אחרי החג, שיבושים בבתי החולים

(0)
לדרג

מכתבי ההתפטרות של המתמחים ייכנסו לתוקף בשבוע הראשון של אוקטובר; משרד הבריאות הנחה לא לסגור מחלקות ולגייס לתורנויות רופאים מומחים בעת הצורך

מאת: מערכת zap doctors

מיד אחרי ראש השנה צפויים שיבושים קשים במערכת הבריאות בעקבות התפטרות הרופאים המתמחים. כ-80% ממכתבי ההתפטרות ייכנסו לתוקפם החל מ-4 באוקטובר.

עד כה הוגשו 734 מכתבי התפטרות, מהם 32 על ידי רופאים מומחים. לפי הודעת משרד הבריאות, צפוי מחסור קריטי בכוח אדם רפואי במחלקות הפנימיות, הילדים, כירורגיה, אורטופדיה, נשים ומיילדות וכן במחלקת ההרדמה בבית חולים מאיר (פירוט המחלקות בסוף הידיעה).

מתכונת חירום

בשבוע האחרון הציגו הנהלות בתי החולים תוכניות היערכות לראש מינהל הרפואה ד"ר חזי לוי. התוכניות מתבססות על איחוד מחלקות בעבודת היום ובתורנות הלילה, צמצום מספר התורנים, ביטול ניתוחים שאינם דחופים, צמצום פעילות מרפאות החוץ, תגבור האחיות מיילדות בחדרי לידה, תגבור בכוח אדם מנהלתי וגיוס תורני חוץ ורופאים תורנים מהקהילה.

ראש מינהל הרפואה הנחה את בתי החולים כי בכל מקרה יש לשמר את פעילות חדרי המיון לסוגיהם (פנימי, כירורגי, אורטופדי, ילדים, נשים), חדרי הלידה, ומחלקות הטיפול הנמרץ. אין לבטל שירותים רפואיים חיוניים כמו ניתוחים לחולי סרטן, טיפולי הפרייה חוץ גופית, טיפולים כימותרפיים, דיאליזה, ניתוחים לא דחופים הניתנים במסגרת רצף טיפולי, ניתוחים בילדים או ניתוחים שזמן ההמתנה אליהם נמשך מעל שלושה חודשים.

ד"ר חזי לוי הורה כי יש להימנע ככל האפשר מסגירת מחלקות. באין ברירה מחלקות ייסגרו רק באישור מינהל הרפואה.

המומחים יחזרו לתורנויות?

נוכח המצב החריג, הנחה ד"ר לוי את מנהלי בתי החולים, בהסתמך על חוות דעת משפטית, לגייס בעת הצורך רופאים מומחים לביצוע תורנויות, "לצורך ביצוע משימותיו הדחופות של בית החולים, והבטחת תפעולן של מערכות המספקות שירותים דחופים".

במינהל הרפואה במשרד הבריאות, יופעל חדר מצב מיוחד שיבחן בזמן אמת את העומס במחלקות וביחידות השירות השונות, וינחה את מד"א וקופות החולים באשר להפניית החולים, במטרה לווסת אותם בין בתי החולים.

המחלקות הנטושות

להלן המחלקות שבהן התפטרו מעל למחצית מהרופאים המתמחים ושצפוי בהן קושי בהפעלת השירות הרפואי, כולל הפסקת מתן טיפול שאינו דחוף ושירות במרפאות החוץ:

רמב"ם - אורטופדיה, פנימיות, ילדים, נשים ומיילדות, דימות, אא"ג, אונקולוגיה, חדר מיון ונוירוכירורגיה.
רבין - אורטופדיה, דימות, עיניים, נוירוכירורגיה, נשים ויולדות.
איכילוב- אורטופדיה, אא"ג, כירורגיה, נוירוכירורגיה, נוירולוגיה, נשים ויולדות.
מאיר - אורטופדיה, ילדים, הרדמה, אא"ג, כירורגיה, עיניים, דימות, נשים, עור.
בי"ח שניידר
וולפסון - ילדים, אורטופדיה.
אסף הרופא - אורטופדיה, פנימית.
שיבא - ילדים, כירורגיה, אורטופדיה, נשים ויולדות, פנימית.
בני ציון - פנימית,ילדים, נשים ויולדות, אא"ג, כירורגיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום