"בלי המתמחים, נשרוד 10 ימים"

(0)
לדרג

אומר מנכ"ל משרד הבריאות בתדריך היערכות לקראת התפטרות של יותר מ-700 מתמחים. רופאים מומחים ישתלבו בתורניות, חלק מהמחלקות יאוחדו

מאת: מערכת zap doctors

מערכת הבריאות קורסת? מחרתיים (ג') צפויים להתפטר 734 מתמחים מבתי חולים ברחבי הארץ, מרביתם באזור המרכז. "ללא המתמחים, נוכל לשרוד עשרה ימים לכל היותר", אמר היום מנכ"ל משרד הבריאות, רוני גמזו, במסיבת עיתונאים מיוחדת שכינס היום משרד הבריאות. לדבריו, במחלקות רבות בהן למעלה מ-50% מהמתמחים התפטרו נפגעות מיון, נשים אורתופדית וכירורגית. "גם במחלקות המקצועיות יש בעיה מאחר שבמחלקות הפנימיות יש גיבוי הדדי של רופאים ואילו במקצועיות זה בעייתי יותר", הוסיף פרופ' גמזו.

מרבית המתמחים שצפויים להתפטר מועסקים בבתי החולים במרכז הארץ. תהליך ההתפטרות ההדרגתי יחל ב-4 באוקטובר ויימשך כשבועיים, כשהמסה הקריטית של הפיטורים צפויה בארבעת הימים הראשונים. מספר המתמחים שצפויים להתפטר הם: 142 מאיכילוב, 110 משיבא, 30 מוולפסון. במחלקת ילדים יתפטרו כ-3/4 מהמתמחים דבר שיוצר בעיה גדולה כי המתמחים מבצעים תורניות במיון פגייה וילדים ותומכים במערך היילודה. 33 מתמחים התפטרו בבית חולים אסף הרופא, 71 ברבין כאשר במחלקה הנוירוכירורגית התפטרו כל המתמחים. בבית חולים מאיר התפטרו 100 רופאים, 50% מהמתמחים שהועסקו במחלקת ילדים, במחלקת אף אוזן גרון והרדמה התפטרו כמעט כל המתמחים. 30 מתמחים בשניידר, 25 בבני ציון ו-117 ברמב"ם. כאשר במחלקת ילדים ונוירוכירורגית התפטרו מרבית המתמחים התפטרו.

המומחים יחליפו את המתמחים

לעת עתה הונחו מנהלי בתי החולים ומנהלי המחלקות לבטל חופשות ולגייס רופאים מהמערכת הצבאית לאזרחית. רופאים שנמצאים במחקר או ברוטציות במחלקות שונות יתבקשו לחזור למחלקת האם. "המטרה היא להמשיך הפעלה מלאה ורגילה של מערך החירום", אמר פרופ' גמזו. לפי משרד הבריאות, לידות קיסריות אלקטיביות יבוצעו, ניתוחים לא דחופים לא יידחו, תהיה הפעלה מלאה של חדרי המיון וניתוחים אונקולוגיים. למעשה הכוונה היא להמשיך את הרצף הטיפולי של החולים לדוגמה טיפולי פוריות, אונקולוגיה ודיאליזה. צמצום פעולות רפואיות מתוכננות שאינן דחופות יתאפשר רק בהתייעצות עם מנהל הרפואה של משרד הבריאות.

פרופ' גמזו מסביר כי על מנת להקטין את העומס על המתמחים הנותרים, יוטלו על הצוותים המנהליים בבתי החולים חלק מהפעולות האדמיניסטרטיביות שאליהן נדרשו קודם לכן המתמחים, וכמו כן ישובצו רופאים מומחים בתורנויות הלילה. " לשם כך יפתח מינהל הרפואה חמ"ל כדי לנטר עומסים במחלקות. מומחים ישובצו לתורניות ערב ולילה ומול כל תורן יוצב כונן. נערכים גם לאפשרות של הסתייעות בתורני חוץ רופאים מבתי חולים אחרים או רופאים שעובדים בקהילה אולם מדובר בסיוע מוגבל". הפתרון האמית, מסביר פרופ' גמזו, מושתת על רופאים מומחים שימצאו את עצמם מבצעים תורניות לילה.

במחלקות המקצועיות בהן למעלה מ-50% מהמתמחים יתפטרו יצטרכו ככל הנראה לאחד מחלקות. סגירת מחלקות מקצועיות לא תתאפשר ואילו סגירת מחלקות פנימיות תיעשה בתיאום עם מנהל הרפואה בלבד. "ידוע כי אין התלהבות רבה בקרב המומחים לבצע שוב תורניות ואנו מבהירים שהפתרון הזה הוא זמני והכרחי למען שרידות בתי החולים", אומר פרופ' גמזו, "נוכל להסתייע בפתרון זה לעשרה ימים".

סיום קשרי עובד מעסיק

עוד נמסר כי בימים הקרובים יישלח למתפטרים מכתב מהממונה על השכר באוצר, אילן לוין, שבו יובהרו להם משמעויות הצעד שנקטו, והוא שכל קשר בינם לבין המעסיק הסתיים, על כל המשתמע מכך. הכוונה היא לא לאיים אלא להבהיר למתפטרים את משמעותם מעשיהם: "אנו רוצים את המתפטרים במערכת אבל כרגע עצם מעשה ההתפטרות משמעותי מאוד", אומר פרופ' גמזו ואף רומז שעלולים להיות מקרים שבהם רופאים שהתפטרו לא יצליחו לחזור למקום עבודתם כיוון שנציבות המדינה לא תאפשר זאת.

באשר לתהליך ההידברות עם המתמחים, אומר פרופ' גמזו כי בשבועיים הראשונים של ספטמבר היו פגישות וגישושים מצד סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, המשרד וגורמים מההסתדרות הרפואית במטרה להבין מהמתמחים מהן דרישותיהם. "בשבועיים האחרונים של ספטמבר העברנו הילוך והבהרנו לכל הגורמים כי האחריות על הידברות מוטלת על ההסתדרות הרפואית, הפנינו אליהם את כאב הראש הזה".

משרד הבריאות, כך נראה, נזהר מלשמש גשר עצמאי בין המתפטרים לבין מקבלי ההחלטות. הדרך הנאותה להסדיר את העניין היא דרך ההסתדרות שהוא הארגון היציג של הרופאים. "חששנו כי מפגש בין המתמחים לנציגי הרופאים יביא לפיצוץ, אך ממפגשים שהתקיימו בימים האחרונים דווח כי למרות אווירה טעונה וקשה, ההידברות נמשכת. בנוסף מסביר פרופ' גמזו כי ישנו גם ערוץ פורמלי והוא ועדת מעקב שתתכנס היום או מחר ותורכב מנציגי האוצר, משרד הבריאות, ההתסדרות ונציגי המתפטרים. "ברור כי ההסכם לא ייפתח, אבל ישנם סעיפים שבהם יש גמישות". לדברי גמזו, משיחותיו עם הממונה על השכר, עולה כי יש נכונות גדולה וגמישות לפתור את הסכסוך.

על הפרק: עתירה לבימ"ש

לצד אפיק המו"מ, משרד הבריאות והמעסיקים נערכים גם באפיק המשפטי. "אנו מאמינים בהידברות ובנקודת זמן זו אין לפרקליטות מספיק ראיות להוציא צווי מניעה להתפטרות המתמחים בדומה לצווים שהוצאנו לפני כשבועיים", אומר פרופ' גמזו ומוסיף כי "מצד שני לא ניתן להישאר שווי נפש מול התפטרות של למעלה מ-700 מתמחים. בחצי היממה הקרובה נחליט אם הגענו לסף". המסר המתקבל ממנהלי בתי החולים בימים האחרונים הוא כי לא יצליחו לתפקד יותר מכמה ימים במתכונת הנוכחית ולכן אופציה זו נשקלת בכובד ראש, אומר גמזו. העתירה לבימ"ש כבר הוכנה ומטרתה לבקש שההתפטרות במחלקות בהם שיעור המתפטרים עובר את ה-50% תהיה מדורגת. באותן מחלקות יבקשו מבית המשפט לאפשר פיטורים מיידים של שליש מכמות מהמתמחים, שליש לאחר 30 ימים וושליש לאחר 60 יום. "עצם הגשת העתירה תהיה הודאה שאקט ההתפטרות בלתי חוזר, דבר שמהווה עבורנו 'פרי מר מאוד', אומר פרופ' גמזו.

"לא מקצוע שעוזבים רק בגלל שכר"

בתשובה לשאלת doctors בנוגע להשלכות ארוכות טווח של ההתפטרות על מערכת הבריאות, אומר פרופ' גמזו כי "תופעת התסכול והכעס בקרב הרופאים זוהתה בחודשיים באחרונים והחשש העיקרי הוא אינו מעזיבה של כמה מאות רופאים, אלא מתסכול פנימי של רופאים. "לכן אנו מחויבים להתחיל תהליך ארוך טווח של החזרת הרופאים לפרופורציות ואיזונים, להראות להם גם את הטוב במערכת הבריאות. להראות שעבודה כרופא היא עבודה קשה וזה מקצוע מורכב שלא ניתן לעזוב אותו רק בשל תוספת שכר".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום