אקזמה: הכן עצמך לחגים

(0)
לדרג

חג שמח גם לחולים והסובלים מתופעות של אקזמה בעור הידיים. שימרו על הכללים ומנעו מעצמכם את הסבל העלול להיגרם כתוצאה מההכנות ומעבודות הבית לקראת החג

מאת: ד"ר פליקס פבלוצקי

תקופת החגים מאופיינת בהכנות רבות הכוללות בישולים, עבודות בית, ניקיונות, סדר וארגון לקראת המפגש עם האנשים הקרובים אלינו ביותר. למרות הלחץ והעבודה הקשה, רבים נהנים מההכנות לקראת החג ומימי החג עצמם. אבל, עבור ישראלים רבים, הסובלים מאקזמה מתמשכת בעור הידיים ועבור אלו הסובלים מתופעות זמניות של אקזמה, אלו עלולים להיות ימים קשים המלווים בסבל רב.

אקזמה מתמשכת בידיים באה לידי ביטוי בשלביה הראשונים בצורת שלפוחיות מלוות בהפרשה וגרד והופכות בהדרגה ליובש, המלווה בסדקים, חתכים עמוקים, כאבים ורגישות למגע עם מים. במיוחד בתקופת החגים החולים סובלים מבחינה פיזית בגלל המגע עם חומרי הניקוי השונים בשל ההכנות ועבודות הבית. מבחינה נפשית סובלים החולים בגלל המראה הקשה של כפות הידיים, אותן הם נאלצים להסתיר גם מהקרובים אליהם ביותר.

אקזמה
אקזמה

הכנות לחג: כללים למניעה והקלה על תסמיני המחלה

חומרי ניקוי - מומלץ להימנע משימוש בחומרי ניקיון העלולים ליצור גירוי. באופן פרדוקסלי גם כאלו המכילים מים, מאחר שהמים בעת התנדפותם גורמים להתייבשות העור. הדבר נכון גם לגבי זיעה. חומרים נוספים הידועים כמגרים הם ממשפחת הדטרגנטים, כגון סבונים, מסירי שומנים וחומצות ניקוי. חומרים אלו הם לרוב בעלי רמת בסיסיות גבוהה הגורמת להרס השומנים השומרים על המבנה התקין של העור. שימוש בחומרי ניקוי מתאימים עשוי למנוע או להפחית מעוצמת הסימפטומים.

קיימים חומרים נוספים הידועים כמעוררי תגובה אלרגית ועלולים אף הם לעורר התפרצות של סימני אקזמה אצל חלק מן החולים. בין חומרים אלה ניתן למנות את הניקל, המצוי בסירי ברזל ישנים ובקופסאות שימורים; חומר בשם לאוריל סולפט המצוי בסבונים ישנים; חומרים שונים הנמצאים בצבעים לשיער וגם גומי לסוגיו, כגון זה המצוי בכפפות המכילות לטקס. במקרים רבים הנפגעים הם רופאים, סייעות רופאי שיניים ואחיות, המרבים להשתמש בכפפות.

תזונה - תגובות אלרגיות עלולות להתעורר בעקבות אכילת מזון המכיל אלרגנים. בקבוצה זו ניתן למנות את מאכלי הים, שקדים, מזון בקופסאות שימורים ותבשילים שהוכנו בסירי ברזל. ישנה סברה כי חומרים מעוררי אלרגיה עלולים לחדור לגוף במגע כפות הידיים דרך הסדקים והפצעים.

שימוש בכפפות - מומלץ להשתמש בכפפות בעלות בטנת כותנה ומעליהן כפפה נוספת מגומי או לטקס. כך יימנע המגע בין הידיים לכפפות המזיקות; הזיעה תיספג בכותנה ולא תתנדף מכפות הידיים, דבר שימנע את תופעת ההתייבשות.

תמיכה נפשית - מעבר לטיפול בהיבט הפיזי חשוב לתמוך בסובלים מאקזמה גם מבחינה נפשית. ידוע כי מתח וחרדות מהווים גורם נוסף להתפרצות המחלה. אצל הסובלים ממנה הלחץ הנפשי עלול להחריף את הסימפטומים, מה שעלול ליצור מעגל קסמים של התעצמות המצוקה הנפשית כתוצאה ממצב הידיים הקשה. אי לכך, רבים מהחולים הסובלים מלחץ נפשי מטופלים באמצעות תרופות, תרפיה, או שילוב ביניהם.

טיפול במחלה

חולים שמילאו אחר הכללים ונזהרו ממגע עם חומרי ניקוי מכילי מים, דטרגנטים וחומרים המעוררים תגובה אלרגית, ועדיין מגלים סימפטומים למחלה, יכולים להקל על עצמם באמצעות שימון העור במשחות וקרמים המכילים סטרואידים. מאחר שטיפול ממושך במשחות מסוג זה עלול לפגוע בעור השימוש בהן יוגבל בזמן.

במקרים קשים ניתן טיפול פוטותרפי המבוסס על הקרנת תאורה אולטרה סגולית באורכי גל שונים ולחילופין טיפול בזריקות או תרופות. במקרים בהם הטיפול במשחות סטרואידיות וטיפול פוטוטרפי לא צלח ניתן להשתמש בתרופת מרשם חדשה בשם טוקטינו. התרופה מבוססת נגזרת ויטמין A ואושרה לאחרונה לשימוש בישראל. היא ניתנת בבליעה ואינה מדכאת את מערכת החיסון.

ד"ר פליקס פבלוצקי, מומחה לדרמטולוגיה, אחראי על אשפוז יום דרמטולוגי ועל המכון לפוטותרפיה במרכז הרפואי "שיבא".

בואו לדבר על זה בפורום רפואת עור ומין.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום