ניתוחים פלסטיים: מהו הגיל להתחיל ולטפל בבעיות אסתטיות?

(0)
לדרג

הבנים מבקשים להקטין את האף, הבנות רוצות להגדיל את השדיים וכולם שואפים להיראות טוב יותר. התוצאה: יותר ויותר בני נוער עוברים ניתוחים פלסטיים

מאת: ~~ ד"ר עמי ברק ~~

החשיבות שהחברה מייחסת ליופי גורמת לצעירים רבים לשפר את מראם החיצוני באמצעות ניתוחים פלסטיים, שהפכו עם השנים נפוצים בגילאי העשרה. אם בעבר היו ניתוחים פלסטיים רק בהישג ידם של בעלי אמצעים, הרי שעלותם כיום מאפשרת גם למי שאינו אמיד לשלם עבורם מבלי להיקלע לקשיים כלכליים, מה עוד שהביטוחים הרפואיים מסייעים במימון חלקי שלהם.

לעומת האוכלוסייה הבוגרת, שבה הנשים מהוות את רוב הלקוחות של המנתחים הפלסטיים, בקרב הצעירים ההתפלגות בין המינים שווה למדי. הניתוחים השכיחים בקרב הבנים הם ניתוחים להצמדת האוזניים וניתוחי אף, בעוד שאצל הבנות הניתוחים היותר נפוצים הם לצורך הגדלת חזה.

ניתוחים פלסטיים בבני נוער
ניתוחים פלסטיים בבני נוער

הניתוחים הפופולריים

הצמדת אוזניים - ניתוח להצמדת אוזניים שכיח מאוד בגילאים צעירים במיוחד, החל בגיל 7 ועד גיל 12, כי מבנה האוזניים מתקבע סופית בשנים אלו. ילדים המוטרדים ממראה אוזניהם עושים כל מה שאפשר טרם הניתוח כדי להסתיר אוזניים בולטות, כגון חבישת כובעים או גידול שער.

ניתוח להצמדת אוזניים מבוצע בהרדמה כללית ונמשך כשעה. במהלכו מבצעים חתך מאחורי האוזן, מסירים את הסחוס העודף ותופרים בתפרים הנעלמים מעצמם. לאחר הניתוח נדרש לחבוש את אזור החתכים למשך כשבוע, ועוד כמה שבועות יחלפו עד לירידת הנפיחות ולהיעלמות ראיה חיצונית כלשהי לעובדת הניתוח, לבד כמובן מהמראה החדש.

ניתוח אף - ניתוח לשינוי מראה האף הוא הניתוח הפלסטי הפופולרי והשכיח ביותר, הואיל והאף הוא האיבר שקובע את מראה הפנים יותר מכל איבר אחר. ניתן לבצע את ניתוח אף החל מגיל 16, גיל בו מתעצבים הפנים למראם הסופי. סף הגיל נקבע גם בשל המרכיב הנפשי והצורך להבטיח כי המנותחים יהיו בוגרים דיים לעבור את השינוי. הניתוח, המתבצע תחת הרדמה כללית או מקומית, מתמקד בכריתת הסחוסים מהם בנויות עצמות האף הבולטות, ואורך כשעה וחצי עד שלוש שעות. חיתוך הסחוס נעשה דרך הנחיריים ולכן לא ניכרות צלקות חיצוניות. בסיום הניתוח מונח מעטה גבס קל על האף למשך שבוע. לאחר הסרתו נותרת נפיחות היורדת בהדרגה ונחשף במקביל מראה האף המעוצב.

השטחת חזה - ניתוחים להשטחת חזה נפוצים בקרב נערים מתבגרים הסובלים מתופעת הגינקומסטיה, הגורמת להתפתחות חזה נשי אצל בני נוער, למרות שהתופעה ברוב המקרים חולפת מעצמה עד גיל 20. בני הנוער הסובלים ממנה מתקשים להשלים עם מראם, בשל הלחץ החברתי והמראה המביך, ונמנעים מלקחת חלק בפעילויות חברתיות כמו רחצה בים ופעילויות ספורטיביות.

הניתוח האורך כשעה וחצי, מתבצע בהרדמה כללית ובמהלכו מסירים את רקמת השד העודפת דרך העטרה. במקרים מסוימים משלבים גם שאיבת שומן מהאזור.

הגדלת חזה - ניתוח הגדלת חזה הוא הפופולארי בין הניתוחים שמבקשות לעבור צעירות בגילאי 20-30 לחייהן. הניתוח נעשה בהרדמה כללית ואורך כשעה ובמהלכו מוחדרים שתלי סיליקון אל המישור שמתחת לשריר החזה. התפרים נספגים לאחר כשבועיים. המנותחת נחבשת ולאחר מכן, למשך מספר שבועות עד ירידת הנפיחות, עליה ללבוש חזיית ספורט.

הקטנת חזה - מדובר בניתוח מורכב שבו מזיזים את הפטמות ומפסלים מחדש את מראה השד, מה שמותיר באזור החיתוך צלקת בצורת עוגן. הניתוח עלול ליצור קשיים בהנקה בעתיד כי במהלכו מסירים חלק מרקמת השד וצינוריות החלב. על כן, ניתוחי הקטנת השדיים מבוצעים רק במקרים נדירים בנערות צעירות בעלות חזה בגודל חריג הפוגם באיכות חייהן, ובכל מקרה בהתאם להמלצת הרופא מומחה ופסיכולוג.

אסימטריה בשדיים - אסימטריה בשדיים מתבטאת בהבדלים בגודלם, בנפחם, בצורתם או במיקום הפטמות. לרוב, ישנו שד אחד מפותח ובעל מראה תקין, ושד אחד קטן יותר. אסימטריה בשדיים מקובל לנתח רק בשלב בו הסתיימה התפתחותם, כלומר לרוב בסביבות גיל 18. ניתוחים אלו מבוצעים לעתים גם בגילאים צעירים יותר, במצבים של אסימטריה מעוותת באופן חריג. במקרים אלה, מעורב בקבלת ההחלטה פסיכולוג.

ד"ר עמי ברק הוא מומחה לכירורגיה פלסטית, רשת מרפאות כללית אסתטיקה.

בואו לדבר על זה בפורום כירורגיה אסתטית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום