הקשר בין אלכוהול לסרטן השד

(0)
לדרג

צריכת משקאות משכרים מעלה את הסיכון למחלה, גם אם שותים בכמות מתונה. הקשר נובע ככל הנראה מהשפעת האלכוהול על רמת האסטרוגן בדם

מאת: ד"ר עמית עקירוב

צריכה קבועה של אלכוהול, אפילו בכמות של 3-6 כוסות יין בשבוע, מובילה לעלייה קלה בסיכון לסרטן שד בנשים. כך עולה ממחקר חדש שפורסם בכתב העת JAMA.

המחקר כלל למעלה מ-105,000 נשים בארה"ב, שהיו במעקב בין השנים 1980-2008, ומילאו שמונה שאלונים בהם התבקשו להעריך את צריכת האלכוהול שלהן במהלך תקופה זו. הנשים המשתתפות החלו את המעקב כשהיו בגילאי 30-55, ודיווחו על צריכת אלכוהול דומה יחסית לזו של נשים אמריקאיות באוכלוסייה הכללית בארה"ב. במהלך 28 שנות המחקר, תועדו 7,690 מקרים של סרטן שד פולשני.

נמצא כי צריכת אלכוהול בכמות גדולה לוותה בסיכון מוגבר לסרטן שד. עם זאת, החוקרים מצאו עלייה מובהקת סטטיסטית של 15% בסיכון לסרטן שד גם עם צריכת אלכוהול בכמות קטנה של 5-9.9 גרם ליום (מקביל ל-3-6 כוסות בשבוע).

צריכת אלכוהול ממוצעת של 10-19.9 גרם ביום (6-12 משקאות בשבוע) הובילה לעלייה של 22% בסיכון לסרטן שד פולשני, צריכה של 30 גרם ומעלה ביום הובילה לעלייה של 51% בסיכון לסרטן שד פולשני, בהשוואה לנשים שלא שתו משקאות אלכוהוליים כלל. מנגד, צריכה ממוצעת של 4.9 גרם אלכוהול ביום לא לוותה בעלייה משמעותית בסיכון לסרטן שד, בהשוואה לנשים שלא שתו כלל.

מהמחקר עולה כי הצריכה המצטברת של אלכוהול במהלך תקופת הבגרות היא גורם מנבא טוב לסיכון לסרטן השד בנשים. עם זאת, לא ידוע אם ההשפעה של אלכוהול על הסיכון לסרטן שד קטנה אם מפסיקים לשתות משקאות אלכוהוליים. החוקרים סבורים כי הקשר בין צריכת אלכוהול ובין סרטן שד נוגע ככל הנראה להשפעה של אלכוהול על רמות אסטרוגן בדם.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן השד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום