סוכרת - גורם סיכון לאלצהיימר

(0)
לדרג

חוקרים מיפן, שעקבו אחרי 1,000 בני שישים ומעלה במשך 15 שנה, מצאו כי לחולים בסוכרת סיכון כפול לפתח דמנציה

מאת: מערכת zap doctors

סוכרת היא גורם סיכון משמעותי להתפתחות דמנציה (שיטיון), ובעיקר מחלת אלצהיימר, כך עולה מתוצאות מחקר חדש מיפן, שפורסמו לאחרונה בכתב העת Neurology.

במחקר השתתפו מעל 1,000 נבדקים בגילאי 60 ומעלה. בקרב החולים בסוכרת בתחילת המחקר נרשם סיכון גבוה כפול להתפתחות דמנציה במהלך תקופה ממוצעת של 11 שנים, בהשוואה לאלו ללא סוכרת.

החוקרים התבססו על נתוני מחקר להערכת הקשר בין רמות סוכר בדם במהלך בדיקות העמסת סוכר (OGTT או Oral Glucose Tolerance Test) ובין התפתחות דמנציה, על סוגיה השונים. משנת 1961 עקבו החוקרים אחר מחלות כלי דם והלב של המשתתפים במחקר; בשנת 1985 נבדק המצב הקוגניטיבי של המשתתפים.

הסקירה כללה כ-1,000 משתתפים. בתחילת המחקר ל-55% מהם היו בדיקות סבילות סוכר תקינות, ל-7% הפרעות ברמות סוכר בדם בצום, ל-25% הפרעה בסבילות לסוכר (IGT) ו-15% מהמשתתפים חולי בסוכרת.

כל המשתתפים עברו בדיקת העמסת 75 גרם סוכר, וכ-90% מהמקרים של דמנציה אושרו באמצעות בדיקות מתאימות. הקשר תועד בין רמות סוכר מוגברות שעתיים לאחר העמסת סוכר ובין סיכון מוגבר לדמנציה, אך לא תועד קשר עם רמות סוכר בדם בצום. בהשוואה לחולים עם רמות סוכר בדם של מתחת ל-120 מ"ג לד"ל, שעתיים לאחר העמסת סוכר, הסיכון לדמנציה היה גבוה יותר באלו עם רמות סוכר בטווח 140-199 מ"ג לד"ל, וגבוהות יותר משמעותית באלו עם ערכים של 200 מ"ג לד"ל ומעלה.

במהלך המעקב, שארך במשך 15 שנה, 232 משתתפים פיתחו דמנציה. נמצא כי בהתחשבות בנתוני גיל ומין, היארעות כל סוגי דמנציה, מחלת אלצהיימר ודמנציה של הלב וכל הדם, הייתה גבוהה יותר משמעותית בקרב מי שהיו חולים בסוכרת בתחילת המחקר, בהשוואה למי שהיו לו רמות סוכר תקינות בדם. הסיכון לדמנציה היה מוגבר גם בחולים עם IGT.

לדברי החוקרים, למרות שמחקרים קודמים הוכיחו כי סוכרת הינה גורם סיכון לדמנציה, למחקר הנוכחי ייחודיות מבחינה מתודולוגית.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום סוכרת
פורום אלצהיימר

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום