לידת עכוז או ניתוח קיסרי - מה עדיף?

(0)
לדרג

לידת עכוז טבעית, שהייתה נהוגה בעבר, עדיפה במקרים רבים על פני לידה בניתוח קיסרי, הכרוך בסיכונים לעובר וליולדת ומגדיל את הסיכונים בהריונות עתידיים

רופא גינקולוגיה ומיילדות (נשים)
077-9977198 (מספר מקשר)

נשים בשלב היריון מתקדם מכירות את השאלה שמפנות אליהן חברותיהן המנוסות: "האם הוא התהפך?" ברוב המקרים התשובה צפויה להיות חיובית, כלומר ראשו של התינוק מופנה אל פתח האגן. במקרים האחרים האישה ההרה תגיע לחדר הלידה כשהעובר התייצב במצג עכוז: במקום ראשו של התינוק, עכוזו או רגליו הם שמופנים כלפי פתח האגן.

"שיעור הנשים שעובריהן התייצבו במצגי עכוז הולך ופוחת עם התקדמות ההיריון, כ-14% בשבוע ה-30 לעומת 3% בימים האחרונים", אומר ד"ר פיליפ שווד, רופא בכיר בגינקולוגיה ומיילדות, מנהל אגף המיילדות בבית החולים ביקור חולים בירושלים. "מכיוון שאנחנו פועלים לשנות את מצג התינוק בטרם הלידה, שיעור היולדות שיעברו לידה כשעוברן במצג עכוז יפחת ל-1.5%-2%. בציבור הרחב לידת עכוז נתפסת כבעלת סיכון גבוה לעובר, בגלל החשש מפגיעה מוחית.

בלידה רגילה, כשהעובר במצג ראש, ניתן לבצע ניתוח קיסרי אם העובר אינו יוצא באופן טבעי, לעומת המצב בלידת עכוז, שבה לא ניתן לבצע את הניתוח לאחר שהלידה החלה וחלק מפלג גופו של העובר כבר מחוץ לרחם. השתהות ארוכה של העובר בתעלת הלידה עלולה לגרום לפגיעה מוחית, עקב חוסר חמצן".

לידת עכוז
לידת עכוז

ידיים מיומנות

האם ניתוח קיסרי בטוח יותר לאם ולתינוק מלידת עכוז טבעית? המסקנה של מחקר נחשב, שהתפרסם בשנת 2000 והקיף בתי חולים ברחבי העולם, בכלל זה גם בישראל, הייתה שעדיף ליילד לידת עכוז בניתוח קיסרי. מחקר זה הכתיב את המלצות איגוד המיילדות בארה"ב לבתי החולים להעדיף ליילד לידות עכוז באמצעות ניתוחים קיסריים על-פני לידה טבעית. אולם, בעקבות מחקרים נוספים מאוחרים יותר, שלא מצאו הבדלים בהתפתחות הגופנית או השכלית בין ילדים שנולדו בלידת עכוז או ניתוח קיסרי, חזר בו האיגוד מהמלצותיו והודיע על תמיכתו בלידות עכוז המבוצעות בידיים מיומנות.

"בהמלצות האיגוד הישראלי למיילדות לא נפסלה מעולם האפשרות ליילד בלידות עכוז טבעיות, בתנאי שננקטים כל אמצעי הזהירות הנדרשים כדי להימנע מסיבוכים", אומר ד"ר שווד. "אמצעים אלה כוללים כמה תנאים הצריכים להתקיים להפחתת הסיכונים: משקל העובר מעל 1,500 גרם, מאחר שאצל פגים הראש יחסית גדול לעומת הגוף, עלול להיווצר קושי לחלצו בלידת נרתיק; המשקל לא יעלה על 3,800 גרם, כדי להוריד את הסיכון לקשיים אפשריים בחילוץ העובר מתוך תעלת הלידה; מצג עכוז ולא מצג רגליים, המעלה את רמת הסיכון להסתבכות הלידה; הראש אינו נמצא ביישור יתר, החושף את העובר לסיכון של פגיעה בעמוד שדרה בזמן חילוץ הראש; נוכחות צוות לידה, שבו מיילד מיומן, רופא מרדים ורופא ילדים".

"חשיבותן ותקפותן של המלצות אלו הוכחו ב-500 לידות עכוז שבוצעו בחדרי הניתוח שבבית החולים ביקור חולים מאז שנת 2000, בלא שנרשמו מקרים בהם נגרם לעובר נזק משמעותי".

חיים קלים לרופאים

אם כך, נשאלת השאלה למה ברוב המקרים בארץ נשים עם עובר במצג עכוז נאלצות ללדת בניתוח קיסרי, ולא בלידת עכוז טבעית? "יש לכך מספר סיבות", אומר ד"ר שווד, "ראשית, יותר קל לרופא לבצע ניתוח קיסרי שאורך 15-30 דקות לעומת לידת עכוז, הנמשכת מספר שעות. שנית, החשש מפני תביעות משפטיות. האווירה היום בבתי החולים היא של 'רפואה מתגוננת': משמע, נטייה להאשים את הרופאים בהסתבכויות, במיוחד אם הם חרגו מהנוהג המקובל. שלישית, חשש הרופא מלקחת עליו סיכונים. לנוכח מציאות זו מתחולל תהליך שעלול בהדרגה להפוך את לידת העכוז הטבעית למיושנת ונשכחת. ככל שמתקיימות פחות לידות טבעיות, הידע והמיומנויות נשחקים, לא קם דור חדש של רופאים, וגם רופאי הדור הנוכחי מאבדים את מיומנותם וביטחונם העצמי לביצוע לידת עכוז טבעית".

לדברי ד"ר שווד, חשוב לשמר את מיומנויות לידת העכוז הנרתיקית בקרב רופאים בגלל סיבות רבות: "ליולדת ישראלית המבקשת מראש ללדת בלידת עכוז יש רק כתובת אחת, בית החולים ביקור חולים, וזה מעט מדי; אבל גם בבתי חולים אחרים מתרחשים מקרים בהם לידת עכוז היא כורח בלתי נמנע, כגון סירוב היולדת לניתוח, לחץ זמן בשל מצוקת היולדת והיעדר התשתית הנדרשות לביצוע ניתוח קיסרי; יש מצבים בהם לידת עכוז היא הכרחית, כגון בלידת תאומים, כאשר התאום הראשון יצא לאוויר העולם במצג ראש והתאום השני נמצא במצג עכוז; ולבסוף, גם בניתוח קיסרי ביילוד במצג עכוז דרושות מדי פעם טכניקות לחילוץ הזרועות והראש, הדומות לטכניקות בהן משתמשים בלידת עכוז נרתיקית".

לפי ד"ר שווד, "ללידת עכוז יש מספר יתרונות על פני ניתוח קיסרי. ניתוח גורם לאיבוד דם מוגבר, מתרבות הסכנות לזיהומים שונים, כגון בדרכי השתן, בריאות ובפצע הניתוח. הניתוחים הקיסריים גורמים לעלייה בשיעור האירועים הטרומבואמבוליים (קרישי דם בגוף), כגון טרומבוזות ברגליים ותסחיף ריאתי. שיעור מקרי המוות בעריסה גבוה יותר אצל תינוקות שנולדו בניתוח קיסרי.

גדל גם הסיכון למות העובר בתוך הרחם. הסיכון למוות גדל במצגים לא תקינים בהיריון שלאחר ההיריון בו בוצעה הלידה בניתוח קיסרי. הסכנה העיקרית היא השפעת הניתוח על הלידות הבאות: בלידה רגילה ברחם צלקתי קיים סיכון של 0.5% לקרע של הרחם, ובמקרה זה יש סיכון לתחלואה ומוות של האם והעובר, לרבות הסיכון לכריתת רחם".

בואו לדבר על זה בפורום לידות עכוז.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום