סרטן השד: מלחמה

(0)
לדרג

המלחמה בסרטן השד נוחלת הצלחה. מסתמנת ירידה בתמותה ובתחלואה. מספר המחקרים הגדל מניב טיפולים חדשים, אבל הטיפול היעיל ביותר היה ונותר הגילוי המוקדם

מאת: נגוהה שפרלינג, כתבת doctors

אוקטובר, חודש המודעות לסרטן השד, עומד השנה בסימן של תקווה. לפי נתונים חדשים שמפרסמת האגודה הישראלית למלחמה בסרטן, נרשמה ירידה של כ-30% בתמותה מסרטן השד מאז 1998, מ-22.6% ל-17.4% בשנת 2009 (האחוזים: מקרב החולות במחלה). כמי שחיה את עולם סרטן השד כבר שלושים שנה, אני יכולה לומר בביטחון מלא שהירידה בתמותה נובעת מההתקדמות העצומה בהתמודדות עם המחלה", אומרת ד"ר תמי קרני, כירורגית שד במרכז הרב תחומי הפרטי לבריאות השד ליידי אסיא, מקבוצת אסיא מדיקל ובמכון לבריאות השד במרכז הרפואי אסף הרופא.

יום המודעות לסרטן השד
יום המודעות לסרטן השד

ניצחון קטן

הירידה בתמותה מסרטן השד מעידה על ניצחון קטן במערכה על חייהן של נשים רבות הנאבקות במחלה. לפי נתוני האגודה למלחמה בסרטן, בישראל מאובחנות מדי שנה כ-4,000 נשים כחולות בסרטן השד. אחת מכל 8 נשים תאובחן כחולה בסרטן השד במהלך חייה (עד גיל 80). בישראל ובאירופה כ-25% מהמאובחנות הן בגיל 50 ומטה, וכ-6% מתחת לגיל 40. סרטן השד הוא הסרטן הקטלני בעולם בקרב נשים מבין סוגי הסרטנים השונים.

ד"ר קרני, הגאה בהצלחה עד כה, מסבירה את הגורמים לעלייה בתחלואה ומפרטת את ההישגים בהתמודדות עם המחלה: "שיעור התחלואה לנשים מעל גיל 50 הוא כ-75%, ומכאן שבגיל מתקדם גדל הסיכון לחלות בסרטן השד. למרבה הצער, שכיחות המחלה עלתה ב-30 השנה האחרונות מ-7.5%, כלומר 1 מתוך 13 נשים, ל-12.3% 1 מכל 8 נשים.

עם זאת, מניתוח הנתונים בשנים האחרונות, מאז 2003, מתברר שמסתמנת מגמה של ירידה בשיעורי התחלואה. חלק מסוים מהעלייה בהיקף התחלואה הוא באופן די מפתיע דווקא תוצאה של המלחמה בסרטן השד. איתור בשלבים הראשונים מאפשר לטפל במחלה ולמנוע את התפתחותה. בחלק גדול מן המקרים החולות תמשכנה בחייהן כרגיל עד לשיבה טובה.

מחקרים פורצי דרך

לפי ד"ר קרני, התקדמות בהתמודדות עם סרטן השד נובעת מעלייה במודעות למחלה, מפעולות למניעתה, מגילויה המוקדם וממחקר. "מספר המחקרים ברחבי העולם הנוגעים להתמודדות עם סרטן השד הוא עצום. אני עצמי מקבלת לתיבת הדואר שלי כ-10 מאמרים מדי יום. המחקרים מתמקדים בניתוחים אסתטיים לכריתת שד חלקית או שחזורים בכריתה מלאה; פיתוח מכשיר לזיהוי שוליים נקיים מתאים סרטניים, שמשתמשים בו תוך כדי ניתוח לכריתת גידול סרטני; טיפולים אונקולוגיים יעילים יותר; טיפולים ביולוגיים; מניעה על ידי איתור מוקדם של המחלה או 'תיקונים' למוטציות גנטיות; מחקר בסיסי מעבדתי; פסיכולוגיה וסוציולוגיה של החולי; שיטות אבחון ועוד".

בדיקות, בדיקות ובדיקות

למרות המחקרים הרבים ושיטות הטיפול החדשניות, זיהוי המחלה בשלב מוקדם נותר עדיין הפרמטר החשוב ביותר להצלחה במלחמה בסרטן. גילוי מוקדם יבטיח בשיעורי הצלחה גבוהים להתגבר על המחלה. קרני: גם כיום הכלי העיקרי במניעת תחלואה ותמותה מסרטן השד הוא הגילוי המוקדם. ככל שאנו מאתרים את הגידול בשלב התפתחות מוקדם יותר, כך קטן הסיכון להתפשטותו, ולכן מומלץ להתחיל בבדיקות כבר מגיל 30. מגיל 50 מומלץ לבצע אחת לשנתיים בדיקת ממוגרפיה. נשים בסיכון מוגבר בגלל רקע משפחתי או תורשתי נדרשות להתייעץ עם רופאיהן כדי לקבוע את מסגרת הטיפול המניעתי המתאים למצבן".

בואו לדבר על זה בפורום סרטן השד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום