סרטן שד בצעירות: גורם סיכון

(0)
לדרג

מחקר: נשים שאובחנו עם סרטן שד בצעירותן נמצאות בסיכון לחלות בסרטן אחר, לא בגלל "נטייה" כלשהי, אלא בשל משך החיים ארוך יותר

מאת: ד"ר תמי קרני

ידוע כי נשים שאובחנו כחולות בסרטן שד בגיל צעיר נמצאות בסיכון גבוה יותר לחלות במשך חייהן בסרטן ממקור אחר. זאת בהשוואה לנשים שאובחנו עם סרטן שד בגילאים מבוגרים יותר.

השאלה היא מדוע? הועלו השערות שונות מדוע זה קורה. האם זה קשור ל"נטייה" לחלות בסרטן? האם זה קשור לטיפולים הכימותרפיים הניתנים יותר לחולות צעירות מאשר לחולות מבוגרות? ואולי זה קשור לעובדה הפשוטה שלנשים אשר חלו בסרטן שד בגיל צעיר יש יותר שנים לחיות עד הגיען לגיל מבוגר, ולכן יש להן יותר שנים לחלות במחלות שונות כמו בסרטן ממקור שאינו שד.

עד כה לא נעשתה בדיקת התאמה והצלבה של הנתונים הבאים: הגיל שבו חלתה האישה בסרטן שד, אורך החיים לאחר שחלתה בסרטן שד, האבחון, המעקב, הטיפול ודפוס הסיכון לפי גיל.

ממאמר חדש שפורסם ביוני 2011 בעיתוןCancer Epidemiol Biomarkers Prev עולה כי אבחון סרטן השד בגיל צעיר מהווה גורם סיכון לחלות בסרטן נוסף במהלך החיים מהסיבה הפשוטה - אורך החיים הממושך יותר, הצפוי לחולות סרטן השד, אשר חלו בגיל צעיר. דפוס התנהגות שונה נראה לגבי סרטן רירית הרחם.

במחקר נכללו 304,703 נשים שאובחנו עם סרטן שד במהלך 1943-2006 לפי הרישומים של דנמרק, נורווגיה ופינלנד. הנתונים נלקחו מהרישום הנורדי הלאומי וכללו נשים עם גידולי סרטן שד ואחרים, פירוט הטיפולים שניתנו לנשים ב-4 חודשים לאחר זיהוי סרטן השד שכלל ניתוח, כימותרפיה, הקרנות וטיפול הורמונאלי.

החוקרים הגיעו למסקנה לאחר שחישבו בעזרת כלים סטטיסטיים את הסיכון היחסי והמוחלט של הנשים הללו לחלות בסרטן ממקור ראשוני שונה מהשד. זאת בהתאם לאורך התקופה, האפקט של הטיפול והמעקב.

ד"ר תמי קרני, כירורגית שד בכירה, ליידי אסיא, מבית אסיא מדיקל, בית חולים אסותא

בואו לדבר על זה בפורום סרטן השד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום