ניתוח אף: מניעת בעיות נשימה

(0)
לדרג

עברתם ניתוח פלסטי באף אבל אתם לא מצליחים לנשום טוב? רוב הסיכויים שאתם סובלים מסיבוך שכיח פגיעה בשסתום הפנימי של האף

מאת: ליאת עיני, כתבת doctors

ניתוח אף הוא הניתוח הנפוץ והוותיק ביותר בתחום הרפואה האסתטית. למרות הדעה הרווחת, זהו ניתוח מורכב מאוד וקשה לביצוע. הוא דורש מיומנות טכנית וניסיון רב מהרופא המנתח. אבל גם בידיים המיומנות ביותר קורים לעיתים סיבוכים בניתוח אף, שהשכיח ביניהם הוא הפרעה בשסתום הפנימי של האף. סיבוך זה גורם למנותחים לקשיי נשימה, שיכולים להופיע בזמן השינה, בצורת נחירות כבדות, או לחלופין במהלך פעילות מאומצת.

"במהלך ניתוח אף מתבצעת הצרת מעברי האוויר של האף", אומר ד"ר מרקוס הראל, מומחה לכירורגיה פלסטית וקוסמטית המתמחה בניתוחים פלסטיים ורפואיים של האף. "הרופא המנתח חייב לדאוג שהפעולה הזו לא תפגע ביכולת המנותח לנשום כראוי לאחר הניתוח. לצד התוצאות האסתטיות, הניתוח חייב לשמר את התפקוד הנשימתי של האף, ובמידת הצורך אף לשפר את הנשימה, במקרה שמדובר במטופל שסבל מהפרעות נשימה לפני הניתוח".

ניתוח אף
ניתוח אף

ממה נובעות בעיות הנשימה אחרי הניתוח?

"קשיי הנשימה נובעים מפגיעה במנגנון ייחודי שאחראי על הנשימה האפית ונקרא השסתום הפנימי של האף. באף קיימת מערכת של מיצרים ששולטת על כניסת האוויר. מערכת זו מורכבת משני שסתומים האחד חיצוני והשני פנימי. השסתום החיצוני כולל את קצה האף (המרחב שבין הנחיריים לגבול הפנימי של הסחוסים האלריים של האף), והשסתום הפנימי כולל את המשולש הבנוי מהסחוסים העליונים הצדדיים, מחיצת האף ורצפת האף.

"השסתום הפנימי יציב מאוד כל עוד מבנה האף שמור ללא כל שינוי. כאשר במהלך ניתוח אף מתבצע טיפול בגב האף הכולל הורדת הגבנון (בליטת עצם), פעולה המתקיימת במרבית הניתוחים, החלק העליון של השסתום משתנה ומאבד את יציבותו. תופעה זו באה לידי ביטוי בעיקר בעת הכנסת האוויר, והמנותח מרגיש שדופן האף 'נדבקת' פנימה".

יש דרך לטפל בסיבוך הזה?

"הטיפול הוא אך ורק כירורגי. הוא כולל שימוש בהשתלת סחוסים, הנלקחים ממחיצת האף או מהחלק האחורי של האוזניים. המטרה היא שהסחוסים יתמודדו עם ההפרעה במעבר האוויר באף - הם יגרמו למעברים להתרחב, וכך כמות האוויר הנכנסת לאף תגדל. אורכו של הניתוח אצל מנתחים מומחים בתחום הוא כ-45 דקות, והשיפור בנשימה הוא מיידי. מהניסיון שלי, לא כדאי לחכות למצב שבו צריך ניתוח תיקון לא פעם אני מבצע את ההליך כבר במהלך הניתוח הראשוני. יש לציין כי טיפול זה אינו קשור לטיפול שמתבצע במחיצת האף, ותופעת אי ספיקת השסתום הפנימי עלולה להופיע גם במקרים שהמחיצה טופלה כראוי.

"עקומת הלמידה של ניתוח אף ארוכה מאד בהשוואה לניתוחים אחרים. נדרש מרופא זמן רב כדי להיחשף למקרים שונים בניתוחי אף ולהגיע לרמה גבוהה בתחום, ולכן כשבוחרים רופא מנתח מומלץ לבחור רופא עם ניסיון רב בניתוחי אף".

בואו לדבר על זה בפורום כירורגיה פלסטית: ניתוח אף.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום