השמנה בילדים: הכל מתחיל בהורים

(0)
לדרג

הטיפול בהשמנת יתר אצל ילדים כוללני, ומכוון גם להורים ולמסגרות התומכות. אל תבואו בגישה שאומרת למטפל: "תקן לי את הילד, אני אחזור בעוד שעה לאסוף אותו"

מאת: אופיר תשובה

בשלושים השנה האחרונות נראית בעולם המערבי עלייה משמעותית בשכיחות השמנת היתר. ככל הנראה, הדבר קורה בגלל תזונה תעשייתית המעלה את אחוזי השומן ובגלל אורח חיים ישבני ללא פעילות גופנית. הסיכוי של ילד עם עודף משקל להפוך למבוגר שמן הוא פי 7 לעומת ילד במשקל תקין. לכן, כדי למנוע מבוגר שמן, יש להתחיל כבר את הטיפול כבר בילדות.

חשוב להבין כי כשמדובר בילדים ונוער, הטיפול אינו דווקא בהם עצמם: הטיפול הוא כוללני ומתחיל בהורים ובמסגרות התומכות. במילים אחרות, אל תבואו לטיפול בגישה שאומרת למטפל: "תקן לי את הילד, אני אחזור בעוד שעה לאסוף אותו".

חשוב לזכור מה אנו, הורי הילדים, מנסים למנוע: סוכרת, יתר לחץ-דם, הפרעות הורמונליות, בעיות נשימה בשינה, כאבי ברכיים, מחלות לב ועורקים, ואפילו סרטן. כל אלו הם רק חלק מהחולאים של השמנת יתר. בנוסף ההשפעה הנפשית של השמנת היתר היא משמעותית ביותר בתחומים הנפשיים: הערכה עצמית נמוכה, דימוי גוף נמוך, בעיות חברתיות, דיכאון, חרדה וכמובן הפרעות אכילה.

השמנה בילדים
השמנה בילדים

אז מה עושים?

1. לא עושים דיאטה - הדבר נכון גם בטיפול במבוגרים, הסיכוי לבצע ירידה במשקל ולשמר את ההישגים לאחר מכן מגיע ל-4%, והוא כנראה אף נמוך מכך אצל ילדים (גם אם תמיד תהיה כתבה במגזין על מישהי שירדה 50 ק"ג לבד ונראית מעולה כבר שנים...) לכן, כדאי להפסיק ולבדוק האם הילד ירד במשקל.

2. ילדים צומחים לגובה - לכן, שמירה על המשקל הנוכחי כבר תעשה את ההבדל.

3. את השינוי עושים אצל כולם - כל המשפחה שותפה לשינוי, יהיה זה לא נכון למתג את אחד הילדים כ"שמן" ובעוד שאר האחים והאחיות אינם עושים שום שינוי. יש להגדיר כי אנו, ההורים והילדים, עוברים שינוי.

4. מתחילים את השינוי כמה שיותר מוקדם.

5. שינוי תזונתי - במסגרת זו מקבלת כל המשפחה חינוך מחדש של מושגים הקשורים באכילה. תחילה, יש ללמוד לזהות תחושות גופניות, ליצור מנגנון מחודש של רעב ושובע. זאת ניתן להשיג בכך שיהיו ארוחות מסודרות, אחת לכל שלוש שעות לערך. לאחר מכן מקבלים מידע אמיתי ונכון מהו מזון בריא, מהו מזון לא בריא, מהן ההשפעות של המזונות הללו, חשיבות פעילות גופנית, מהו מאזן קלורי? למה חשוב לשתות מים וכו'.

6. שינוי דפוסי חשיבה - "בא לי שוקולד", "רק חתיכה אחת ודי", "חייבים לגמור את הצלחת", "בכל סוף ארוחה צריך משהו מתוק"... כל אלו ועוד הם דפוסי חשיבה שיש לשנותם באמצעות דיון עליהם. חשבו עם עצמכם האם באמת אנו חייבים משהו מתוק בסוף הארוחה? האם הביקור של סבא וסבתא מחייב שוקולדים?

7. ניתוק מההקשר הרגשי - לא אוכלים בגלל שרע לנו. לא מקבלים פרסים בצורת ממתקים. אין "אסור ומותר". מדברים גם עם סבתא שתפסיק לדחוף לילדים שוקולד בכל פעם שהם באים (הציעו לה חיזוקים אחרים כמו צעצועים קטנים, חוברות צביעה).

8. שינוי התנהגותי - מחקרים רבים מראים את הקשר בין צפייה ממושכת בטלוויזיה לבין עודף משקל בקרב ילדים. בחלק זה מנסים לשנות את הדפוסים ההתנהגותיים שגורמים לעודף משקל: מגבירים פעילות גופנית, נרשמים לחוג ספורטיבי, משנים את הבילוי המשפחתי מארוחות במסעדה לטיולים מאתגרים, מבשלים ביחד, נותנים להם לחתוך את הירקות.

9. ארוחות משפחתיות משותפות - הערך שלהן הוא רב גם מבחינות רבות אחרות. ארוחות כאלה הן חלק חשוב מהתהליך.

10. מעבירים אחריות - לאחר תהליך הלמידה המחודש מהו אורח חיים בריא, מעודדים את הילד להיות אחראי לתהליך של עצמו. כך, אנו גם בונים את ההערכה העצמית והדימוי העצמי שלו.

11. בניית הערך העצמי - מעבר להעברת האחריות, יש לשמור ולטפח את הערך העצמי ואת המסוגלות של הילד להצליח. חשוב להימנע משיפוט, מהצורך הטבעי שלנו לתקן כל דבר, יש לטפח את הטוב ולהתעלם מהרע, להוריד אשמה, לא לצחוק על עודף המשקל ולא לתת לגיטימציה לכך. הערך העצמי הוא גורם מפתח בטיפול.

12. הדרכה ומיומנות הורית - הורים רבים מתקשים בהצבת גבולות ברורים והופכים להורים מתירנים מדי. מצד שני, יש גם הורים נוקשים מדי המציבים רף גבוה ומפגינים ביקורתיות יתר. במקרים רבים יש צורך בהדרכה שמטרתה שיפור המיומנות ההורית.

13. התמדה ועקביות - זכרו כי מדובר בתהליך ארוך, הנמשך זמן רב עד לתוצאות ברורות.

מבחינת ההתערבות הטיפולית, טיפול קבוצתי הוא הטיפול היעיל יותר בהשמנת יתר אצל ילדים. הקבוצה היא אמירה כי "אתה לא לבד ויש עוד כמוך", היא משקפת לילד את מה שקורה אצל האחר בהתמודדות ומתוך כך מחזקת אותו.

פעילות בקבוצה מעניקה יכולת ללמוד לפתור בעיות, לקבל תמיכה וליצור חברויות.

הדבר החשוב ביותר הוא שהילד ייצא מהטיפול עם ההבנה שיש לו אפשרות בחירה. המפתחות להצלחה הם שינוי התנהגותי-חשיבתי, שינוי רגשי, הגברת הפעילות הגופנית ומעל הכל גיוס ההורים והמשפחה לעזרה ותמיכה בתהליך.

מדובר בתהליך של הקניית כלים ו"חינוך מחדש" לאכילה בריאה. הטיפול צריך להיות מותאם לכל משפחה ולכל ילד בנפרד על מנת שיהיה אפקטיבי. המטרה היא להעניק לילדים את האפשרות לחוות את הילדות והנעורים בצורה הבריאה ביותר.

אופיר תשובה הוא פסיכותרפיסט קוגניטיבי-התנהגותי, מוסמך בטיפול בהפרעות אכילה, חרדה ומצבי-רוח, המרכז לטיפול בהשמנת יתר, אסיא מדיקל, בית חולים אסותא.

בואו לדבר על זה בפורום תזונת תינוקות וילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום