חדש ב-doctors: אבחון אונליין

(0)
לדרג

כואב לכם משהו? לא יודעים מתי לגשת לרופא? בואו להתנסות בסימפטומייזר, מערכת אבחון עצמי אינטראקטיבית שפותחה בהרווארד. הדבר הכי קרוב לרופא הווירטואלי

מאת: מערכת zap doctors

מהפכה בשירותי הרפואה האינטרנטיים: אתר doctors, מבית דפי זהב, משיק את ה-Symptom Checker - מערכת אונליין לאבחון עצמי סימפטומטי של מחלות ובעיות רפואיות. מדובר בכלי אינטרנטי חדש, ראשון מסוגו בישראל, אשר מסייע לגולשים הסובלים מכאבים ומתסמינים בריאותיים לא ברורים לבחון מהם הגורמים האפשריים לתופעות רפואיות אלה. מובן כי מערכת זאת יכולה להועיל גם לבני משפחה, חברים ואנשים סקרנים השואפים לצרוך מידע חדש וייחודי בנושאים רפואיים.

Symptom Checker סימפטום צ
Symptom Checker סימפטום צ'קר, אילוסטרציה

במערכת החדשה, שפותחה ונכתבה על ידי מומחים רפואיים מאוניברסיטת הארווארד בארה"ב, מוזנות מאות אבחנות רפואיות של בעיות ומחלות, אליהן ניתן להגיע באמצעות הקלקה על אחד משמונה אזורים שונים בגוף האדם: ראש וצוואר, עיניים, אף אוזן גרון, חזה וגב, זרועות וידיים, בטן ואגן, רגליים ו"אחר". לאחר בחירת האזור הרלוונטי בגוף יש להקליק על אחת משלוש אפשרויות: גבר, אישה וילד, ולבחור בערך רפואי - מחלה או בעיה כלשהן מהן סובל/ת הגולש/ת. תחת הערך הנבחר מוצג טקסט פתיח קצר אודות המחלה או הבעיה, וסדרה של שאלות - בתחילה כלליות, ולאחר מכן ספציפיות יותר - שמובילות את הגולש/ת לאבחנה הרפואית הסופית. לנוחיות הגולשים, מוצגים הערכים השונים גם על פי סדר האלף-בית.

במלים אחרות, המערכת מספקת מידע כללי, מעלה גורמים אפשריים לתסמינים הרפואיים ומציגה הסברים רפואיים לתסמינים. זאת, באמצעות סדרה של שאלות המסייעות במיקוד האבחנה הרפואית עד למינימום האפשרי, כאשר פעמים רבות המערכת ממליצה לגולשים לקבוע תור אצל רופא. לעתים, כבר בתחילת תהליך האבחון, ההמלצה המיידית תהיה הגעה לחדר מיון בשל חשש להתקף לב או לשבץ.

יש לציין כי המערכת אינה מהווה תחליף לטיפול רפואי אצל רופא. לכל היותר היא עשויה לשלול הערכות קיימות ולהמליץ לגולשים לפנות לרופא במצבים הכרחיים. כמו כן, היא מספקת לגולש מידע נקודתי שעשוי לחסוך לו זמן יקר, בין אם בחיפוש אינפורמציה אודות המחלה ובין אם בקביעת תור אצל רופא.

המערכת הנוכחית נוחה לתפעול גם בשל זמינותה; כך למשל, אם הגב כואב באמצע הלילה או ישנן תופעות של סחרחורת, צרבת או תחושה לא נעימה בבטן, ועולה התהייה מהם הגורמים לכך - מערכת האבחון העצמי בהחלט יכולה לסייע.

גם במקרים שבהם הפנייה לרופא הכרחית, שימוש מוקדם באבחון עצמי יכול "לצייד" את הגולש במידע חשוב החיוני לגורם המטפל.

דוגמה לשימוש במערכת במקרה של כאב גב

מגיעים לעמוד שבו מוצגת דמות של אדם עם חלוקה לשמונה אזורים שונים בגוף, בוחרים באזור הגב, מקליקים על אחת משלוש האופציות הרלוונטיות: גבר, אישה או ילד, לוחצים על הערך "כאב גב", קוראים את הפתיח ועונים על השאלות המכוונות את הגולש אל הבעיה הספציפית - ממנה הוא סובל. האבחון הסופית יכול להיות עקמת, שחיקת חוליה ואפילו שבר. בסופו של תהליך, המערכת תשלול חששות קודמים, ותציע מספר המלצות להמשך טיפול, כולל הפניה לקביעת תור אצל רופא.

חשוב להבהיר: אבחנות רפואיות באינטרנט אינן חד משמעיות, מאחר שההיסטוריה הרפואית של הגולש, כמו גם גורמים גנטיים וסביבתיים הקשורים אליו, אינם תמיד ידועים וברורים. מכאן שחשוב בכל מקרה לקבל אינדיקציה סופית לבעיה מהרופא המטפל.

כאמור, המערכת לאבחון עצמי היא פרי של שיתוף פעולה בין פורטל doctors לאוניברסיטת הארווארד. אומדן עלות רכישת הזכויות, הפיתוח הטכנולוגי, התרגום והעריכה של המוצר הוא כמיליון שקל.

אסף תדהר, מנכ"ל אתר doctors, התייחס למוצר הייחודי ולשיתוף הפעולה עם הארוורד: "אני מאמין שהמערכת החדשה תחולל מהפכה בהנגשת התוכן הרפואי לציבור הגולשים. מדובר במידע מן המעלה הראשונה, פרי פיתוחה של אוניברסיטת הארווארד. פורטל doctors גאה על שיתוף הפעולה עם המוסד האקדמי היוקרתי בעולם ועל היותו חלוץ בשירותים הרפואיים ברשת".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום