אוסטיאופורוזיס: אפשר לטייל וליהנות

(0)
לדרג

צריכת מזונות עתירי סידן ופעילות גופנית תורמים לשיפור מצבם של חולי האוסטיאופורוזיס. ימי הסתיו הנעימים מהווים הזדמנות מתאימה לצאת לטייל בחיק הטבע

מאת: ד"ר שרי טל

אוסטיאופורוזיס, דלדול העצם, היא מחלה הפוגעת בעיקר בנשים לאחר גיל המעבר ובגברים מעל גיל 60. מדובר במחלה בעלת שכיחות גבוהה: אחת משלוש נשים מעל גיל 50 וכל גבר שביעי מעל גיל 60 סובלים מאוסטיאופורוזיס. בישראל אובחנו כ- 200,000 חולים. אוסטיאופורוזיס עלולה לגרום לשברים בעצמות הלוקות במחלה, ולפגיעה בעצמאות ובאיכות החיים של האוכלוסייה המבוגרת.

בין הגורמים העיקריים המשפיעים על התפתחות והאצת תהליך האוסטיאופורוזיס הם צריכת סידן לא מספקת בתזונה, חוסר בוויטמין D, ירידה ברמת הורמוני המין וחוסר בפעילות גופנית. ידוע כי שיעור חולי אוסטיאופורוזיס אצל ספורטאים נמוך משיעור החולים בכלל האוכלוסייה. לעומת זאת, שיעור החולים גבוה אצל אנשים המרותקים למיטתם.

הטיול כטיפול

אחד מגורמי הסיכון ההתנהגותיים למחלה הוא חוסר בפעילות גופנית, לכן בימים נעימים אלו, כשכבר לא חם, מומלץ לחולי אוסטיאופורוזיס לצאת לטייל ולהרבות בפעילות גופנית.

לפעילות גופנית תועלת רבה לבריאות העצם בכל הגילאים, ועל אחת כמה לאלו הסובלים מאוסטיאופורוזיס, כיוון שהיא מעודדת את בניית העצם. הוכח כי אזורי הגוף שבהם צפיפות העצם גבוהה נושאים בעיקר העומס בעת בפעילות גופנית. לכן פעילויות כגון הליכה, ריצה, טיפוס על מדרגות, ריקוד והרמת משקולות, שבהן רוב העומס מוטל על עצמות השדרה והגפיים התחתונות, תורמות לשמירה על צפיפות העצם ועל בריאותה.

לפעילות גופנית יתרון נוסף בכך שהיא מחזקת את השריר. ככל שהשריר מופעל כן הא מתחזק ומתעבה, ובכך מסייע ליציבות הגוף ומפחית את הסיכון לנפילות העלולות להסתיים בשברים.

טיפים למטיילים

להלן מספר טיפים שיסייעו חולי אוסטיאופורוזיס לתכנן את הטיולים ולהפיק מהם את המירב:

1. אל תחששו מפעילות גופנית, שכן היא מבורכת, חשובה ויש בה כדי לתרום לבריאותכם. דווקא החשש מלצאת לטיולים עלול להכניס אתכם למלכוד: המחלה תוחמר והחשש לטייל יגבר.

2. לקראת הטיול יש לבחור בנעלי הליכה מתאימות ונוחות, שימנעו תחושת אי נוחות ונפילות, העלולות לגרום לכך שהטיול יסתיים טרם זמנו ולהיזכר כחוויה לא נעימה.

3. תכננו את המסלול כך שיתאים ליכולתכם. הימנעו ממסלול הליכה ארוך, או כזה הדורש מכם מאמץ שמעבר ליכולתכם. ודאו מראש שבתוואי הטיול אין מכשולים, העלולים להקשות עליכם ולגרום לנפילות.

4. תכננו את הטיול כך שהמאמץ הנדרש מכם יעלה בהדרגה ולא בצורה חדה מדי. התחילה בהליכה מתונה שקצבה יגבר, לקראת סיומו, כמובן בהתאמה ליכולתכם.

5. שתו במידת הצורך. שתייה שאינה מספקת עלולה לגרום להתייבשות ובעקבות כך לחולשה, המגבירה את הסיכון לנפילות.

6. בעת הטיול איכלו מזונות עשירים בסידן. צריכת סידן ברמה המומלצת (1,200 מ"ג סידן ליום עבור נשים וגברים מעל גיל 50) נדרשת לצורך שמירה על צפיפות העצם. מאכלים העשירים בסידן הם מוצרי חלב למיניהם, סרדינים, טחינה גולמית, קטניות, שקדים, גרעינים ואגוזים שונים.

7. לטיולים ממושכים הקפידו לקחת עמכם את התרופות ותוספי המזון שאתם נוטלים בדרך כלל. חשוב מאוד לשמור על רציפות הטיפול. לוויטמין D תפקיד משמעותי בשמירה על בריאות העצם ועל תפקוד השרירים, והוא מהווה מרכיב קריטי לספיגת סידן ולבניית העצם. ההיחשפות לשמש מגבירה את היווצרותו של ויטמין D בגוף, אך בגיל מבוגר בדרך כלל נדרשים תוספי מזון המכילים ויטמין D. כיום קיימים טיפולים משולבים המכילים את התרופה ממשפחת הביספוספונטים וויטמין D בטבליה אחת.

ד"ר שרי טל היא מנהלת מחלקה לרפואה פנימית-גריאטרית ומנהלת מרפאה לבריאות העצם במרכז רפואי קפלן

בואו לדבר על זה בפורום בעיות הורמונליות ומחלות עצם מטבוליות - אוסטיאופורוזיס.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום