תגלית: ניתן לעצור רעלנים קטלניים

(0)
לדרג

לראשונה בעולם: חוקרים מהאוניברסיטה העברית מצאו דרך לעצור רעלנים קטלניים, שעלולים לשמש כנשק ביולוגי. גישה חדשה זו תקדם פיתוח תרופות נגד הלם קטלני

מאת: מערכת zap doctors

האם יש אמצעי הגנה מפני נשק ביולוגי? צוות חוקרים מהאוניברסיטה העברית נותן לנו תקווה שכן. זאת לאחר שמצא לראשונה דרך לחסום פעילות של רעלנים קטלניים מסוג סופר אנטיגנים שעלולים לשמש כנשק ביולוגי. רעלנים אלה יוצרים תגובה דלקתית חריפה שעלולה לגרום למוות, ושעד היום היו עמידים לתרופות קונבנציונאליות.

המחקר החשוב מומן על ידי הסוכנות למחקר הגנתי מתקדם של משרד ההגנה של ארה"ב (DARPA) והמכונים הלאומיים לבריאות של ארה"ב (NIH), ונערך במסגרת פיתוח אמצעי הגנה נגד רעלנים שעלולים לשמש נשק ביולוגי.

סוקרים שראו עותק מוקדם של המחקר שעומד להתפרסם בכתב העת הנחשב PLoS Biology אמרו שמדובר ב"תוצאה מפתיעה עם השלכות עצומות" ו"מהפכה טוטאלית בתחום הסופר אנטיגנים".

הצוות של פרופ' ריימונד קמפפר כולל את החוקרת הבכירה ד"ר גילה ארד, ותלמידי הדוקטורט והמאסטר - רויטל לוי, איריס נשיא, זיו רוטפוגל, אורי ברש, עמנואלה סופר, תומר שפילקה ועדי מיניס, בשיתוף עוזרת המחקר דליה הילמן.

פתיון לרעלנים ומניעת 'סערה חיסונית'

כאשר חיידקים אלימים מסוג סטפילוקוקוס או סטרפטוקוקוס תוקפים את גוף האדם, המערכת החיסונית מגיבה בצורה קיצונית וחזקה בהרבה מתגובתה הרגילה. כתוצאה מהתגובה החריפה המכונה "סערה חיסונית", נוצר הלם זיהומי (Septic Shock) או הלם רעלני (Toxic Shock), שניהם עלולים להיות קטלניים.

צוות החוקרים מהמכון למחקר רפואי ישראל-קנדה בפקולטה לרפואה באוניברסיטה העברית, בראשות פרופ' קמפפר, חקר כיצד הרעלנים הקטלניים יוצרים תגובה במערכת החיסונית. החוקרים הופתעו לגלות שחלבון המכונה 28CD, אשר ממוקם על דופן תאי החיסון הלבנים בגוף האדם וממלא תפקיד חשוב בכל תגובה של המערכת החיסונית, יכול לזהות רעלנים ולהיקשר אליהם. היקשרות זו היא שגורמת להשפעה הקטלנית של הרעלן על גוף האדם והיא שלב המפתח בפעילותו.

תגלית זו הובילה את החוקרים ליצור "פתיונות" אליהם ייצמד הרעלן במקום לחלבון CD28. חסימת החיבור בין הרעלן לחלבון מעכבת את התגובה החזקה של מערכת החיסון.

לדברי פרופ' קמפפר, "התגלית שה-CD28 נקשר לרעלנים מאפשרת להשתמש בגישה חדשה לפיתוח תרופות נגד הלם קטלני, מאחר שמדובר בתרופות המכוונת נגד האדם עצמו ולא נגד הגורם הפולשני. על כן, חיידקים ורעלנים לא יכולים לפתח עמידות כנגד תרופות כאלה".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום