מחלות לב וכלי דם: הטיפול הטבעי

(0)
לדרג

הנטורופתיה מציעה שיטות מניעה וטיפול במחלות הלב וכלי הדם על ידי חיזוק מנגנוני הריפוי הטבעיים של הגוף. כתבה לרגל יום הלב העולמי

מאת: עינת בודנשטיין

מחלות הלב וכלי דם נחשבות לאחד מגורמי התמותה העיקריים בעולם המערבי. התפתחות הרפואה הקונבנציונלית והטבעית בשנים האחרונות הניבה שיטות אבחון המפחיתות את הסיכוי ללקות בהן, הביאה לפיתוחן של דרכי טיפול חדשות מצילות ומאריכות חיים ולשיפור באיכות חייהם של החולים.

בכל הנוגע למחלות לב וכלי דם, מטרת הנטורופתיה, הרפואה הטבעית, היא מניעה. הרעיון הוא להקטין ככל האפשר את הסיכוי להתפתחות המחלות על-ידי הפחתת גורמי הסיכון: עודף משקל, עישון, צריכת אלכוהול, חוסר בפעילות גופנית, כולסטרול גבוה, שומנים בדם, יתר לחץ דם, סוכרת ועוד.

מניעת מחלת לב
מניעת מחלת לב

שינוי בהרגלי התזונה

את גורמי הסיכון אפשר להפחית על-ידי שינוי בהרגלי התזונה: מעבר לתזונה אנטי דלקתית המכילה בעיקרה מזונות מהצומח, כגון: ירקות לסוגיהם, ירוקים עליים, ירקות ממשפחת המצליבים (כרוב, כרובית, ברוקולי, לפת, קולורבי ועוד), העשירים במינרלים ובסיבים ומסייעים בהאטת ספיגת הסוכר לדם ובסילוק הכולסטרול; פירות, במיוחד פירות יער (חמוציות, דובדבנים, תותים, פטל, ענבים אדומים ורימון), המכילים נוגדי חמצון המסייעים לחיזוק ושימור כלי הדם. להפחתת רמות כולסטרול ושומנים בדם משתמשת הנטורופתיה בסיבים טבעיים, כגון דגנים מלאים וקטניות, העשירים בחומצות אמינו. סיבים מסייעים בשמירה על ערכי לחץ דם וסוכר תקינים, מונעים השמנה וכן מפחיתים את רמת השומנים בדם. להפחתת מדדי הדלקתיות בגוף ולאיזון רמת הכולסטרול בדם, מומלץ להוסיף לתזונה גם דגי ים המכילים חומצת שומן אומגה 3.

עוד ממליצה הרפואה הטבעית להימנע ממזונות העשירים במלחים ושומנים כגון: מוצרי חלב שמנים, בשר אדום ומזונות מתועשים, העשירים במלחים וחומרי טעם המזיקים לבריאות. מומלץ להעשיר את הארוחות בתוספי מזון, הכוללים ויטמינים ומינרלים, כגון: מגנזיום, העוזר להתכווצויות ולהסדרת קצב הלב; Q10 המחזק את הלב וכלי הדם; ויטמין C המפחית את רמות הכולסטרול והשומנים בדם; וחומצה פולית המכילה ויטמין B וגורמת להפחתה ברמות ההומוציסטאין, סוג של חלבון שנוכחותו מעלה את הסיכון לחלות במחלות כלי הדם והלב. מינון התוספים ייקבע על-ידי רופא נטורופתי בהסתמך על בדיקות דם.

שינוי באורח החיים

השינוי באורח החיים צריך שיכלול גם פעילות גופנית. פעילות גופנית משפרת את הבריאות, מחזקת את מערכת כלי הדם והלב. פעילות גופנית תורמת גם להרגשה טובה ולהפחתת מתחים ולחצים. פעילות גופנית עוזרת לירידה במשקל ומאפשרת לשמור על משקל תקין לאורך זמן.

את הפעילות הגופנית האירובית אפשר להתחיל בקטן: לצעוד מספר פעמים בשבוע, לשלב בהדרגה עליות במסלול ההליכה ולבדוק את הדופק מדי פעם. במקביל לשלב אימוני כוח לחיזוק השרירים. באימונים אלו להוסיף תרגילי שחרור וכיווץ של שרירים בליווי נשימתי, במיוחד תרגילי יוגה, טאיצ'י, צ'י קונג ופלדנקרייז, המסייעים באיזון לחץ הדם ובהסדרת קצב הלב.

מינון הפעילות הגופנית למי שחלה במחלת לב יסתמך על חוות דעת רפואית והמלצות של מדריך כושר מוסמך. חזרה לפעילות גופנית לאחר אירוע לבבי מחייבת הדרגתיות וליווי אישי צמוד, וכן בדיקות חוזרות במהלך החודשים הראשונים. תחילה יש לשלב תרגילים הכוללים מתיחות ותרגילים להפעלת השרירים במצב שכיבה. מאוחר יותר ניתן לעבור לתרגילי ישיבה הכוללים הרמת רגליים, מתיחות צוואר והרמת זרועות, כל זאת בליווי נשימתי מודרך הכולל נשימה סרעפתית. בשלבים מאוחרים יותר ניתן לשלב תרגילים בעמידה ואף צעידות קצרות, שמשכן תלוי בקשיי הנשימה מהם סובל המטופל. בשלב הבא ניתן להוסיף עלייה במדרגות וחיזוק שרירים נוספים בסביבה נוחה ותוך כדי ביצוע תרגילי שחרור ורגיעה.

הורדת לחצים נפשיים

גורמי סיכון נוספים למחלות לב הם נפשיים: לחץ, חרדה, התרגשות, כעסים, ביקורת עצמית מוגזמת, עומס בעבודה, בדידות, פחדים, דיכאונות וכן הלאה. כאשר אדם נמצא במצב נפשי מעורער, יש לכך השלכות פיזיולוגיות, כגון עלייה ברמת לחץ הדם ובעוד משתנים המשפיעים על בריאות הלב. טיפול בגורמים אלו נעשה בתמיכה פרטנית או קבוצתית. לצורך זה משתמשים בכלים מעולם האימון האישי, כגון שחרור שליטה והחלפתה בניהול, ביזור סמכויות, חיזוק הביטחון העצמי, חשיבה חיובית והעצמה אישית ותוך שיתוף האנשים הקרובים למטופל. המלצות המטפל עשויות לכלול גם הצעות לשינויים בחיים, בחלקן מרחיקות לכת, כגון שינוי אזור המגורים, החלפת מקום העבודה, בחירה בעבודה אחרת מעניינת ומאתגרת יותר, התנדבות ואפילו אימוץ בעלי חיים.
לסיכום חשוב לזכור, כי הלב רגיש לכל שינוי ופעולה בחיינו: שינוי תזונתי, רגשי, שינוי סביבתי, ומאמץ פיזי. שמירה על האיזון בחיים והקשבה לגוף ולנפש הם הכלים הטובים ביותר לשמירה על בריאות הלב.

עינת בודנשטיין, נטורופתית במרפאות כללית רפואה משלימה

בואו לדבר על זה בפורום נטורופתיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום