הסיכוי להחלים מסרטן עלה ל-60%

(0)
לדרג

כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו לקראת מבצע "הקש בדלת". עוד דווח על מגמת יציבות בתחלואה בישראל, בזכות אבחון המוקדם, לצד ירידה בשיעורי התמותה

מאת: מערכת zap doctors

נתונים מעודדים: חלה ירידה בשיעורי התמותה מסרטן בקרב נשים וגברים בישראל בין השנים 1999 2008. את המספרים ניתן לזקוף לצמצום התמותה במגזר היהודי, בזמן שהתמותה במגזר הערבי נמצאת במגמת יציבות או עלייה.

נתונים אלו הוצגו היום (ב') על ידי ד"ר ליטל קינן-בוקר, מנהלת הרישום הלאומי לסרטן וסגנית מנהלת המרכז לבקרת מחלות במשרד הבריאות, במסיבת עיתונאים לרגל מבצע ההתרמה השנתי ה-51 של האגודה למלחמה בסרטן, שייערך ביום שני הקרוב, 31 באוקטובר.

את התרומה הראשונה בסך מיליון שקל, מעניקה קרן רש"י, בראשות הוברט לאוואן, שיכהן השנה כיו"ר מבצע "הקש בדלת". התרומה תופנה לטובת פעילות נרחבת בנושא אורח חיים בריא ומניעת סרטן בקרב בני נוער ברחבי הארץ.

לפי הנתונים שהוצגו, עולה כי בקרב גברים יהודים נרשמה יציבות בהיארעות סרטן וירידה בתמותה מסרטן. לעומתם, בקרב גברים ערבים נמצאה עלייה בהיארעות סרטן הקיבה והמעי הגס ויציבות בתמותה בסרטן הריאה, הערמונית והלבלב. בנשים יהודיות נמצאה מגמה יציבה בהיארעות סרטן וירידה בתמותה מסרטן, למעט עלייה בתמותה מסרטן הלבלב. בנשים ערביות, לעומת זאת, נמצאה עלייה ברורה הן בהיארעות והן בתמותה מהסרטנים השכיחים ביותר (לוקמיה, סרטן הריאה, המעי הגס, לימפומה שאינה הודג'קין) ומגמת יציבות בסרטן השד.

ד"ר קינן בוקר מנסה לעמוד על ההבדלים בין המגזרים: "העלייה בהיארעות סרטן בחברה הערבית בישראל הינה בשל "השינוי האפידמיולוגי" שבו שרויה קבוצת אוכלוסיה זו בימים אלה. תקופה בה השינויים החברתיים והתרבותיים מובילים לאימוץ אורח חיים מודרני ויושבני יותר ותורמים, בעקיפין, גם לעלייה בתחלואה כרונית, כולל במחלת הסרטן".

את הירידה בתמותה מסרטן זוקפת ד"ר קינן בוקר, בין היתר, לשימוש בתכניות סריקה (סרטן השד והמעי הגס), שמאפשרות גילוי מוקדם של המחלה ומפחיתות את שיעורי התמותה ממנה. מהנתונים עולה כי כיום 72%-74% מאוכלוסיית היעד של הנשים עוברות בדיקת הדמיית שד. אחד ההישגים החשובים ביותר שהוצגו הוא השוואת שיעור הנשים הערביות הנבדקות לשיעור הנשים היהודיות הנבדקות.

80% מהילדים מחלימים מסרטן

פרופ' אליעזר רובינזון, יו"ר האגודה למלחמה בסרטן, הציג את ההישגים שרשם המדע במאבק במחלות הסרטן ב-40 השנים האחרונות. מהנתונים, על פי פרסום של האיגוד האונקולוגי בארה"ב, עולה כי ההישג המשמעותי ביותר נרשם בקרב ילדים. בשנות השבעים למאה הקודמת רק כמחצית מהילדים חולי סרטן זכו לחיות 5 שנים לאחר הטיפול. כיום שיעורי ההישרדות ל-5 שנים הגיעו ל-80% ולאחר 10 שנים ל-75%. בנוסף, סיכויי ההחלמה של החולים במחלות הסרטן עלו פי שניים: מ-30% ללמעלה מ-60% . הסיבה לכך היא העלייה במספר החולים המאובחנים בשלבים המוקדמים של המחלה והשיפור שחל באמצעי הטיפול הניתוחי, הקרינתי והתרופתי.

תוכנית התערבות למניעת סרטן

"12 מיליון אנשים מאובחנים כחולים בסרטן בעולם, מדי שנה, ומספר זה צפוי שיעלה ל-27 מיליון עד שנת 2030". כך ציינה מירי זיו, מנכ"ל האגודה למלחמה בסרטן, שהציגה נתונים מהאסיפה הכללית של האו"ם בה לקחה חלק.

בישיבה באו"ם, נידונו המחלות הלא מדבקות - סרטן, מחלות לב, מחלות כרוניות של דרכי הנשימה וסוכרת, מחלות שאחראיות ל-63% מכל מקרי המוות בעולם.

לדבריו זיו, מהערכות מומחים עולה כי העלות של המחלות הללו תגיע ב-20 שנה הבאות ל-47 טריליון דולר. החדשות הטובות הן שניתן להפחית את התחלואה מהמחלות הלא מדבקות בכ-50%, זאת באמצעות תוכנית התערבות להפחתת שיעורי עישון, שימוש באלכוהול, תזונה לא בריא ומחסור בפעילות גופנית, שעלותה מוערכת ב-2 ביליון דולר.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים

פורום סרטן השד
פורום החלמה מסרטן

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום