יתר לחץ דם: הרוצח השקט

(19)
לדרג

מהו יתר לחץ דם? מה ההבדל בין לחץ סיסטולי ללחץ דיאסטולי? כל מה שרציתם לדעת על המחלה הכרונית השכיחה ביותר

מאת: ד"ר שוקי לשם

יתר לחץ דם היא מחלה כרונית, בה לחץ הדם על העורקים גבוה במיוחד. מחלה זו עלולה לגרום לפגיעה מתמשכת בכלי דם של רקמות רגישות כגון הלב, כלי הדם בעין ורקמת העצבים במוח. היא אחת מגורמי הסיכון להתקף לב, וגורם הסיכון העיקרי למחלת כליות כרונית. יתר לחץ דם היא המחלה הכרונית השכיחה ביותר, הפוגעת בכ-20% מהישראלים מעל גיל 18.

ערכי לחץ הדם - הערך הראשון (הגבוה יותר) הוא לחץ הדם הסיסטולי, המבטא את לחץ השיא בעורקים במהלך מחזור הלב, בזמן התכווצות הלב. הערך השני, הנמוך יותר, הוא לחץ הדם הדיאסטולי, נקודת הלחץ הנמוכה ביותר, בזמן הרפיית הלב. לחץ הדם נמדד ביחידות של מילימטר כספית (ממ"ס).

מדידת לחץ הדם מתבצעת באמצעות מכשיר מדידה ייעודי לאחר מנוחה של לפחות 10 דקות, לאחר שהנבדק לא עישן ולא שתה משקה המכיל קפאין כחצי שעה קודם למדידה. ערכים אופייניים בזמן מנוחה עבור אדם בוגר בריא, "טווח הנורמה", נעים סביב לחץ סיסטולי של 120 ממ"ס ולחץ דיאסטולי של 80 ממ"ס (נכתב כ-120/80 ממ"ס). ערכי לחץ דם מעל 140/90 ממ"ס, או מעל 130/80 ממ"ס אצל חולי סוכרת וכליות, נחשבים כיתר לחץ דם. הטווח שבין 120-139 ממ"ס לחץ סיסטולי ו- 80-89 ממ"ס דיאסטולי מוגדר כ"טרום יתר לחץ דם" ומחייב מעקב ושינוי באורח החיים ולעיתים גם טיפול תרופתי.

גורמים לעלייה בלחץ הדם - מתח, התרגשות, כעס, מאמץ גופני, שתיית קפה, עישון וכאבים כרוניים עלולים לגרום לעלייה בלחץ הדם לפרק זמן מוגבל, שלאחריו הוא יחזור לערכים תקינים. אורח חיים לא בריא, כגון עישון, השמנת יתר, היעדר פעילות גופנית וצריכה מוגזמת של מלח, עלול לגרום למחלת יתר לחץ הדם, אולם מעל 90% מהמקרים לעלייה בלחץ הדם נובעים מרקע תורשתי. במעט מהמקרים יתר לחץ דם נגרם בגלל היצרות עורקים או הפרשת הורמונים מסוימים.

אבחון יתר לחץ דם - האבחנה נקבעת לאחר סדרה של לפחות שלוש מדידות במועדים שונים בהן התקבלו תוצאות שהן מעל טווח הנורמה. לעולם אין לקבוע אבחנה של יתר לחץ דם על סמך מדידה אחת בלבד!

הסימפטומים של יתר לחץ דם - אחת הבעיות של יתר לחץ דם, הנקרא גם "הרוצח השקט", היא היעדר סימפטומים ברורים וחד משמעיים. תלונות על כאבי ראש, סחרחורות, תחושת חום בפנים ובצוואר, הן תלונות אופייניות של חולים ביתר לחץ דם, אך כשלעצמן אינן מהוות תסמינים מובהקים למחלה. כאב אינו מהווה סימפטום של יתר לחץ דם, אם כי לרוב הוא סיבה לעלייה בלחץ הדם.

יתר לחץ דם
יתר לחץ דם

חשיבות הטיפול ביתר לחץ דם - יתר לחץ דם היא מחלה הפוגעת בדפנות העורקים, גורמת להיצרותם ובכך גורמת לירידה בזרימת הדם לאיברים חיוניים כמו לב, מוח וכליות. עקב כך, החולה עלול לפתח עם הזמן תעוקת חזה, אוטם שריר הלב, אירוע מוחי (שבץ מוחי) ואי ספיקה של הכליות. גילוי מוקדם וטיפול יעיל ביתר לחץ דם מונע בשיעור גבוה של המקרים את נזקי המחלה. גוף האדם אינו "מתרגל" ללחץ דם גבוה. ההיפך הוא הנכון, ככל שהזמן שבו החולה נתון ללחץ דם גבוה מעל טווח הנורמה, הסיכון לנזק בריאותי וסיבוכים גדול יותר.

טיפול מונע - הטיפול היעיל ביותר למניעת יתר לחץ דם הוא שמירה על אורח חיים בריא, משקל גוף תקין, פעילות גופנית סדירה, הימנעות מעישון, הקטנת צריכת הקופאין, תזונה בריאה ודלת מלח.

כמה נתונים שכדאי לקחת לתשומת הלב לגבי השפעות המעבר לאורח חיים בריא:

ירידה של 10 ק"ג במשקל תביא להפחתה בלחץ הדם הסיסטולי ב-10 ממ"ס.

תזונה עשירה בירקות ופירות, מוצרי חלב ובשר דלי שומן (דגים בעיקר) מפחיתה את לחץ הדם ב-8 ממ"ס.

פעילות גופנית אירובית מפחיתה את לחץ הדם ב-10 ממ"ס.

הפסקת עישון מונעת את התקדמות התהליך הטרשתי בעורקים.

טיפול תרופתי - אם לחץ הדם גבוה מעל טווח הנורמה והשינוי באורח החיים לא הביא לירידתו, או ניכרים סימני פגיעה בלב, במוח, בכליות ובכלי הדם, נדרש להתחיל בטיפול תרופתי, לרוב שילוב של שניים או יותר סוגי תרופות. חשובה ההקפדה על נטילה סדירה של התרופות, כי נמצא שיש קשר מובהק בין חוסר איזון בלחץ הדם לבין נטילה בלתי סדירה של התרופות.

לעיתים, עלולות להתפתח תופעות לוואי עקב הטיפול התרופתי כמו: עייפות, חולשה, ישנוניות, חולשת שרירים, שיעול, נפיחות ברגליים ואפילו פגיעה בתפקוד המיני אצל גברים. חשוב לדווח על תופעות אלו לרופא על מנת שיוכל לשנות ולהתאים מחדש את שילובי התרופות. טיפול תרופתי אינו מרפא את יתר לחץ הדם, אלא רק מאזן אותו, ולכן החולים ייאלצו לקחת תרופות מדי יום למשך כל ימי חייהם. חולים הנוטלים תרופות חייבים לבצע בדיקות מעקב שגרתית כולל בדיקות שתן, דם, בדיקות לב, עיניים לפחות אחת לשנה, ולהימצא תחת מעקב רפואי.

לסיכום

1. יתר לחץ דם היא מחלה הניתנת לטיפול.
2. חשוב לאבחן את המחלה מוקדם ככל האפשר.
3. אורח חיים בריא הוא חלק בלתי נפרד והכרחי בטיפול ביתר לחץ דם.
4. חשוב להקפיד על נטילה יומיומית וקבועה של הטיפול התרופתי.
5. מעקב תקופתי הוא חלק מהטיפול במחלה.

ד"ר שוקי לשם הוא רופא מרחבי חיפה, יועץ יתר לחץ דם מחוזי בלאומית שירותי בריאות, מחוז צפון

בואו לדבר על זה בפורום נפרולוגיה ויתר לחץ דם.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום