכו בדיון כי התוספת המבוקשת של 69 תקני אחיות תעלה כ-10 מיליון שקל בשנה.

ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, אמר כי חרף החלטת ממשלה להוסיף תקני אחיות לתחנות טיפת חלב, ומחסור נוכחי ב-108 תקנים, לא רק שלא נוספו תקנים אלא שמשרד האוצר אף לא החזיר למשרד 69 תקני אחיות שהוסבו לצורך שירותי בריאות הנפש. נוכח המצב, טוען פרופ' גרוטו, התחנות נותנות שירות חלקי, ולעתים אף מוותרות על שירותים כמו קבלת תינוקות חדשים וביקורי בית ונעשית "סלקציה" בבדיקות.

רועי כפיר, רפרנט בריאות במשרד האוצר, אמר בתגובה: "עמדנו להשיב את התקנים לפני כשנה, אולם אז התברר לנו שהכסף שיועד למשכורות עבורם נלקח על ידי משרד הבריאות לצרכים אחרים. אם משרד הבריאות יוכיח שיש לו מקור לכסות את המשכורות מבלי ליצור גירעון במקום אחר, נפשיר את התקנים כבר מחר בבוקר".

פרופ' גרוטו התייחס לתשובתו של כפיר: "הכסף הופנה לכיסוי גירעונות. אנחנו מחויבים לכך בטרם נאייש תקנים. אם האוצר יסכים לפתוח את התקנים, מנכ"ל המשרד יקצה כסף מבלי ליצור גירעון".

יו"ר הוועדה, ח"כ חיים כץ, אמר בדיון: "ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו קיבל החלטה להקצות כספים ותקנים אך ורק עבור תחנות טיפות החלב, ופקידי האוצר מתעלמים ממנו, ובעצם אומרים לו: 'מי אתה שתקבל החלטה?' הם גם מנהלים את משרד הבריאות ומתנים לו תנאים. בנוסף, משרד הבריאות פעל בחוסר אחריות ובזבז כספים שניתנו לו. לא נאשר רפורמות מקיפות כמו זו בבריאות הנפש, בטרם ניווכח שמשרד הבריאות פועל כראוי".

ועדת הבריאות תקיים דיון נוסף בהשתתפות מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' רוני גמזו, ובכירי משרד האוצר בכדי לקדם הפשרת תקני כוח אדם והקצאת כספים למהלך, סיכם ח"כ כץ.

בואו לדבר על זה בפורום טיפת חלב.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום