סחרחורת: דע את האוטונוירולוג

(35)
לדרג

מטופלים שמערכת שיווי המשקל שלהם השתבשה מתקשים לתאר את הרגשתם. במהלך האבחון הם עשויים לפגוש רופא המתמחה במערכות השמע ושיווי המשקל

מאת: ד"ר יהודה הולדשטיין

תלונות על סחרחורות הן מהשכיחות ביותר בקרב הפונים לעזרה רפואית. לא תמיד הסימפטומים שמתאר המטופל תואמים את ההגדרה רפואית: תחושה של נפילה, חוסר יציבות, תחושה של אדם שהסביבה נעה בעוד הוא נותר קפוא על מקומו, או שהוא נע ביחס למרחב חסר התנועה שסביבו. הרגשת סחרחורת יכולה לנבוע ממגוון רב של גורמים: עייפות, חולשה, כאבי ראש ובחילות; וגורמים הקשורים במערכת כלי הדם, במערכת העצבים ומערכת שיווי המשקל. בעיות שיווי משקל עצמן עשויות להוות רק סימפטום של בעיות בריאות אחרות, כגון אלו המשפיעות על המוח, הלב או מחזור הדם. לכן במהלך אבחון הגורם לסחרחורת תידרש סדרה של בדיקות ובירורים עם מומחים. ביניהם ייתכן שהמטופל יופנה גם למומחה לאוטונוירולוגיה, תחום התמחות ברפואת אף אוזן וגרון, המתמקד במערכת שיווי המשקל והשמיעה.

סחרחורת
סחרחורת

מערכות השמע ושיווי המשקל

באוזן הפנימית קיימות שתי מערכות בעלות עיקרון פעולה דומה, אך בעלות ייעוד שונה זו מזו: מערכת השמיעה (האודיטורית) ומערכת שיווי המשקל (הוסטיבולרית).
שתי המערכות בנויות כחיישנים מכניים המגיבים לגירויים חיצוניים ומחוללים זרם חשמלי, המועבר דרך מערכת העצבים למוח. גלי הקול הנקלטים באוזן החיצונית מרטיטים את עור התוף וגורמים לתנודות בנוזל האוזן הפנימית. התנודות נקלטות בתאי החישה וגורמות לגירוי עצבי, המועבר לאזור השמע במוח באמצעות עצב השמיעה.

מערכת שיווי המשקל מספקת לגוף האדם מידע בנוגע למיקומו ולתנועות גופו. המערכת בנויה באופן המאפשר לה למדוד תנועות בכיוונים שונים. תנועות הראש גורמות לתנועות נוזל האוזן הפנימית בתוך תעלות, שבקצה של כל אחת מהן מצויים תאי חישה. תאים אלו יוצרים את הגירוי העצבי המתורגם במוח למידע על תנועות הגוף והראש. המוח מפעיל בתגובה רפלקסים שמטרתם לשמור על שיווי המשקל ומיקוד הראייה.

הקושי באבחון בעיות במערכת שיווי המשקל

הקולות הנקלטים במוח דרך מערכת השמע מצריכים פעולת חשיבה, עיבוד מורכב וממושך יחסית, כדי לתרגמם לתגובה. לעומת זאת, מערכת שיווי המשקל פועלת ברובה בצורה לא מודעת ורפלקסיבית במטרה לאפשר לגוף תגובה מהירה לשינויים במצבו.

פועל יוצא מכך הוא שמטופלים שמערכת השמיעה שלהם נפגעה מיטיבים להסביר ולתאר את מה שהם חשים. לעומתם, מטופלים שמערכת שיווי המשקל שלהם השתבשה, מתקשים לתאר את הרגשתם. כדי לאבחן את מערכת השמיעה נדרש לגרום לתנודות בנוזל האוזן הפנימית על-ידי השמעת קולות ורעשים. לעומת זאת, כדי ליצור תנודות במערכת שיווי המשקל יש צורך להזיז את הנבדק או לפחות להניע את ראשו. בנוסף, בתחום השמע קיימים מכשור בדיקה ואמצעים המאפשרים לבדוק את איברי המערכת באופן אובייקטיבי וישיר. בתחום בדיקת מערכות שיווי המשקל עדיין לא קיימים האמצעים לביצוע בדיקה ישירה שלהן. בנקודה זו נדרשת מומחיות האוטונוירולוג.

תפקידו של האוטונוירולוג

אוטולוגיה היא תורת האוזניים ומחלות האוזן. האוטונוירולוגיה והנוירואוטולוגיה הן אחת משבע ההתמחויות הקיימות ברפואת אף, אוזן וגרון. מומחה בתחום זה מאבחן ומטפל בבעיות של סחרחורות והפרעות חושיות; בבעיות אוזניים והאוזן הפנימית: דלקות אוזניים, ירידה בשמיעה, זמזומים, כאבים באזור הפנים והצוואר, גידולים באוזן ובעיות במערכות העצבים הגורמים להפרעות בשיווי המשקל ובשמיעה.

ד"ר יהודה הולדשטיין הוא מומחה באף אוזן גרון אשר עוסק בתחום מחלות אוזניים (אוטולוגיה ואוטו נוירולוגיה).

בואו לדבר על זה בפורום אף אוזן גרון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום