האם כלבים מריחים סרטן?

(0)
לדרג

מחקר: כלבי רועים ולברדור מאומנים שהריחו את הנשיפות של הנבדקים, הצליחו לזהות גידולים ממאירים בריאות בדיוק רב יותר אפילו מבדיקות המקצועיות

מאת: ד"ר עמית עקירוב

כלבים ידועים כחבריהם הטובים ביותר של בני האדם, ועכשיו מתברר כי יש לכך הוכחות בשטח. חוקרים מגרמניה מדווחים כי כלבים מיומנים עשויים לזהות במהימנות מקרים של מחלות ממאירות של הריאה בבני אדם, באמצעות הרחת הנשימה של הנבדק. הכלבים הצליחו לזהות את הממאירות בנוכחות ריחות נוספים של עשן סיגריות או שאריות מזון בנשימה של הנבדקים.

במחקר שפורסם בכתב העת European Respiratory Journal נמצא כי ארבעה כלבים מיומנים שני רועים גרמנים, רועה אוסטרלי ולברדור זיהו נכונה גידולים ממאירים ב-71 מבין 100 דגימות מחולים עם סרטן ריאות. בנוסף, הם שללו נכונה נוכחות ממאירות ב-372 מבין 400 דגימות שהיו ידועות כשליליות לסרטן ריאות, ומכאן שיעורים נמוכים מאוד של תשובות חיוביות-שגויות (7%).

המחקר כלל 220 מתנדבים 110 בריאים, 60 חולים בסרטן ריאות ו-50 לוקים במחלת ריאות חסימתית כרונית. החוקרים הציגו לכלבים חמש צינוריות זכוכית שאליהם נשפו הנבדקים, ורק אחת הכילה דגימה מאדם חולה. הכלבים אומנו לשכב ולהצמיד את אפם לצינורית הזכוכית במידה וזיהו סרטן ריאות.

לדברי החוקרים, משך האימון של הכלבים עשוי להביא להבדלים המשמעותיים בין המחקרים השונים בנושא. במחקר הנוכחי, ארבעת הכלבים אומנו במשך תשעה חודשים, כאשר במחקרים אחרים האימון נמשך שלושה שבועות. בנוסף, נראה כי יש חשיבות גם לסוג הדגימות הניתנות לכלבים שתן, נשימה, דם או צואה.

לדברי החוקרים, בשלבים מוקדמים של גידולים ממאירים בריאה ישנם תסמינים מעטים, עובדה המקשה על אבחון מוקדם, בשלב שבו עדיין ניתן לטפל. גם הספציפיות הגבוהה שבה זיהו הכלבים את המחלה מפתיעה, שכן עלתה על שילוב בדיקות טומוגרפיה ממוחשבת (CT) וברונכוסקופיה.

בעבר כבר דווח על מקרים שבהם הביאו כלבים לתשומת לבם של בעליהם מקרים של גידולים ממאירים של העור, השד והריאה, שלא אובחנו קודם לכן, על ידי מגע או רחרוח חוזר של האיבר. חלק מהכלבים אף אומנו להריח רמות סוכר נמוכות בדם בחולי סוכרת. עם זאת, במחקרים מבוקרים הכלבים זכו להצלחה מעורבת, בעוד שדגימות מאנשים בריאים וחולים העלו תוצאות סותרות.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן ריאה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום