סרטן הערמונית: 1 מ-9

(0)
לדרג

הסרטן השכיח ביותר בין גברים גורם לקשיים בהטלת שתן ולירידה בתפקוד המיני. למרבה הצער, התסמינים מופיעים בשלבים מתקדמים של המחלה, מה שמקשה על יכולת האבחון

מאת: נגוהה שפרלינג, כתבת doctors

"על פי נתוני משרד הבריאות, הנכונים לשנת 2008, מאובחנים מדי שנה בישראל כ-3,000 חולים חדשים בסרטן הערמונית, מספר דר דב אנגלשטיין, מנהל המחלקה לאורולוגיה, בבית החולים לגליל המערבי, נהריה.

סרטן הערמונית הוא סרטן ייחודי לגברים, ובהם יש כאלו שהם בעלי סיכון גבוה ללקות במחלה. ד"ר אנגלשטיין: "גורם סיכון הוא כל דבר המגביר את סיכוייו של אדם לפתח מחלה כגון סרטן. הסיבות לסרטן הערמונית עדיין אינן מובנות לחלוטין, אולם נמצאו מספר גורמים הקשורים באופן עקבי לסיכון גבוה ללקות במחלה.

גברים בגילאי ארבעים ומעלה הם בעלי סיכון מוגבר לחלות. ד"ר אנגלשטיין: לסיכוי לחלות בסרטן הערמונית יש קשר מובהק לגיל. פחות מ 0.1% מכלל החולים לוקים במחלה לפני גיל 40 ושיעור ההיארעות עולה במהירות לאחר מכן. 85% מהחולים מאובחנים לאחר גיל 65 ושיא ההיארעות הוא בקרב בני 70-74. הכללת בדיקת PSA בבדיקות דם השגרתיות לגברים תורמת לגילוי מוקדם של המחלה".

למוצא אתני ישנה השפעה על מידת הסיכון של גבר לחלות. ד"ר אנגלשטיין: שיעור ההיארעות של סרטן הערמונית משתנה באופן משמעותי בין ארצות ואוכלוסיות אתניות שונות. שיעור התחלואה הנמוך ביותר הוא באסיה, והגבוה ביותר הוא בסקנדינביה, אירופה וצפון אמריקה,. לשחורים נטייה לחלות בגיל מוקדם יותר ובמחלה אגרסיבית יותר. גם התמותה כתוצאה מסרטן הערמונית גבוהה פי 2.4 בקרב השחורים לעומת הלבנים.

גם לאורח החיים השפעה על שיעור התחלואה. בקרב יוצאי יפן וסין החיים בארה"ב שיעורי התחלואה ותמותה גבוהים לעומת שיעורי התחלואה בארצות מוצאם. כמו כן, שיעורי ההיארעות ביפן עלו ככל שהמדינה אימצה אורח חיים מערבי, מה שמצביע על קשר בין סגנון החיים לבין היארעות המחלה. ככל הנראה, אורח החיים המערבי המאופיין במתח נפשי רב, חוסר בפעילות גופנית, תזונה קלוקלת, עישון וצריכת אלכוהול מגדיל את היקף התחלואה.

ד"ר אנגלשטיין: ייתכן כי סוגי מזון שונים עשויים למנוע או לפחות לעכב את התפתחות סרטן הערמונית, כמו למשל סויה, ליקופן ותה ירוק. לא נראה כי יש יתרון כלשהו בצריכה רגילה של מולטי-ויטמינים להפחתת הסיכון לסרטן הערמונית. מוצרי מזון אחרים עלולים לגרום להתפתחות המחלה, למשל שומנים לא רוויים, חומצה פולית, אבץ וסידן. אין ספק כי דרושים מחקרים נוספים בנושא זה. ברוב המחקרים נצפה, כי ללוקים בהשמנת יתר סיכון גבוה יותר לחלות בסרטן הערמונית, ואף סיכון גבוה להישנות המחלה לאחר כריתה רדיקלית או טיפול קרינתי של הערמונית. לא נמצא קשר מובהק בין פעילות גופנית ומינית לבין הסיכון לסרטן הערמונית. במחקר שפורסם לא מכבר בארה"ב נמצא קשר בין עישון לאחר כריתת בלוטת הערמונית לבין הישנות המחלה.

לנטייה גנטית יש משקל רב כגורם סיכון לחלות בסרטן הערמונית. ד"ר אנגלשטיין: עדויות אפידמיולוגיות רבות מצביעות על כך כי לסרטן הערמונית מרכיבים תורשתיים וגנטיים. כעת ברור כי הסיכון לחלות עולה בקרב מי שקרובי משפחה שלו מדרגה ראשונה חלו בסרטן הערמונית. ככלל, הסיכון היחסי עולה ביחס ישר למספר הגברים החולים בסרטן הערמונית באותה משפחה וביחס הפוך לגיל בו התגלתה המחלה.

יהודים חולים יותר מערבים

ומה בישראל? אתר רישום סרטן לאומי במשרד הבריאות פרסם לקראת יום המודעות למחלה, שהתקיים בתחילת ספטמבר, נתונים עדכניים אודות התחלואה והתמותה מסרטן הערמונית בישראל. מהנתונים עולה כי בישראל חיים כיום 22,183 גברים שחלו אי פעם בסרטן הערמונית. על-פי נתונים המתייחסים לשנים 2005-2009, חיים כיום בישראל 11,486 גברים שאובחנו כחולים בסרטן הערמונית , חלקם החלימו וחלקם עדיין ממשיכים להתמודד עם המחלה.

"יתכן שהגורם העיקרי לעליה בשכיחות סרטן הערמונית הוא "אבחון יתר", כלומר בדיקות לגילוי מוקדם אצל גברים רבים יותר מבעבר", מציין ד"ר אנגלשטיין.

עובדה מעניינת היא כי קיימים הבדלים בשיעורי ההיארעות בין גברים יהודים לבין גברים ערבים: רוב החולים הם גברים יהודים ומיעוטם, כ 7.5%, אינם יהודים. שיעור התחלואה בקרב יהודים עומד על 11.6% - כלומר 1 מכל 8.6 גברים; בקרב הערבים אומדן הסיכון הינו 6.6% בלבד, כלומר 1 מכל 15 גברים .

ד"ר אנגלשטיין מסביר כי הסיבה להבדלים עשויה לנבוע מאורח חיים ותזונה שונה. ידוע כי תזונה "מזרח תיכונית" בדומה לתזונה "יפנית", ממנה ניזונים יותר גברים ערבים מאשר גברים יהודים, עשויות להוריד את שיעור הלוקים בסרטן הערמונית. תזונה "מזרח תיכונית" מוגדרת כתזונה בריאה מאחר והיא עשירה בירקות, פירות טריים, עגבניות, שמן זית ודגים וענייה בבשר אדום ושומנים רווים.

בתקופה הנ"ל (1999-2008) נצפתה ירידה בתמותה מסרטן הערמונית, בשיעור של 31.5%, בעיקר אצל גברים יהודים. לא ברור לחלוטין מקור הבדלי התמותה בין גברים יהודים לערבים (אצל האחרונים נצפתה ההתייצבות בשיעור התמותה), אך ייתכן שמקורו ברמת הטיפול המיטבי באוכלוסיות אלו.

סרטן הערמונית
סרטן הערמונית

מאפיינים ותסמינים

ד"ר אנגלשטיין מפרט את מאפייני ותסמיני סרטן הערמונית: הערמונית היא חלק ממערכת הרבייה הגברית שתפקידה לסייע בייצור ובהשבחת נוזל הזרע. הערמונית שוכנת באזור האגן, מתחת לשלפוחית השתן ולפני החלחולת. הערמונית חובקת חלק מן השופכה, אשר דרכה עובר השתן בעת הטלתו ונוזל הזרע בעת השפיכה. סרטן הערמונית הוא מחלה ממארת של בלוטת הערמונית, מצב בו חלק מהתאים שבבלוטה משנים את אופי וקצב גדילתם כתוצאה משגשוג יתר של תאים שאינם מצייתים לתהליך הבקרה הטבעי. בשלבים המוקדמים של התפתחות המחלה אין תסמינים חיצוניים. היות שסרטן הערמונית מתפתח באיטיות, הופעת התסמינים מתרחשת על-פי רוב כאשר הגידול מתרחב ולוחץ על צינור השופכה. תסמיני סרטן ערמונית זהים לתסמינים המאפיינים הגדלה שפירה של בלוטת הערמונית, האופיינית אף היא לגברים מעל גיל 50, מה שמקשה על היכולת לאבחן את המחלה.

קושי בהטלת שתן

התסמינים הזהים לגידול שפיר וגידול ממאיר של הבלוטה כוללים אחת או יותר מהתופעות הבאות: קשיים בהטלת שתן; טפטוף לאחר סיום מתן השתן; הטלת שתן המאופיינת בזרם חלש, נמשכת זמן רב מהרגיל, נפסקת ומתחדשת מדי פעם; הטלת שתן פעמים תכופות במשך היממה, למרות שהכמות הכוללת קטנה; צורך דחוף בהטלת השתן כמעט ללא יכולת להתאפק; כאב או צריבה בעת מתן שתן; דם בשתן; דם בנוזל הזרע; ירידה חדה בתפקוד המיני.

ד"ר אנגלשטיין מזהיר ומדגיש: אם מופיעים אחד או יותר מהתסמינים הללו יש להתייחס לכך בכובד ראש. אין לקבל תסמינים אלה כתופעה טבעית של תהליך ההזדקנות, אלא יש לפנות לרופא, רצוי לאורולוג, לבירור. במרבית המקרים אין המדובר בסרטן, אך אבחון נכון ובזמן יאפשר מתן טיפול מתאים.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום מחלות הערמונית
פורום ערמונית (פרוסטטה) מוגדלת

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום