איפה בכלל נמצא הלבלב?

(42)
לדרג

מייסד חברת אפל, סטיב ג'ובס, הלך לעולמו לאחר מאבק ממושך בסרטן הלבלב. להלן 10 דברים שחשוב שתדעו על הלבלב - אחת הבלוטות החיוניות בגוף האדם

מאת: אראלה טהרלב בן?שחר

1. האגס הנחבא

הלבלב הוא איבר תוך בטני שדומה לאגס מוארך שוכב, והוא חבוי מאחורי המעי הגס והקיבה ומשתרע בין הטחול לתריסריון. אורכו כ?15 ס"מ אצל אדם בוגר, ומשקלו נע בין 85 ל?100 גרם.

2. תאים מומחים

הלבלב עשוי מסוגי תאים שונים, כל תא אחראי על הפרשת הורמון אחר או לייצור אנזימים. כל ההורמונים והאנזימים מווסתים וקשורים לפעולת העיכול ואחראים למשק הסוכר, לתחושות הרעב והשובע, לתנועתיות ולספיגת המזון במערכת העיכול.

3. דיוק מופלא

הלבלב מייצר אינסולין, הורמון המווסת את רמת הסוכר בדם. כמות האינסולין שהוא מייצר מותאמת לרמת הסוכר בדם. גם משאבות האינסולין המלאכותיות המשוכללות שפותחו לטיפול בחולי סוכרת אינן מצליחות לחקות את הדיוק שבו הלבלב מתאים בין רמת הסוכר לכמות האינסולין בדם.

4. פירוק מדוקדק

הלבלב מפריש לתוך צינור העיכול כליטר מיצי לבלב ביממה ברמת חומציות (PH) שנעה בין 7.7 ל- 8.2. מיצים אלה מכילים כמות גדולה של אנזימים לפירוק כל אבות המזון.

5. מנגנון השהיה טבעי

איך האנזימים הנוצרים בלבלב מסוגלים לפרק המבורגר במשקל 300 גרם ואינם מפרקים את הלבלב עצמו? מתברר שכל עוד הם בלבלב, הם למעשה פרו-אנזימים, שאינם פעילים. מה שהופך אותם לאנזימים פעילים הם מיצי המרה שאותם הם פוגשים בתריסריון, שהוא בתורו ערוך וממוגן מפני הרס.

6. פגיעה חיצונית

שתייה מופרזת של אלכוהול, עישון ומזהמים חיצוניים עלולים לגרום לדלקת הלבלב ואף להתפתחות גידול באיבר. אבני מרה שנודדות במורד צינור המרה מחוללות ברוב המקרים את הדלקת בלבלב.

7. על מיצים ודלקת

דלקת בלבלב נגרמת במנגנון של שפעול התססים בעודם בצינור הלבלב. המיצים המצטברים בו מאכלים את תאיו וגורמים לדלקת שעשויה לפגוע ביכולתו לייצר אנזימי עיכול והורמונים. הדלקת עלולה להיות חריפה או כרונית . ברוב המקרים תירפא דלקת החריפה מעצמה בתוך כמה ימים, ולא תותיר נזק.

8. מתפקד בכל מצב

כש נאלצים לכרות חלקים גדולים מהלבלב הוא לא מפסיק לתפקד. מתברר שחלקי לבלב קטנים מסוגלים לייצר מספיק אינסולין לתפקוד תקין של משק הסוכר. מצד שני, הלבלב המקוצץ אינו מסוגל לייצר את כמות האנזימים הנחוצה לפירוק המזון, אך את אלה ניתן ליטול כתוספים.

9. אבחון מוקדם

המחלה השנייה בשכיחותה במחלות הלבלב היא סרטן. סרטן הלבלב אלים, וזיהויו מתאחר בדרך כלל. בשנים האחרונות ובשימוש נרחב בטומוגרפיה, ניתן לאבחן את הגידול מוקדם- לעתים אפילו בשלב שהוא עדיין טרום סרטני. אבחון מוקדם חשוב מאד, בין היתר משום שכלי הדם המזרימים דם למערכת העיכול נמצאים בקרבה יתרה ללבלב: כך הסרטן עלול לחדור לכלי הדם, ולא לאפשר התערבות ניתוחית.

10. חשיפת יתר בצפון

גם סרטן הלבלב מושפע מאורח חיים והוא שכיח הרבה יותר בקרב מעשנים ובאנשים הסובלים מהשמנה. בארץ הוא שכיח מעט יותר באזור חיפה והצפון, ייתכן כי בשל גורמים סביבתיים.

ייעוץ רפואי: פרופ' יורם קלוגר, ראש המערך הכירורגי, הקריה הרפואית רמב"ם

לכתבות נוספות בנושא בריאות, רפואה מונעת ואיכות חיים, היכנסו לאתר הקריה הרפואית רמב"ם.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום רפואת משפחה
פורום כירורגיה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום