ניתוח אף: הגיל שאפשר להתחיל

(13)
לדרג

ניתוח אף הוא אחד הניתוחים הפופולריים בקרב בני נוער. מאיזה גיל מומלץ לעבור את הניתוח? מהן התוצאות האפשריות? והאם צריכים להעניק למטופלים תמיכה נפשית?

מאת: נגוהה שפרלינג, כתבת doctors

עוד בנושא: דלקת בסינוסים, ניתוחי אף

ניתוחים פלסטיים הם כיום תופעה נפוצה מאוד בעולם המערבי. יותר ויותר אנשים בוחרים לפנות לטיפול כירורגי אסתטי כדי לשפר את המראה החיצוני ובעצם כך לתרום לשיפור הביטחון העצמי. תחום הניתוחים הפלסטיים נמצא כל הזמן בתהליך של של התקדמות והשתכללות, ובשלושים השנים האחרונות התפתח מאוד ומציע מגוון רחב של פרוצדורות ושיטות חדשות המתאימות לשני המינים ולבני כל הגילים.

בהתאם להתפתחות התחום, חל גידול מרשים במספר בני הנוער הפונים לטיפולים כירורגיים אסתטיים, כאשר הניתוח הנפוץ והפופולרי ביותר הוא ניתוח אף. לא פעם מבקשים הנער או הנערה את הניתוח כמתנה ליום הולדתם ה-16, וההורים מטבע הדברים חוששים ותוהים לגבי התהליך ומידת השפעתו על הילד, שנמצא בעיצומו של תהליך התבגרות מורכב ומלא מהמורות.

"רוב בני הנוער היציבים והבריאים נפשית, שמקבלים הדרכה על הניתוח עצמו ועל תוצאותיו הצפויות, מתמודדים היטב עם תהליך הניתוח", אומרת ד"ר שושנה קרמר, מומחית לרפואת אף אוזן גרון וניתוחים פלסטיים של האף. "נער או נערה שתולים את כל עולמם בתוצאות הניתוח ומצפים כי זה ישנה את חייהם מן הקצה לקצה עלולים להתאכזב. ניתוח האף תורם למראה החיצוני ומשפר את הדימוי העצמי, אך אין בו כדי לפתור בעיות ותסביכים עמוקים שאינם תלויים בגודל האף".

ניתוח אף
ניתוח אף

מאיזה גיל מומלץ לעבור את הניתוח?

ד"ר קרמר: בנות יכולות לעבור ניתוח אף בערך מגיל 15, אך נכון יותר לומר כי הגיל המתאים הוא כשנה לאחר קבלת המחזור. בנים יכולים לעבור ניתוח אף בערך מגיל 16, כאשר רצוי כי בשלב זה הנער כבר התחיל להתגלח. לפני גיל זה עצמות הפנים ממשיכות לצמוח. ככלל, בנוסף לגיל המטופלים חשוב להתייחס לבשלותם ומוכנותם הנפשית לתהליך. בשונה מגיל מינימום אין גיל מקסימלי לביצוע הניתוח - ניתן לנתח מבוגרים בכל גיל, בתנאי שהמנותח לא סובל מבעיות לב או יתר לחץ דם".

מה נחשב בעינייך ניתוח מוצלח?

התוצאה שאני רוצה לקבל מניתוח אף היא אף יפה אבל טבעי, ומצב שבו לאחר ההחלמה לא יראו שהמנותח עבר ניתוח. הדבר החיוני ביותר בעיניי הוא שהמנותח או המנותחת יהיו מרוצים".

בכדי להנמיך את רף הציפיות והאכזבות האפשריות של המנותח נוקטת ד"ר קרמר מספר צעדים: אני יושבת בסבלנות רבה עם המנותח או המנותחת ומסבירה להם ולבני המשפחה על התהליך ועל התוצאות האפשריות שלו. בחלק מהמקרים אני אף יכולה לבצע הדמיה של תוצאות הניתוח שמשקפות פחות או יותר איך יראה הפרופיל של המטופל. במקרה שאני מזהה צורך בכך אני מבקשת ייעוץ פסיכולוגי, ולעיתים מזהה צורך באישור מאיש מקצוע מתחום בריאות הנפש".

יש בני נוער שנזקקים לניתוח אף בשל סיבות בריאותיות, כגון בעיות נשימה, בעיות במחיצת האף, עודף נזלת אלרגית וכדומה. לעתים "מנצלים" המטופלים את ההזדמנות כדי לבצע גם תיקון קוסמטי, ולעתים התהליך הוא הפוך רופא שמזהה בעיה רפואית מנצל את הניתוח הפלסטי כדי לטפל גם בה. אני רופאת אף אוזן גרון במקור", מסבירה ד"ר קרמר, "ולכן יכולה במהלך ניתוח אסתטי באף גם לתקן בעיות קיימות, או לפחות לפעול לצמצומן".

את ניתוח האף, בניגוד לרוב הניתוח הפלסטיים האחרים, ניתן לבצע בהרדמה מקומית עם טשטוש כללי. המנותחים כמובן לא חשים דבר במהלך הניתוח שנמשך קצת יותר משעה, והמנותח שמאבד את מימד הזמן מתעורר בתחושה שחלפו רק מספר דקות מתחילת הניתוח", אומרת ד"ר קרמר. "ההתאוששות מהניתוח כוללת שהייה של מספר שעות בבית החולים, לאחריהן משתחררים הביתה. למשך שבוע המטופלים שוהים בבית עם סד פלסטי על האף ורובם לא חשים כל כאב. במהלך השבוע הזה ניתן לתפקד בקלות ואף ללמוד לבחינות בתיכון או באוניברסיטה. חשוב לי מאד להדגיש כי כל תהליך הניתוח איננו כרוך כלל בכאב - לא בניתוח עצמו ולא במהלך ההחלמה. הסיבוכים האפשריים של הניתוח הם דימום חזק מהרגיל מהאף במהלך שבועיים ממועד הניתוח".

בואו לדבר על זה בפורום ניתוחי אף אסתטיים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום