מצב חירום בפגיות במרכז

(0)
לדרג

לפי נתוני עמותת לה"ב למען פגים, מרבית בתי החולים במרכז לא מקבלים פגים חדשים. יולדת בסיכון נאלצה לנסוע שעה בשביל ללדת

מאת: מערכת zap doctors

היחידות להריון בסיכון גבוה ומחלקות טיפול נמרץ פגים (פגיות) נמצאות במצב מצוקה חמורה ותפוסה מלאה, כך מתריעה הבוקר (ג') עמותת לה"ב (למען הפגים בישראל). לפי בדיקה שערכה העמותה, המצב חמור במיוחד באזור המרכז, שם כמעט כל הפגיות מלאות עד אפס מקום ולא מתקבלות יולדות חדשות.

בעקבות כך מופנות יולדות בסיכון גבוה ללידה מוקדמת מבתי החולים באזור המרכז לפריפריה, דבר שעלול לסכן את היולדות והתינוקות גם יחד. בני הזוג ליאור ושרית, למשל, שפנו בסוף השבוע ללדת את התאומות הפגות שלהם בבית חולים איכילוב, נתבשרו כי אין מקום בפגייה בבית החולים, ונאלצו לבצע את הלידה בבית החולים הלל יפה בחדרה - מרחק של שעה נסיעה מביתם.

"הפגיות לקראת בקריסה"

העמותה מוסרת כי מדובר על מצב שהתריעו עליו מראש - מחסור חמור במיטות, כוח אדם מקצועי וציוד. משרד הבריאות לא מציע כרגע פתרון נראה לעין.

פרופ' שאול דולברג, יו"ר האיגוד הניאונטולוגי: "המצוקה בפגיות מחריפה. אנחנו נמצאים בסיטואציה הכי חמורה ב-17 שנים האחרונות".

מעמותת לה"ב נמסר כי: "הכתובת הייתה על הקיר זמן רב, אך הגורמים הרלוונטיים בחרו להתעלם ממנה. מדובר במצב חירום לאומי שרק יילך ויחמיר. כבר זמן רב אנו מתריעים על כך ולצערנו הנבואה מתממשת".

יש מקום בב"ש ובחדרה

על פי הנתונים שאספה העמותה, בבתי החולים הבאים יחידות פגיה/טיפול נמרץ נמצאות בתפוסה מלאה: בי"ח איכילוב בתל אביב, הדסה עין-כרם ושערי-צדק בירושלים, בי"ח קפלן ברחובות בי"ח וולפסון בחולון, בי"ח מאיר בכפר סבא, בי"ח לניאדו בנתניה, בית חולים ברזילי, אשקלון ואסף הרופא בצריפין. בבי"ח שיבא, תל השומר - התפוסה כמעט מלאה, אך בכל מקרה לא מקבלים יולדות ללידה מוקדמת כי מחלקת ההיי ריסק (סיכון גבוה) מלאה. זה גם המצב בבי"ח בילינסון בפתח תקווה.

אם המצב ימשיך כך, לא תיוותר ברירה אלא להעביר יולדות בסיכון לפריפריה, למשל לבי"ח סורוקה בבאר-שבע, לבי"ח הלל-יפה בחדרה ולמקומות נוספים, כמו שקרה להורי התאומות.

בעמותת לה"ב מוסיפים כי, "לא נתפס כי יטלטלו יולדות בסיכון קילומטרים רבים בגלל רשלנות של הגורמים המוסמכים. לצערנו אנו עומדים בפני מצב קריסה של הפגיות. שילוב של תפוסת מיטות מלאה יחד עם שביתת המתמחים יהווה גזר דין מוות על הפגים".

בואו לדבר על זה בפורום הריון ולידה - תמיכה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום