חוששים מקמטים, לא מסרטן העור

(0)
לדרג

מחקר חדש מצא כי הרצון במראה שזוף גובר על החשש מסרטן העור. החוקרים ממליצים להתמקד בפגיעה האסתטית בעור במסעות ההסברה למניעת המחלה

מאת: מערכת zap doctors

שזופים בכל מחיר. רבים מעדיפים להיחשף לשמש להשגת מראה אטרקטיבי קצר טווח למרות המודעות והחשש מסרטן העור, כך עולה ממחקר חדש של אוניברסיטת בן-גוריון בנגב. לפיכך מציעים החוקרים לפנות לציבור בשפה שהוא מבין: ליידע על הפגיעה במראה העור (הזדקנות מוקדמת, פיגמנטציה, קמטים וכדומה) כתוצאה מהחשיפה, במטרה להביא לצמצום החשיפה לשמש.

במחקר נמצא כי תפיסת החשיפה לשמש כמסוכנת היא סובייקטיבית מאוד ותלויה בשיקול דעתו ותחושתו האישית של האדם. במחקר זוהו שלושה מצבים שהוגדרו כמסוכנים על ידי הנבדקים: כשאפשר להרגיש את חום השמש בצורה מעיקה (צורב או חם מדי). כאשר החשיפה מתרחשת בים או בבריכה בין השעות 12:00-16:00 או כשהפרט מבחין בסימן של כוויה או אודם על עורו. מכאן עולה כי שהייה במרחבים מוצלים או ממוזגים, ומצבים שבהם הפרט אינו חש בחום השמש או אינו רואה אותה ישירות, נחשבים למוגנים; נתון חשוב נוסף הוא שבייחוד בקרב נשים, החשש מפגיעה במראה האסתטי של העור עשוי להוביל להימנעות מהחשיפה לשמש.

לדברי החוקרים, גב' מעיין קורזיץ, פרופ' יניב פוריה ופרופ' דניאל ורדי, ניתוח הממצאים מלמד על קיומם של שלושה דפוסי התנהגות מובחנים. הראשון, בעת חשיפה לשמש במהלך פעילויות בשגרת היומיום, שם המרואיינים כמעט ואינם מתגוננים מהשמש, השני מתרחש בעת שהייה בים או בבריכה בישראל, שם החשיפה לשמש נתפסת כמסוכנת ללא קשר לתנאי הסביבה, וההגנה מהשמש נעשית באופן אוטומטי. הדפוס השלישי מתרחש במהלך חופשה בחו"ל בעת שהייה בים או בבריכה, שם המרואיינים שוהים פרק זמן ממושך בשמש מתוך מטרה לחזור שזופים לישראל.
במחקר השתתפו 353 יהודים ישראלים שהשיבו על שאלונים בנוגע לדפוסי החשיפה שלהם לשמש, בנוסף נערכו 31 ראיונות עומק.

שיעור תחלואה מהגבוהים בעולם

שיעורי התחלואה בסרטן העור בקרב האוכלוסייה היהודית בישראל הם מהגבוהים בעולם המערבי. נכון להיום, גופים כמו משרד הבריאות והאגודה למלחמה בסרטן משקיעים משאבים רבים בכדי להקטין את שיעור התחלואה.

מהמחקר עולה כי ישראלים ממעיטים לחשוש מסרטן העור ותוצאותיו כמו גם לשייך מחלה זו לגיל מאוחר. לטענת פרופ' פוריה, הציבור נוהג באחריות יחסית בסביבת הים והבריכה אך נוהג בחוסר אחריות בשגרת היום-יום. בנוסף לכך, ממצאי המחקר מדגישים כי יש להתייחס במסעות פרסום שמטרתם למנוע חשיפה לשמש גם לחשש מסרטן העור אך, גם לפגיעה במראה האסתטי כתוצאה מהחשיפה לשמש.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום סרטן העור ונקודות חן (שומות)
פורום רפואת עור

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום