לבלום את הסוכרת

(0)
לדרג

תזונה לקויה והעדר פעילות עלולים לגרום לסוכרת מסוג 2. מעבר לאורח חיים בריא חיוני לטיפול במחלה ויכול למנוע את התפתחותה. כתבה לרגל יום הסוכרת העולמי

מאת: מערכת zap doctors

אורח החיים המודרני בשילוב עם ההתפתחות הטכנולוגית הפך את חיינו לנוחים ופשוטים יותר לניהול, אולם לנוחות הזאת יש מחיר לעתים היא עולה לנו בבריאות. מהסקר החברתי לשנת 2010 של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, שעסק בנושאי בריאות ואורח חיים, עלה כי 49% מהישראלים סובלים מעודף משקל, השמנה או השמנת יתר, מצבים הגורמים להופעתן של מחלות רבות שאחת מהן היא סוכרת.

כשמדובר על אורח חיים לא בריא, הכוונה היא לשילוב של מספר דברים תזונה לא נכונה, חוסר פעילות גופנית שנוצרת בעקבות ההתקדמות הטכנולוגית, שעות עבודה ארוכות, לחץ ממושך, עישון כל אלה, בשילוב נטיות גנטיות, מעלים את הסיכון לפתח תסמונת מטבולית, הכוללת בין היתר השמנה תוך בטנית, לחץ דם גבוה, יתר שומנים בדם ולבסוף גם תנגודת לאינסולין וסוכרת.

סוכרת
סוכרת

כשהגוף מפתח תנגודת לאינסולין

סוכרת היא מחלה מטבולית המאופיינת בריכוז גבוה של גלוקוז בדם ובשתן, עקב בעיות בייצור האינסולין או אספקתו לגוף. האינסולין הוא ההורמון ששולט על רמות "חומרי המזון" בדם, כגון סוכר ושומנים. בסוכרת מסוג 1, המכונה "סוכרת נעורים", תאי בטא בלבלב אינם מסוגלים לייצר אינסולין הנדרש בין היתר כדי למנוע היפרגליקמיה. בסוכרת מסוג 2 הלבלב מייצר אינסולין, לעיתים אף ברמה גבוהה מהדרוש, אבל הגוף מפתח תנגודת להשפעותיו. בהמשך, התאים בלבלב נשחקים ונהרסים עד למצב דומה לסוכרת מסוג 1 בו הגוף כבר איננו מסוגל לייצר אינסולין. להשמנה ולאורח חיים לא בריא יש השפעה ניכרת על התפתחותה של סוכרת מסוג 2.

"הסימנים לטרום סוכרת הם בין היתר תנגודת לאינסולין ( רמות אינסולין גבוהות ובהמשך גם רמות סוכר גבוהות ) ושומן המרוכז באזור המותניים והבטן", אומר אודי ברקן, דיאטן קליני, מומחה בתחום הסוכרת, "השומן "המסוכן" הוא השומן התוך-בטני ומאבחנים אותו בעזרת מדידת היקף המותניים. במקביל נראה לחץ דם גבוה, בדיקות גלוקוז (סוכר) מעל טווח הנורמה בצום, לאחר ארוחות ובבדיקה אקראית במהלך היום, HDL ( כולסטרול טוב) נמוך וכמות טריגליצרידים גבוהה בדם. כל אלה מצביעים על התסמונת המטבולית. אם לאדם יש היסטוריה משפחתית והוא לא פעיל גופנית ואוכל בצורה לא בריאה יש לו סיכוי לחלות בסוכרת גם אם הוא לא שמן. האבחון נעשה באמצעות בדיקות דם".

מגיפה עולמית

הסוכרת נחשבת כיום מגיפה עולמית: יש כ-450 מיליון חולים בעולם, כולל, כנראה, במדינות עולם שלישי. בישראל יש קרוב לחצי מיליון חולי סוכרת ועוד כ-200 אלף הנמצאים בשלב של טרום סוכרת. מבלי לשקוע בנוסטלגיה, מדובר ללא ספק בהשלכות של אורח החיים המודרני. בעבר הרחוק ילדים הוציאו יותר אנרגיה; לא היו מחשבים, וצעירים בילו שעות במשחקי ספורט. פעם סוכרת מסוג 2 כונתה סוכרת "מבוגרים", כי רק אנשים בני 40-50 ומעלה לקו בה, ואילו סוכרת "נעורים" היו מגלים בגיל צעיר. היום הכינויים האלה יצאו משימוש כי סוכרת "נעורים" אפשר לגלות בגיל יותר מבוגר וסוכרת "מבוגרים" בגיל צעיר.

להתפתחות הסוכרת יש קשר גם לאופן שבו אנו אוכלים. לדוגמה, אלה האוכלים, כביכול, ארוחה אחת גדולה ביום נוטים להשמין, כי בפועל הם מגיעים לארוחות רעבים מאוד ואוכלים יותר ובנוסף הגוף נוקט במשטר "צמצום" ומוריד את קצב חילוף החומרים. "תזונה דלה בסיבים, צריכת פחמימות ריקות כמו לחם לבן או דגנים לא מלאים, תפוחי אדמה, צ'יפס, ג'אנק פוד, מאכלים עתירים בשומן רווי ושומן-טראנס ובמקביל מיעוט באכילת פירות, ירקות, דגנים מלאים, מוצרי חלב רזים וקטניות כל אלה הופכים את התזונה לפחות בריאה", מפרט ברקן, שמעביר גם סדנאות בישול שבהן לומדים איך להפוך את התזונה הבריאה לטעימה.

הדבר החשוב ביותר הוא לאבחן את טרום הסוכרת לפני שהפכה לסוכרת. "אם האבחנה נעשית לפני שלב הפגיעה בלבלב, עוד אפשר להציל את המצב", אומר ברקן. "כשמתחילה הסוכרת אין דרך חזרה, אלא רק דרך לשפר את המצב, להיות מאוזנים, אבל בגדול אין דרך לעצור אותה. אפשר להגיד 'טוב, אני חולה וזהו' ואז מידרדרים במהירות יחסית עד שעלולים להגיע סיבוכים קשים ואף מוות. או שפשוט מחליטים לעבור לאורח חיים בריא. באמצעות טיפול יחסית עדין אפשר לחיות אורח חיים מאוזן והסוכרת לא מפריעה לחיי היומיום".

לשנות את התזונה, להגביר את הפעילות הגופנית

גם הטיפול בסוכרת השתנה במרוצת השנים. "פעם היה סדר ברור", אומר ברקן, "מגלים סוכרת ואז מתחילים בדיאטה, אם הדיאטה לא עוזרת עוברים לכדורים, ובסוף עוברים לאינסולין ואולי גם למשאבת אינסולין. אבל לאחר מחקרים רבים שבהם עקבו אחרי עשרות אלפי חולי סוכרת במשך שנים רבות, הגיעו למסקנה שצריך להתאים את הטיפול לעיתוי שבו תופסים את המחלה, ולפעמים כדאי להתחיל מיד עם כדורים או תרופות ואפילו עם אינסולין. כיום הטיפול ניתן בכל מקרה לגופו".

אבל הדבר החשוב ביותר בהתמודדות עם סוכרת, בין אם המצב כבר דורש התערבות תרופתית ובין אם הגילוי נעשה בשלב מוקדם יותר, הוא שינוי באורח החיים. "אורח חיים בריא ותזונה נכונה יכולים למנוע את הופעת המחלה בקרב אלה אשר יש להם תסמינים של טרום-סוכרת, ולעזור להפחית מינונים של תרופה או אינסולין במקרים המתקדמים יותר. יש מקרים נדירים שבהם רק התזונה, בתוספת של פעילות גופנית, אפילו מתונה, יכולים להביא למצב יחסית מאוזן. מחקרים הראו שמספיקה ירידה של 5%-10% ממשקל הגוף על מנת להוביל לירידה של 30% מהשומן התוך בטני ועל ידי כך להוריד באופן משמעותי את הסכנה לחלות במחלות לב וכלי דם וסוכרת.

"אם חולה סוכרת מקבל כדורים, תרופות או אפילו אינסולין וחושב שהוא יכול להמשיך לחיות איך שהוא רוצה, אז הטיפול לא יעבוד. הטיפול הוא תמיד טיפול תומך, והמטרה היא שאורח החיים ישתנה. זה לא אומר שצריך להתנזר מהרבה מאכלים ולעשות כל היום ספורט. קיצוניות לא טובה לא לפה ולא לשם, וזה נכון באופן כללי ולא רק לחולי סוכרת. אבל מספיק מעבר לאורח חיים בריא-תזונה בריאה יותר ( ברוב השבוע, כאשר מדי פעם אפשר כמובן לחרוג ולאכול מה שרוצים ) וביצוע כל סוג פעילות גופנית, אפילו הליכה מהירה חצי שעה ביום, על מנת להראות תוצאות מיידיות מינונים יותר נמוכים ורמות סוכר מאוזנות יותר. זה לא דבר מסובך כל עוד משלימים עם המצב ולא מדחיקים אותו. בנוסף, מעבר לאורח חיים בריא אצל המטופל יכול לעזור לשפר את המודעות והמצב בקרב כל יושבי הבית, וככה כולם ירוויחו חיים בריאים ויפחיתו את הסיכוי לחלות בסוכרת בעתיד".

בואו לדבר על זה בפורום תרופות ורוקחות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום