מערכת הבריאות עוברת למצב חירום

(0)
לדרג

נציגי ארגון רופאי בי"ח: התפטרות המתמחים שקולה למשבר ביטחוני. משרד הבריאות: הטיפולים הדחופים מתקיימים כסדרם, רק אנו נקבע אם ייסגרו מחלקות

מאת: מערכת zap doctors

משרד הבריאות עושה סדר בבלאגן ומדגיש כי כל הטיפולים הדחופים מתקיימים כסדרם בבתי החולים בתיאום מלא עם משרד הבריאות. בהודעה של משרד הבריאות נכתב כי חדר המצב של משרד הבריאות הוא הגורם היחיד שקובע את ויסות הפינויים של מד"א. כמו כן, ראשי המשרד יקבעו האם יסגרו מחלקות, מרפאות וחדרי מיון. לאף גורם אחר במערכת, כך נטען, לא ניתנה הסמכות לכך. יצויין כי, עד עתה לא נסגרו מחלקות או חדרי מיון.

בהודעה רשמית נאמר כי חדר המצב במשרד הבריאות פועל לווסת פינויים על מנת להקל על העומס ולקצר את זמני ההמתנה לטובת ציבור החולים. ניתוחים שנקבעו יתקיימו כסדרם, אלא אם כן נמסר לחולים אחרת מבית החולים.

מוקדם יותר הודיעו נציגי הרופאים הבכירים במסיבת עיתונאים דרמטית, משותפת עם הסטאז'רים והסטודנטים כי מערכת הבריאות במרכז הארץ, המשרתת כ-80% מאוכלוסיית ישראל, עוברת לעבודה במתכונת חירום. משמעות הדבר הוא כי בבתי החולים הגדולים במרכז הארץ: שיבא, איכילוב, מאיר, וולפסון, רמב"ם ובני ציון יעבדו רק מחלקות טיפול נמרץ, חדרי מיון וחדרי לידה. מרפאות חוץ, מכונים, בדיקות וניתוחים מתוכננים לא יבוצעו.

לדברי ד"ר צביקה קליין, ממקימי ארגון ארב"ל (ארגון בהקמה של רופאי בתי החולים), התפטרות מאות המתמחים, שצפויה להיכנס היום לתוקף, לא תאפשר הפעלה שגרתית של מערכת הבריאות הציבורית. "הציבור לא אויב שלנו ואנו עושים זאת מתוך תחושה של אחריות מקצועית. אנו ניתן רק טיפולים דחופים. יש לקחת בחשבון שמצפים מרופאים שלא עשו עשרות שנים תורנויות, להחליף את הרופאים המתמחים ואין זה אפשרי. אנו יכולים לתת רק רפואת חירום. הציבור צריך לדעת את האמת - אנו רוצים שהמשבר ייגמר מהר. לכן הפעלת בי"ח במתכונת רגילה היא הטעייה".

"נתניהו מומחה לכיבוי שריפות"

במסיבת העיתונאים ביקר ד"ר קליין בחריפות את רה"מ ושר הבריאות, בנימין נתניהו, וכינה אותו "מומחה לכיבוי שריפות", אשר כבר ביקש ארכה אחת, בדקה ה-90 פלוס, ושב ומבקש ארכה נוספת של שבועיים. "היה לו את כל הזמן שבעולם והיום הוא מבקש עוד שבועיים. הוא מחכה שהאש תפרוץ והוא יכבה אותה. יש להתייחס למשבר בבריאות כמו משבר באחד הגבולות. אוי לנו אם יעלה בחיי אדם".

לא ישולבו רופאים שלמדו בחו"ל ולא עברו מבחן הסמכה

בנוסף, דחה ד"ר קליין בשאט נפש את הצעת סגן שר הבריאות לאפשר לרופאים שלמדו בחו"ל לעבוד בישראל בלי שעברו את מבחני ההסמכה: "זו תהיה חציית קו אדום מבחינתנו. נחסום אותו בגופנו. לא ניתן להם לדרדר את הרפואה הציבורית בישראל. זה חיסול המועצה המדעית והפיכתה לחותמת גומי של פקידי האוצר".

המתמחים: "קצה נפשנו. אנו מתפטרים"

טרם התכנסות מסיבת העיתונאים של הרופאים המומחים, כינסו נציגי הרופאים המתמחים מסיבת עיתונאים שבה הודיעו סופית על התפטרותם. "האוצר מתנהג בביריונות. קצנו במו"מ ולא נוכל יותר להרשות שירמסו את כבודנו. במדינה שבה בריונים לא מכבדים הסכמים, איש הישר בעיניו יעשה", הודיעו נציגי הרופאים הצעירים, לאחר כישלון המגעים עם האוצר.

בהצהרה שהקריא ד"ר גבי הרן, מתמחה מבי"ח מאיר, עולה כי הייאוש אחז במתמחים והם לא מאמינים כי בשעות הקרובות שנותרו עד לדיון בביה"ד משהו עשוי להשתנות: "אנו מסיימים מסכת דיונים מפרכת עם האוצר. לאחר שאילן לוין סיים לדכא את המורים, האחיות והעובדים הסוציאליים הוא התפנה לטפל ברופאים. ממשרתי ציבור הפכו אותנו לאויבי האומה. האוצר דחק בנו לוותר על החולים. ניסו לשכנע אותנו לקחת כסף מהפריפריה ולנכס אותנו לטובתנו. אילן לוין ונציגי האוצר איימו עלינו בצווי מניעה של בימ"ש, שאותו הם בעצם לא מכבדים. אנו מכבדים את ביה"ד, אולם לא ניתן לעבור יותר על כבודנו.

"הקרבנו את היקר לנו מכל, ואני וחברי החלטנו להתפטר כבר היום. בכוונתנו לבקש מביה"ד לא לתת יד לבקשת המדינה ולא להוציא צווי מניעה לפיטורינו. אילן לוין והמדינה הביאו אותנו למצב זה. קצנו בזה. כל אחד מאיתנו יחליט לגורלו כפרט בודד. לא נוכל יותר להיות אחראים למה שיעשו חברינו כי במדינה בה בריונים לא מכבדים הסכמים, איש היישר בעיניו יעשה".

ד"ר דובי בכר, מתמחה מב"יח בילינסון, חיזק את תחושת אובדן האמון באוצר: "אין לנו כלים להתמודד עם האוצר. אנו רופאים, לאחר חודשי מאבק נאלצים להודות כי שוב האוצר ניצח ובכך החולים והרופאים הפסידו".

"המדינה מפרה את החוק ברגל גסה"

המתמחים המשיכו להעיד כל העת על אהבתם למקצוע הרפואה, אולם בד בבד לא יכלו להשלים עם דריסת כבודם. ד"ר בכר הוסיף ואמר, "אנו מאמינים ברפואה מניעתית וזה הדבר המופלא ברפואה. לצערנו במדינה הזאת עד שלא קורה אסון אין התערבות".

בימים האחרונים נשמעה ביקורת חריפה נגד רה"מ מצד המתמחים על כך שהוא לא מתערב בשיחות המו"מ כפי שנתבקש על ידי ביה"ד - "הפתרון בידי רה"מ. למרות הרושם שנוצר כי הוא הבין את המצוקות שלנו ולמרות ההנחיה של ביה"ד הוא לא התערב בהשגת פתרון. כעת אנחנו לא יכולים לעצור את הר הגעש ותחושת התסכול ומקווים שהמדינה תתעשת ותיתן מזור למשבר".

ד"ר פלדמן, נציג המתמחים בדיונים עם האוצר, דחה את האמירה לפיה אתמול היו התבטאויות חריגות בשיחות: "לא אמרנו לאף אחד 'סתמו את הפה'". הוא הדגיש כי הפערים בין האוצר למתמחים גדולים מאוד. לדבריו, שתי הנקודות שבהן ביקשו להתמקד הן עקרוניות, האחת קיצור הסכם שהייתה לו התנגדות גדולה מצד הרופאים, ולמרות זאת בחרו לחתום עליו. והשנייה היא תגמול: רופא שיעבוד במשרה מלאה במערכת ציבורית ראוי לתגמול טוב יותר ולא כפי שהאוצר הציע - מי שיעבוד יותר ממשרה מלאה יקבל יותר כסף נוסף. "רופא מומחה אחרי 14 שנות הכשרה חייב להתפרנס באופן סביר במשרה מלאה של 190 שעות בבי"ח, אח"כ אפשר לדבר על עבודה נוספת שבלאו הכי כולנו עושים".

ד"ר אריאל פרקש, מתמחה מבי"ח איכילוב, דחה את הטענה לפיה הרופאים מפרי חוק. "מי שמפר חוק הם המדינה והאוצר: יש חוק שמחייב כל עובד ב-25 שעות מנוחה בכל שבוע. חוק עליו הרופאים והמדינה עוברים מידי יום", אמר. "בנוסף, כבר לפני עשור נחתם הסכם עם הרופאים לפיו יש להגביל את שעות העבודה ושעות התורנויות - שגם הוא מופר מדי יום. אחרי שהמדינה מכופפת חוקים, שלא יבואו לשאול אותנו איך אנו לא מכבדים חוקים".

"המדינה צריכה להיות מודאגת, לא אנחנו"

מדינת ישראל היא המדינה היחידה שלא השכילה להבין שרופאים הם מצרך יקר, אמרו נציגי הרופאים והוסיפו כי הם לא מודאגים מהיום שאחרי התפטרותם. שכן כבר עתה, הודו, זורמות הצעות עבודה רבות מחברות ביוטק, הייטק, ומדינות עולם רבות כגון אוסטרליה שיודעות להעריך את השווי האמיתי של הרופאים. אולם סייגו המתמחים ואמרו שכל רצונם הוא שכר מכובד עבור עבודתם כרופאים בישראל.

תמיכה גורפת במתמחים

נציג הסטאז'רים לרפואה הקריא במסיבת העיתונאים המשותפת עם הרופאים הבכירים, הודעת תמיכה במאבק המתמחים והודיע כי הם "הרופאים הישראלים החדשים", ישעו כניסתם למערכת הבריאות ולא יתחילו את התמחותם בבתי חולים בישראל. זאת עד אשר דרישות המתמחים ייענו.

בנוסף הודיע כי לא יסכימו "לסתום חורים" במקום המתמחים שהתפטרו, שכן הם עדיין לא רופאים ואסור להם לעבור על החוק. יתרה מזאת, הודגש כי מאחר שהם לא חלק מהמערכת לא ניתן יהיה להכריח אותם לעבוד באמצעות צווי ביה"ד. "הקברניטים צריכים לדעת כי הם מאבדים את דור ההמשך", סיכם נציג הסטאז'רים.

נציג התאחדות הסטודנטים הארצית לרפואה הצטרף אף הוא להודעות התמיכה והודיע כי הסטודנטים לרפואה לא יפתחו את שנת הלימודים עד אשר המצב ייפתר.

ד"ר קליין ציין כי אלפי רופאים הצטרפו לארגון ארב"ל והיום ב-19:00 צפוי כנס של כל מנהלי המחלקות בבתי החולים הגדולים במרכז הארץ בכדי להחליט על המשך הדרך.

פרופ' ערן דולב, יו"ר ארב"ל, ציין כי הרוב המוחלט של הרופאים המומחים מביעים תמיכה במתמחים ומסירים בפניהם את הכובע על המהלך שעשו. "המדינה ביזתה את הדור החדש של הרופאים והצלקות והשריטות יהיו במערכת עוד שנים ארוכות".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום