ברית מילה: רופא או מוהל?

(11)
לדרג

ברית מילה היא פעולה כירורגית לכל דבר, לכן לרופא המבצע את הברית יתרון מובנה לעומת מוהל, זאת בזכות הניסיון והידע שלו באנטומיה ובפרוצדורות ניתוחיות

מאת: יפעת נחמני, כתבת doctors

מהות ברית המילה, הסרת העורלה ועיתויה, נקבעה בעקבות טקס כריתת הברית בין אברהם לבין אלוהים. ברית המילה נהוגה גם בקרב רוב המוסלמים, אך האסלאם אינו קובע גיל למילה, אלא מחייב לערוך את המילה לפני שהילד הגיע לבגרות. יש עוד לא מעט מקומות במזרח התיכון, באסיה ובאפריקה, בהם המילה נהוגה מטעמים של דת ומסורת. במקומות אחרים המילה היא נושא למחקרים רפואיים או לעימותים ציבוריים, כפי שאירע בארה"ב לאחרונה, כאשר תנועה המתנגדת למילה כמעט והצליחה להעביר חוק עירוני בסן פרנסיסקו, האוסר על ביצוע ניתוח המילה בתחומי העיר.

"היתרונות הבריאותיים של ניתוח המילה אצל גברים שנויים במחלוקת בקרב הקהילה הרפואית", מסביר ד"ר דניאל שינהר, רופא בכיר במחלקת כירורגית ילדים בבי"ח תל השומר, מוהל המבצע ברית מילה ותיקוני ברית מילה ומטפל בהומאופתיה מודרנית. "בין הרופאים בארצות הברית מתקיים ויכוח ארוך שנים, האם נכון להמליץ להורים למול תינוקות בני יומם, כאמצעי מנע מפני בעיות רפואיות שונות. הטענה נגד המילה אומרת שמדובר ניתוח כירורגי לכל דבר ועניין, שאין בו צורך רפואי, הוא כרוך בכאבים, חושף את הנימול לסיכונים ולנזק גופני. טיעון נוסף נגד המילה הוא על כך, שהסרת העורלה פוגעת בהנאה מחיי המין, מאחר שעורלה עשירה בסיבי עצב ובקצות עצבים הרגישים למגע מיני.

"המצדדים בברית המילה מדגישים את היתרונות הבריאותיים. למשל ארגון הבריאות הבינלאומי ממליץ על מילה כאמצעי להפחתת הסיכון להידבקות באיידס, בהתבסס על מחקרים שהראו שהסיכון של גברים הטרוסקסואליים נימולים להידבק במחלת האיידס נמוך לאורך זמן. טענה נוספת היא שראש הפין הערל מפריש חומר חיכוך, שהוא מצע נוח להתפתחות זיהומים בקטריאליים וויראליים שונים ואף להעברתם באמצעות מגע מיני, ולפיכך המילה מפחיתה את רמת הסיכון למחלות מסוימות".

ברית מילה
ברית מילה

מסורת מול מודרנה

"ישנן שתי אפשרויות לביצוע ברית המילה", מפרט ד"ר שינהר, "המסורתית המבוצעת על-ידי מוהל וזו הרפואית המבוצעת על-ידי רופא. בשני המקרים הברית מבוצעת בהתאם לכללי הטקס הדתי. הברית המסורתית נערכת בידי מוהל שהוסמך על-ידי משרד הבריאות ומשרד הדתות, ונהוג לערוך אותה באולם או בבית.

"כדי למנוע את הכאב, המוהל, שאינו מוסמך לתת זריקת אלחוש, נעזר בצמר גפן טבול ביין הניתן לתינוק בטרם הברית ובמשחה להרדמה מקומית; אלה פעולות שיש בהם כדי להקל על הכאב, אך לא למנוע אותו. אם תחול הסתבכות רפואית במהלך המילה, יהיה צורך להבהיל את התינוק לבית חולים לצורך טיפול רפואי. לביצוע מילה על ידי רופא יש יתרון מובנה מעצם היכרותו את המבנה האנטומי של הפין ומודעותו לסיבוכים האפשריים.

"הסיבוכים המוקדמים של ברית המילה הם בעיקר דימומים, שבחלקם עלולה להידרש התערבות כירורגית כדי לעצור אותה. במקרים מסוימים של דימום מסיבי עלול להידרש עירוי דם. בסיבוכים המאוחרים של ברית המילה עלול להיוותר עודף עור, כלומר העורלה לא הוסרה בשלמותה. סיבוך אפשרי נוסף הוא זיהום הפצע שנוצר בעקבות החיתוך.

"ברית מילה הנעשית על-ידי רופא מבוצעת לרוב במרפאה, או בבית החולים עצמו, אך ניתן לבצע אותה גם בבית או באולם בדומה לברית המילה המסורתית, בהתקיים תנאים מתאימים. כהכנה לניתוח, שהרי ברית היא ניתוח לכל דבר ועניין, מתבקשים ההורים לתת לתינוקם נר אקמול וכן למשוח מבעוד מועד את הפין במשחה להרדמה מקומית. לפני הניתוח מזריק הרופא לאיבר המורדם חומר נוסף להרדמה מקומית, כך שהתינוק אינו חש בזריקה. הברית עצמה מבוצעת תוך הקפדה על תנאים סטריליים, הימנעות סיבוכים ומפגיעה אפשרית באיבר המין וללא כאבים.

על-פי ההלכה, חובת המילה מוטלת על האב. "אבל לא בהכרח על האב הביולוגי, אלא כל יהודי באשר הוא יכול לבצע את הברית", מסביר ד"ר שינהר, "ובכלל זה כמובן גם רופא, המבצע את הסרת העורלה על-פי כל כללי הטקס הדתי. לרופא יש יתרון על-פני מוהל, בעל ניסיון ככל שיהיה, ביכולת שלו להתגבר בצורה מקצועית על הסתבכות. לא פחות חשובה היא העובדה שהתינוק עובר את התהליך בצורה קלה, ללא כאבים או טראומה אפשרית. לאור יתרונות אלו אנו רואים בשנים האחרונות מגמת עלייה בשיעור טקסי הברית הנערכים על-ידי רופאים".

בואו לדבר על זה בפורום ברית מילה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום