איך לצלוח את ארוחות החג בשלום?

(0)
לדרג

ארוחות החג עם שפע האוכל עתיר הקלוריות מהוות סיכון למתמודדים עם מחלות כרוניות כגון סוכרת ויתר לחץ דם. מומלץ להקפיד על מאכלי בריאות ודפוסי אכילה נכונים

מאת: עינת בודנשטיין

עונת החגים בעיצומה. למי שמתמודדים עם מחלות כרוניות כגון סוכרת ויתר לחץ דם, זו תקופה המלווה במתח בגלל המפגשים המשפחתיים וקושי בשמירה על הבריאות ותזונה נכונה. ארוחות החג עם שפע האוכל עתיר הקלוריות, עלולות לפגוע באיזון הסוכר ולחץ דם.

תחילתה של שנה החדשה היא הזדמנות לפתוח דף חדש, ולכן גם הזמן לקבלת החלטה להקפיד על שמירת תזונה נכונה, בחגים ובמשך כל השנה.

תזונה בארוחות חג
תזונה בארוחות חג

תזונה נכונה על-פי הנטורופתיה

ראשית, הקפידו שבסל הקניות שלכם יהיה מגוון רחב של ירקות בשלל צבעים. ניתן לאדות ולבשל ירקות, אך תמיד מומלץ לאכול אותם טריים. ירקות עליים מנקים ומאזנים את ערכי לחץ הדם והסוכר ומספקים תחושת שובע מהירה ולאורך זמן. תוספת קטניות לתפריט החג מהווה תחליף למזונות מן החי. תכולת הסיבים הגבוהה מקנה הרגשת שובע, ומשפרת את איזון הסוכר. תפריט מומלץ: שילוב של עדשים, שעועית יבשה מכל סוג וחומוס גרגרים, כתוספת לסלטי ירקות טריים. אם אתם אוכלים דגים בחג, כדאי שתוסיפו לתפריט דגי ים המכילים אומגה 3, חומצת השומן בעלת השפעות בריאותיות חיוביות, כגון סלמון, הליבוט, טונה ובס. את הדגים רצוי לבשל בתנור בתוספת ירקות ולהימנע מטיגון.

אל תתפתו

אם אתם מתארחים, הביאו עמכם כמתנה למארחים מאכלי בריאות כגון סלט חסה, סלט עלי בייבי, סלט כרוב מגוון וקטניות. מה שבטוח בטוח: אתם וכל האורחים תיהנו ממזון בריאותי. ארוחות החג עשירות בחלבונים מהחי, המכילים כמות גבוהה של שומן המזיק לערכי לחץ הדם והסוכר, כגון כבד ובשר אדום. גם תוספת פחמימות פשוטות למנה העיקרית, כגון אורז לבן ותפוחי אדמה, היא בעלת תרומה שלילית לרמת הסוכר, וכמובן שגם הסוכרים והפחמימות בקינוחים אינם תוספת רצויה.

מומלץ להקדים ולאכול ארוחה קלה לפני ארוחת החג. על בטן שאינה מקרקרת קל יותר להפעיל שיקול דעת בבחירת המאכלים. הארוחה המקדימה תכיל ירקות, מרק ירקות או סלט חי, בתוספת של מנת פחמימה מורכבת: גריסי פנינה, אורז מלא, חיטה שלמה, קינואה, כוסמת או 2 פרוסות של לחם שיפון מלא ללא שמרים; וכן שומן צמחי כגון: טחינה, אבוקדו, חומוס, ממרח פסטו ועוד.

ובעת הארוחה...

סביב השולחן השתדלו לשבת על-יד איש שיחה שיסייע לכם להסיח את הדעת מהמאכלים שעל השולחן. עזרו למארחים בהגשת האוכל. זו סוג של פעילות גופנית שיש בה כדי להסיח את הדעת מהאוכל המפתה שעל השולחן. הימנעו ממשקאות מתוקים. בארוחה עצמה, הימנעו מפחמימות פשוטות. למנה העיקרית העדיפו מנת דג או עוף, המכילים חלבונים דלי שומן. אם מאכל כלשהו טעים לכם, המעיטו בכמות. זכרו שגם לכפית השנייה אותו הטעם. בסיום הארוחה הימנעו מקינוחים מתוקים. הסתפקו במים או סודה עם לימון המסייעים לעיכול המזון ומונעים את ספיגת הסוכר בדם. מסטיק בטעם מנטה יכול לשמש כתחליף למתוקים. אם בכל זאת התקשיתם להתגבר על תשוקתכם לקינוח, הסתפקו רק במנה קטנה ביותר. אל תיקחו צלחת מלאה כדי שהמארחים לא יפצירו בכם לסיימה. בסוף הארוחה טלו קפסולה של פרוביוטיקה, המגבירה את כמות החיידקים הידידותיים במערכת העיכול. כאשר שבעתם מהרו להתרחק מהשולחן, שחקו עם הילדים, עזרו לפנות את השולחן, או סתם להתאוורר בחוץ.

ביום המחרת חזרו לשגרת התזונה הבריאה, לשגרת הפעילות הגופנית או צאו לצעדה בחיק הטבע. מנוחה ושנת צהרים תיטיב עמכם. ותמיד זכרו: אתם שולטים על האוכל ולא האוכל שולט בכם.

עינת בודנשטיין היא נטורופתית במרפאות כללית, רפואה משלימה

בואו לדבר על זה בפורום נטורופתיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום