נדודי שינה: הגיע הזמן להירדם

(0)
לדרג

כ-15% מהאוכלוסייה סובלים בשלב כלשהו בחייהם מהפרעות שינה, הפוגעות בתפקוד היום יומי, וגורמות לבעיות בלב ובכלי הדם. מה עושים?

מאת: פרופ' גיורא פילר

אם אתה מתקשה להירדם בלילה, מתהפך מצד לצד, שנתך נודדת ואינה רציפה, כנראה שאתה סובל מהפרעות שינה. אבל, אתה לא לבד: מתברר שהפרעות שינה הן תופעה שכיחה, כ-15% מהאוכלוסייה יסבלו מהן במהלך חייהם. בעבר התופעה לא זכתה לתשומת לב מספקת, אך כיום ידוע כי להפרעות בשינה יש השפעה שלילית ניכרת על יכולתנו הקוגניטיביות ולכן השלכות על תפקודנו בחיי היום-יום. בנוסף, מחקרים רבים מצאו קשר מובהק בין חסך בשינה או בשינה לא איכותית לבין בעיות בריאותיות במערכת הלב וכלי הדם ומערכות נוספות בגוף.


הגורמים העיקריים לנדודי שינה

הפרעות בשינה נגרמות בגלל בעיות בריאות שונות, כגון בעיות בפעילות בלוטת התריס, מחלות דלקתיות כרוניות ומחלות ממאירות וכאבים כרוניים. גורם הפרעה אחר ניתן להגדרה כ"היגיינת שינה", כלומר הכנה לא נכונה לקראת שנת הלילה, כגון שתיית קפאין בשעה מאוחרת או שהות בסביבה רועשת או מוארת בטרם השינה . מתח נפשי, לחצים מחשבות טורדניות כאלו ואחרות מהווים סיבה נפוצה לנדודי שינה. סיבה נוספת לחוסר שינה בגילאים המבוגרים יותר (50+) היא ירידה ברמת הפרשת המלטונין, ההורמון האחראי לתחושת העייפות והירדמות. בבעיות שמקורן בדום נשימה ניתן להבחין לפי נחירות בלילה והרגשת עייפות מתמשכת, אם כי לא כל נחירה מעידה בהכרח על בעיית דום נשימה. העייפות במשך היום תיחשב כבעיה הקשורה בהפרעות שינה רק אם ישנתם בסביבה בה מתקיימת "היגיינת שינה". אם לאחר שינה מספקת והקפדה על היגיינת שינה נאותה אתם עדיין סובלים מסימפטומים של הפרעות שינה, ייתכן כי ישנה בעיה בהפרשת המלטונין או בעיית שינה על רקע מתח ולחץ נפשי.

אופן הטיפול בהפרעות שינה

טיפול עצמי: הכלל הראשון לטיפול בבעיות שינה יהיה שמירה על היגיינת שינה: סביבת שינה שקטה וחשוכה; היערכות לקראת השינה כגון הימנעות מפעילות ספורטיבית בטרם השינה (לפחות 4-5 שעות); הימנעות מצריכת קפאין ומחשיפה לתאורה חזקה. בהיבט הנפשי מומלץ להירגע לפני השינה, לדחוק ולגרש לגמרי מחשבות טורדניות בכל דרך שנוחה לכם: קריאה, שמיעת מוזיקה, וכל פעילות מרגיעה אחרת.

טיפול רפואי: הטיפול הרפואי נקבע בהתאם לתסמיני ההפרעה. על מנת לזהות את תסמיניה נעזרים במעבדת שינה בה ניתן לאבחן את הגורמים להפרעות. בעיות בהפרשת המלטונין ניתנות לטיפול באמצעות תרופה בשם סירקדין, השונה מתרופות השינה האחרות בהיותה מבוססת על העלאת רמת המלטונין בשחרור מושהה. התרופה מסדירה, לאחר כחודש עד חודשיים של טיפול, את הפרשת המלטונין ומאפשרת שינה טבעית ואיכותית.

האם התרופות השונות ממכרות?

תרופות השינה מדור קודם גרמו להתמכרות שהצריכה את העלאת המינון כדי לשמר את יעילותן. בעבר היה פחד משימוש בתרופות שינה וההתייחסות אליהן הייתה כאל "מותרות", אבל לאחרונה הרפואה גורסת כי תפקידי השינה חשובים מאוד ובעת הצורך מצדיקים שימוש בתרופות שינה. בתרופות החדישות, מרכיב התמכרות והתרגלות נמוך יותר משמעותית, לכן הן נחשבות בטוחות יותר לשימוש.

פרופ' גיורא פילר הוא מנהל המרפאה להפרעות שינה, הקריה הרפואית רמב"ם ושירותי בריאות כללית מחוז חיפה.

בואו לדבר על זה בפורום הפרעות שינה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום